Stadfæstelse af § 25-tilladelse og miljøgodkendelser for motorsportsanlæg i Kærby Mose, Odense
Dato
26. juni 2025
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
MiljøbeskyttelseslovenMiljøvurdering af konkrete projekter
Højdepunkt
Stadfæstelse af § 25-tilladelse til etablering af motorsportsanlæg i Odense Kommune
Lovreferencer
Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en sag vedrørende Odense Kommunes afgørelser af 10. oktober 2022 om etablering af et motorsportsanlæg i Kærby Mose, Odense SØ. Sagen omfatter en § 25-tilladelse til etablering af anlægget samt miljøgodkendelser for en motocrossbane, en gokartbane og støj- og sikkerhedsvolde af lettere forurenet jord. Klagen er indgivet af en gruppe omboende, der har anført en række indvendinger mod projektet og kommunens afgørelser.
Sagernes forhistorie og projektets omfang
Projektet omhandler etablering af et samlet motorsportsanlæg i Kærby Mose, der består af en asfaltbane til gokarts og et motocrossanlæg med en maxibane og en microcrossbane. Anlægget skal omgives af støjvolde med indbygget lettere forurenet jord. Derudover omfatter det klubhuse, maskinhus, mindre bygninger og en ryttergård samt en adgangsvej. Projektområdet grænser op til Vejrup Å, motorvej E20 og en skydebane. Området er præget af spredt bebyggelse, med nærmeste nabo ca. 570 m fra anlægget. Inden for projektområdet findes et eksisterende vandhul, der er beskyttet efter Naturbeskyttelsesloven § 3.
Odense Kommune meddelte oprindeligt miljøgodkendelser i 2017, som dog blev ophævet af Miljø- og Fødevareklagenævnet i 2021, da de miljøgodkendte aktiviteter forudsatte tilvejebringelse af en lokalplan. Dele af anlæggene var allerede etableret på tidspunktet for nævnets afgørelse.
Miljøkonsekvensrapportens indhold
Miljøkonsekvensrapporten (MKB) redegør for miljøforholdene i tre situationer: de oprindelige forhold i 2016, de eksisterende forhold i 2020-2021 (med delvist etablerede anlæg) og de fremtidige forhold med det færdiggjorte projekt. Rapporten har særligt fokus på støj, landskab, grundvand, overfladevand og natur, herunder foranstaltninger for beskyttede arter.
Høringsproces
Projektet blev oprindeligt anmeldt i 2014, og MKB'en blev udarbejdet i 2016. En supplerende høring blev gennemført i 2021. MKB'en og udkast til § 25-tilladelse har været i offentlig høring i minimum otte uger.
Beskyttede arter
Det eksisterende vandhul i området fungerer som ynglevandhul for butsnudet frø og stor vandsalamander. MKB'en vurderer, at motorsportsanlægget, som det fremstår i 2020, forringer områdets økologiske funktionalitet for padder. Det tilpassede projekt med afværgeforanstaltninger, herunder retablering af randzoner, etablering af paddehegn, paddepassager og tre nye vandhuller, vurderes dog at forbedre bilag IV-paddernes levesteder og områdets økologiske funktionalitet. Der er også fundet skovhullæbe, som kræver dispensation fra Bekendtgørelse om fredning af visse dyre- og plantearter og pleje af tilskadekommet vildt for udflytning.
Trafik
Trafikken til anlægget er estimeret ud fra antal maskiner pr. bil og fordelt over køretiderne. For motocross- og gokartbanen er det estimeret til 108 personbiler pr. dag på hverdage og lørdage formiddag, og 61 personbiler på hverdage og lørdage eftermiddag. Gokartudlejning forventes at tiltrække 5-10 biler i timen.
Alternativer
MKB'en belyser to alternativer og 0-alternativet. Alternativ A omfatter skærpede støjkrav og anvendelse af mere lydsvage maskiner. Alternativ B indebærer etablering af motocrossbanen uden gokartbanen. 0-alternativet beskriver situationen, hvor projektet ikke lovliggøres, og arealerne tilbageføres til oprindelig tilstand. Fravalgte alternativer inkluderer en placering i Beldringe og et indendørs anlæg, som er fravalgt af økonomiske og reglementsmæssige årsager.
Grundvand og overfladevand
Projektet kan potentielt påvirke grundvandsressourcen ved udsivning af forurenende stoffer fra støjvolde af lettere forurenet jord. Risikovurderingen konkluderer dog, at der ikke vil ske en væsentlig tilførsel af forureningskomponenter til grundvandet. Overfladevand fra banerne skal afledes til naturlig nedsivning, og spuns langs gokartbanen skal forhindre afstrømning til det beskyttede vandhul. Asfaltgranulat i ryttergården skal udskiftes med rent stabilgrus for at undgå nedsivning af miljøfarlige stoffer.
Støj
Støjpåvirkningen fra asfaltbanen og crossbanen er beskrevet og vurderet separat samt kumulativt med øvrige støjkilder. Beregningerne er udført i overensstemmelse med Miljøstyrelsens vejledninger. Støjvilkårene for de enkelte baner overholdes i samtlige referencepunkter. Den samlede støjbelastning fra motorsport viser dog en overskridelse af grænseværdien i aftenperioden med 1 dB i to referencepunkter. Området er i forvejen støjbelastet fra motorvej, jernbane og skydebane.
Referencepunkt | Samlet støjbelastning motorsport (dB) | Overskridelse af vejledende grænseværdi (dB) |
---|---|---|
RP1 | 52 | 0 |
RP2 | 48 | 1 (aften) |
RP3 | 54 | 1 (aften) |
RP4 | 42 | 0 |
RP5 | 53 | 0 |
RP6 | 49 | 0 |
RP7 | 52 | 0 |
RP8 | 40 | 0 |
RP9 | 43 | 1 (aften) |
RP10 | 32 | 0 |
De påklagede afgørelser
Odense Kommune meddelte den 10. oktober 2022 § 25-tilladelse og separate miljøgodkendelser for motocrossbanen, gokartbanen og støj- og sikkerhedsvoldene. § 25-tilladelsen indeholder vilkår for at sikre områdets økologiske funktionalitet og naturgrundlag, herunder retablering af randzoner, etablering af korridorer for padder og spuns langs gokartbanen. Miljøgodkendelserne fastsætter vilkår for drift, køretider, støjgrænser og egenkontrol. Støj- og sikkerhedsvoldene er godkendt som nyttiggørelse af lettere forurenet jord.
Klagernes indhold
Klagerne har anført, at høringsprocessen ikke har været reel, at projektet vil påvirke beskyttede arter negativt, at afværgeforanstaltningerne er utilstrækkelige, og at anlæggene er behandlet som separate projekter i strid med EU-Domstolens praksis. De har også kritiseret beskrivelsen af alternativer, herunder 0-alternativet, og risikoen for udvaskning af miljøskadelige stoffer. Desuden er der klaget over, at støjvilkårene ikke overholdes, at opdelingen af godkendelserne giver en støjrabat, og at området allerede er støjbelastet. Klagerne har også anført, at anlægget er uforeneligt med naboområdets rekreative anvendelse og at støj- og sikkerhedsvoldene bør betragtes som deponering.
Odense Kommunes bemærkninger
Odense Kommune har fastholdt, at MKB'en belyser både separate og samlede miljøpåvirkninger. Kommunen mener, at afværgeforanstaltningerne sikrer og forbedrer områdets økologiske funktionalitet for padder, og at risikoen for spredning af fisk til nye ynglesøer er begrænset. Kommunen har også forsvaret behandlingen af alternativer og 0-alternativet. Vedrørende støj har kommunen anført, at overskridelsen på 1 dB næppe er hørbar, og at motorsportsbanerne ikke medfører en væsentlig øget støjbelastning. Kommunen har valgt at meddele separate miljøgodkendelser, da banerne drives af adskilte juridiske enheder, og har vurderet, at antallet af arrangementer er i overensstemmelse med Motorsportsvejledningen. Kommunen finder ikke, at anlægget er uforeneligt med det rekreative område "[Ejendom2]", da støjbelastningen er acceptabel.
Nye oplysninger under sagens behandling
Sekretariatet for Miljø- og Fødevareklagenævnet har indhentet yderligere oplysninger fra Odense Kommune vedrørende vandtilførsel til det beskyttede vandhul og bagvedliggende støjberegninger. Kommunen har oplyst, at vandhullet primært får tilført grundvand, og at spuns ikke forringer vandtilførslen. Støjberegningerne er fremkommet ved logaritmisk summering af de separate baners støjbelastninger.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæster Odense Kommunes afgørelser af 10. oktober 2022 om § 25-tilladelse til etablering af motorsportsanlæg i Kærby Mose samt miljøgodkendelser for motocrossanlæg, gokartbane og støj- og sikkerhedsvolde af lettere forurenet jord på ejendommen.
Klageberettigelse
Nævnet finder, at mindst én af klagerne har den fornødne retlige interesse i sagens udfald og dermed er klageberettiget efter Miljøvurderingsloven § 50, stk. 1. Dette skyldes, at klager bor ca. 950 m fra anlæggene, som kan medføre støjgener på længere afstand. Tilsvarende er mindst én af de omboende klageberettiget efter Miljøbeskyttelsesloven § 98, stk. 1, nr. 2, da støjberegningerne viser, at motorsportsanlæggene medfører støj ved den omboendes ejendom.
Høringsproces
Nævnet finder, at afgrænsningsprocessen opfylder kravene i Miljøvurderingsloven § 23 og Miljøvurderingsloven § 35, stk. 3, nr. 2. Bygherren skal udarbejde en miljøkonsekvensrapport for det konkrete projekt, og det er fastlagt, hvilke forhold rapporten skal belyse. En myndighed har ikke pligt til at imødekomme alle indsigelser fra offentligheden.
Bilag IV-arter
Nævnet finder, at Odense Kommune i tilstrækkelig grad har sikret sig, at projektet ikke vil beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområder for stor vandsalamander, spidssnudet frø og springfrø, jf. Bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale naturbeskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 10, stk. 1, nr. 1. Dette er baseret på feltundersøgelser og fastsatte vilkår i § 25-tilladelsen, der skal forbedre padders levesteder, herunder etablering af nye ynglevandhuller og retablering af randzoner. Aktiviteterne på banerne afgrænses af paddehegn, og der etableres korridorer for paddernes spredning. Luftforurening fra køretøjer vurderes ikke at påvirke vandhullet væsentligt, og risikoen for spredning af fisk til ynglevandhuller er begrænset, da dræn afbrydes.
Projektopdeling
Nævnet finder ikke grundlag for at tilsidesætte Odense Kommunes vurdering af, at miljøkonsekvensrapporten indeholder en beskrivelse og vurdering af indvirkningen på miljøet for det samlede motorsportsanlæg, jf. Miljøvurderingsloven § 20, stk. 2, nr. 6. Odense Kommune har meddelt en § 25-tilladelse til det samlede anlæg, og MKB'en behandler den samlede indvirkning på miljøet, herunder støj og trafik.
Alternativer
Nævnet finder ikke grundlag for at tilsidesætte Odense Kommunes vurdering af, at MKB'en opfylder lovens krav vedrørende beskrivelsen af rimelige alternativer, jf. Miljøvurderingsloven § 20, stk. 2, nr. 4. MKB'en indeholder en beskrivelse af 0-alternativet som fysisk lovliggørelse og redegør for, hvorfor andre foreslåede alternativer ikke er belyst nærmere. Miljøvurderingsreglerne fastlægger ikke grænser for politiske eller økonomiske beslutninger, men stiller krav til beslutningsgrundlaget.
Natur i øvrigt
Nævnet finder ikke grundlag for at tilsidesætte Odense Kommunes vurdering af projektets påvirkning af natur, herunder § 3-beskyttet natur og orkideen skovhullæbe, jf. Miljøvurderingsloven § 20, stk. 2, nr. 6. Vandhullets vandniveau sikres af grundvandsstand, og spuns forhindrer afstrømning af overfladevand. Risikovurderinger viser ingen væsentlig påvirkning af grundvand fra støjvolde. Vilkår sikrer mod olie- og benzinudslip, og skovhullæbe flyttes efter dispensation fra Miljøstyrelsen.
Støjpåvirkning
Nævnet finder ikke grundlag for at tilsidesætte Odense Kommunes vurdering af projektets støjpåvirkning, jf. Miljøvurderingsloven § 20, stk. 4, nr. 1. Kommunen har inddraget relevante kriterier og vurderet, at anlæggene kan overholde vejledende støjgrænser. Den kumulative støjpåvirkning er beskrevet, og selvom der er en overskridelse på 1 dB i aftenperioden i enkelte referencepunkter, vurderes dette ikke at medføre en væsentlig øget støjbelastning af området.
Motorsportsanlæggenes forbundethed
Nævnet er enig med Odense Kommune i, at motorsportsanlæggene skal miljøgodkendes hver for sig, jf. Bekendtgørelse om godkendelse af listevirksomhed § 2, nr. 1. Selvom de ligger på samme ejendom, drives de af to adskilte juridiske enheder. Kommunen har koordineret aktiviteterne i miljøgodkendelserne, så træning foregår på samme tidspunkter for at begrænse antallet af ugedage med støj.
Støj fra motorsportsanlæggene
Nævnet finder, at der for motocrossbanerne og gokartbanen er fastsat vilkår for støj og egenkontrol i overensstemmelse med Miljøstyrelsens vejledninger. Dette omfatter køretider, antal løbsarrangementer, støjgrænser, driftsjournal og periodisk kontrol. Nævnet bemærker, at standardvilkår for motorsportsanlæg ikke omfatter støjforhold, og at vurderingen sker på baggrund af en konkret vurdering. Nævnet finder, at der ikke vil opstå en uacceptabel støjpåvirkning, og at et højt baggrundsniveau for støj ikke i sig selv kan nægte en miljøgodkendelse. Antallet af løbsarrangementer er i overensstemmelse med vejledningen. Nævnet finder desuden, at motorsportsanlæggene og det rekreative område "[Ejendom2]" ikke er uforenelige størrelser, da støjbelastningen er acceptabel.
Vurdering af rette listepunkt for støj- og sikkerhedsvoldene
Nævnet finder, at det er tilstrækkeligt dokumenteret, at støj- og sikkerhedsvoldene med de miljøgodkendte dimensioner er at anse som et anlæg med et støjafskærmende formål, der nyttiggør ikke-farligt affald, jf. Bekendtgørelse om affald § 3, nr. 36. Nævnet er dermed enig med Odense Kommune i, at voldene er omfattet af listepunkt K 206 i godkendelsesbekendtgørelsen om nyttiggørelse af ikke-farligt affald. Voldene er nødvendige for at overholde støjgrænserne og for at sikre adgangsvejen til anlægget, og den lettere forurenede jord genanvendes og erstatter rene materialer.
Lignende afgørelser