Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse om lovliggørende dispensation til shelter inden for åbeskyttelseslinje ændres til afslag

Sagen omhandler en klage over Haderslev Kommunes afgørelse af 1. september 2023, der meddelte lovliggørende dispensation til et shelter inden for åbeskyttelseslinjen på matr. nr. [Matrikelnummer1], beliggende [Adresse1], 6510 Gram. Dispensationen blev givet i medfør af Naturbeskyttelsesloven § 16, stk. 1 og Naturbeskyttelsesloven § 65, stk. 1.

Danmarks Naturfredningsforening, lokalafdeling Haderslev, påklagede afgørelsen den 29. september 2023 til Miljø- og Fødevareklagenævnet.

Ejendommen og shelterets placering

Ejendommen er på 10,6 ha og ligger direkte ned til Gram Å. Den er delvist omfattet af åbeskyttelseslinjen. Shelteret er opført inden for denne linje, cirka 40 meter fra Gram Å, i et område der fremstår åbent og ubebygget. Nærmeste Natura 2000-område, nr. 89 Vadehavet, ligger cirka 2 km vest for matriklen.

Haderslev Kommunes afgørelse og begrundelse

Haderslev Kommune vurderede, at shelteret ikke ville påvirke Gram Å som landskabselement væsentligt, og at de samfundsmæssige interesser ved et shelter blev tilgodeset. Kommunen mente også, at åens værdi som levested og spredningskorridor ikke forringedes væsentligt. Dispensationen blev givet med vilkår om, at projektet skulle udføres som beskrevet, uden yderligere bebyggelse, terrænændringer eller tilplantning, samt at der skulle føres tilsyn med affald. Desuden forudsatte dispensationen en landzonetilladelse og byggetilladelse.

Klagerens anbringender

Klageren anførte, at dispensationen var i strid med lovgivningen og nævnets praksis, idet shelteret var synligt i landskabet. Klageren bemærkede, at der ikke var stillet tilstrækkelige vilkår om tilsyn og affaldshåndtering, og at afgørelsen ville skabe uønsket præcedens. Det blev også fremhævet, at alternative placeringsmuligheder uden for åbeskyttelseslinjen ikke var undersøgt tilstrækkeligt. Endvidere påpegede klageren, at det ikke var oplyst for ansøger, at projektet krævede landzonetilladelse i henhold til planloven, og at kommuneplanretningslinjer vedrørende landskab og natur ikke var belyst. Klageren foreslog desuden, at kommunen burde udarbejde en overordnet plan for placering af shelters ved strande og vandløb.

Haderslev Kommunes bemærkninger til klagen

Haderslev Kommune bekræftede, at der var tale om en lovliggørende dispensation og fastholdt, at shelteret ikke var særlig synligt i landskabet. Kommunen oplyste, at ansøger havde tilkendegivet, at gæsterne selv var ansvarlige for oprydning, og at ansøger var blevet gjort bekendt med krav om bygge- og landzonetilladelse. Kommunen bemærkede også, at området er udpeget som en del af en økologisk forbindelse i kommuneplanen.

Miljø- og Fødevareklagenævnet ændrede Haderslev Kommunes afgørelse af 1. september 2023 om lovliggørende dispensation til et shelter inden for åbeskyttelseslinjen til et afslag. Afgørelsen blev truffet i henhold til Naturbeskyttelsesloven § 16, stk. 1, jf. Naturbeskyttelsesloven § 65, stk. 1, jf. Naturbeskyttelsesloven § 78, stk. 1.

Nævnets vurdering af dispensationspraksis

Nævnet lagde vægt på, at hovedformålet med åbeskyttelseslinjen er at sikre åer som værdifulde landskabselementer og som levesteder og spredningskorridorer for plante- og dyreliv. En dispensation fra forbuddet i Naturbeskyttelsesloven § 16, stk. 1 beror på et konkret skøn, hvor det er afgørende, om formålet med det ansøgte er så væsentligt, at den generelle beskyttelsesinteresse bør vige. Nævnet fremhævede den restriktive dispensationspraksis og betydningen af, om en dispensation kan medføre uønsket præcedens. Spørgsmålet om lovliggørende dispensation til en allerede opført bebyggelse skal som udgangspunkt behandles, som om bebyggelsen endnu ikke var opført.

Begrundelse for afslag

Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt, at der ikke forelå forhold, der kunne begrunde en dispensation. Nævnet lagde navnlig vægt på følgende:

  • Shelterets placering medfører en væsentlig fremtræden, der påvirker åen og ådalens værdi som et åbent og ubebygget landskabselement.
  • Formålet med shelteret blev ikke anset for at være så væsentligt, at det generelle beskyttelseshensyn til åbeskyttelseslinjen burde vige.
  • Formålet med shelteret og valget af placering var ikke tilstrækkeligt belyst i sagsmaterialet.
  • Området er i Haderslevs Kommuneplan udpeget som økologiske forbindelser, hvilket forstærker beskyttelseshensynet.
  • En dispensation ville kunne medføre en uønsket præcedensvirkning for lignende sager.
  • Det blev ikke tilstrækkeligt godtgjort af Haderslev Kommune, at shelteret ikke kunne placeres på en alternativ placering uden for åbeskyttelseslinjen.

Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales. Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 6. Eventuel retssag skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Naturbeskyttelsesloven § 88, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.

Lignende afgørelser