Command Palette

Search for a command to run...

Miljø- og Fødevareklagenævnet behandlede en klage over Frederikshavn Kommunes miljøgodkendelse til etablering af et svinebrug på [A1], 9300 Sæby. Sagen havde en forhistorie, idet kommunen oprindeligt meddelte miljøgodkendelse den 10. juli 2017, men denne blev ophævet og hjemvist af Miljø- og Fødevareklagenævnet den 23. marts 2018. Hjemvisningen skyldtes manglende hensyntagen til naboer og utilstrækkelig angivelse af hovedhensyn ved vurdering af lugt-, støj-, flue- og transportgener.

Den påklagede miljøgodkendelse

Frederikshavn Kommune meddelte den 29. juni 2018 en fornyet miljøgodkendelse til etablering af et svinebrug med en produktion på 87.500 smågrise (svarende til 407,13 dyreenheder, DE). Godkendelsen omfatter opførelse af en ny svinestald med foderlade på ca. 6.806 m² og to overdækkede fortanke. Anlægget etableres i to etaper på samme sted som tidligere nedrevne bygninger, ca. 15 meter fra en eksisterende gylletank. Kommunen vurderede, at byggeriet er erhvervsmæssigt nødvendigt og ikke har industriel karakter.

Kommunen vurderede, at anlægget ikke ligger inden for udpegninger af særligt værdifulde landskaber eller beskyttelseslinjer. Området er udpeget til flersidig anvendelse, hvor der skal tages hensyn til natur, miljø, landskab, rekreative værdier, bosætning og erhverv. Kommunen fandt, at projektet ikke strider mod denne udpegning, da det ikke medfører væsentlig påvirkning af natur, landskab eller rekreative værdier, og ikke forhindrer fremtidig bosætning.

Vilkår og hensyn

Miljøgodkendelsen indeholder vilkår for at sikre hensyn til omgivelserne:

  • Beplantning: Der skal etableres skærmende beplantning øst og sydøst for anlægget senest 12 måneder efter etablering af hver etape.
  • Lugt: Lugtberegninger viste overholdelse af lugtgeneafstande. Vilkår om god staldhygiejne (vilkår 13) og begrænsning af gylleflytning mellem ejendomme til hverdage (vilkår 12) blev fastsat. Der forventes en stigning fra 167 til 346 årlige gylletransporter.
  • Fluer: Vilkår 16 og 17 fastsætter krav om forebyggelse og bekæmpelse af fluer i overensstemmelse med retningslinjer fra Aarhus Universitet.
  • Zink: Kommunen fandt ikke grundlag for at stille særlige vilkår om anvendelse af medicinsk zink, da dette reguleres af generelle regler i Bekendtgørelse om miljøregulering af dyrehold og om opbevaring og anvendelse af gødning § 33.

Alternative løsninger

Ansøger havde redegjort for, at alternativet til det ansøgte projekt ville være etablering af en svineproduktion på en anden ejendom, men vurderede den valgte placering som optimal i forhold til natur og naboer. Frederikshavn Kommune var enig i, at projektet overholder lovgivningens afskæringskriterier og ikke vil give væsentlige gener. Kommunen havde tidligere vurderet, at en udvidelse på ansøgers anden ejendom ([A4]) ville være problematisk i forhold til lugt og ammoniakdeposition.

Klagernes anbringender

To omboende klagede over afgørelsen med flere hovedpunkter:

  • Industriel karakter: Husdyrbruget sidestilles med industriproduktion og er ikke erhvervsmæssigt nødvendigt.
  • Gener: Frygt for væsentlige flue- og lugtgener, især fra gylleflytning, og at vindforhold ikke er tilstrækkeligt inddraget.
  • Alternative placeringer: Kommunen og ansøger har ikke tilstrækkeligt undersøgt alternative placeringer, især da området er naturskønt og tæt på gravhøje.
  • Vilkår om zink: Der bør stilles skærpede vilkår om anvendelse af zink.
  • Ejendomsværdi: Miljøgodkendelsen vil forringe værdien af de omboendes ejendomme.
  • Tilsyn: Klager 1 anfører, at staldene er taget i brug uden etablering af læbeplantning, og oplever voldsomme lugtgener.

Frederikshavn Kommune bemærkede, at den godkendte produktion overholder alle afskæringskriterier for lugt, men at lugt i perioder kan registreres i lugtkonsekvensområdet. Kommunen fastholdt, at byggeriet er erhvervsmæssigt nødvendigt og placeret i tilknytning til eksisterende bebyggelsesarealer, og at projektet er inden for kommuneplanens rammer. Kommunen havde vurderet alternative placeringer og fandt dem problematiske. Eventuelle fremtidige udvidelser vil kræve ny godkendelse efter Husdyrbrugloven.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Frederikshavn Kommunes miljøgodkendelse til etablering af svinebruget på [A1], 9300 Sæby. Afgørelsen blev truffet efter de hidtil gældende regler i Husdyrbrugloven (lovbekendtgørelse nr. 442 af 13. maj 2016) og Bekendtgørelse om tilladelse og godkendelse m.v. af husdyrbrug (bekendtgørelse nr. 44 af 11. januar 2016) grundet overgangsbestemmelserne i ændringsloven.

Nævnets prøvelse og afgrænsning

Nævnet begrænsede sin prøvelse til de klagepunkter, der var omfattet af husdyrbruglovgivningen, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 11, stk. 1. Disse omfattede projektets landskabelige påvirkning, alternative løsninger, lugtgener, gener fra gylleflytning, fluegener og zink. Klagepunkter vedrørende værdiforringelse af ejendomme og tildelt nedrivningsstøtte blev ikke behandlet, da de falder uden for nævnets kompetence. Tilsynsspørgsmål, som overholdelse af vilkår om beplantning og generelle regler for udbringning af gødning, blev henvist til kommunens tilsynspligt, jf. Husdyrbruglovens § 48, stk. 2, og eventuel klage til Ankestyrelsen efter Kommunestyrelsesloven.

Nævnets vurdering af klagepunkterne

Nævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurderinger på de behandlede punkter:

De indbetalte klagegebyrer tilbagebetales ikke, jf. Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 2. Godkendelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet senest 6 år efter nævnets afgørelse, jf. Bekendtgørelse om tilladelse og godkendelse m.v. af husdyrbrug § 53, stk. 2, jf. Husdyrbruglovens § 59 a, stk. 3.

Lignende afgørelser