Command Palette

Search for a command to run...

Lejer fritages for istandsættelsesudgifter grundet udlejers forsinkede flytteafregning

Lejer indbragte en klage over flytteafregningen til Beboerklagenævnet. Klagen omhandlede primært krav om betaling for istandsættelse af lejemålet ved fraflytning.

Lejers argumenter

Lejer gjorde gældende, at gulvene i lejemålet ikke var slebet og nylakerede ved indflytningen i 2011, hvilket også fremgik af indflytningsrapporten. Desuden anførte lejer, at en radiator var blevet tabt på gulvet under en renovering i boperioden, og at lejer ikke burde hæfte for denne skade ved fraflytningen. Lejer fastholdt generelt, at lejemålet ikke var totalt istandsat ved indflytningen.

Udlejers argumenter

Udlejer fastholdt sit istandsættelseskrav og anførte, at lofter og vægge var nymalede ved indflytningen. Udlejer mente, at eventuelle skrammer eller beskadigelser på træværk eller gulve ville være istandsat før indflytning. Ved lejers fraflytning var der konstateret en række skader på træværket og gulvene, som udlejer betragtede som misligholdelse, jf. Almenlejeloven § 25, stk. 4.

Nævnets undersøgelse

Nævnet gennemgik sagens akter, herunder indflytnings- og fraflytningsrapporter samt korrespondance mellem parterne. En central del af nævnets undersøgelse var tidspunktet for fremsendelse af den endelige flytteafregning i forhold til gældende frister, jf. Bekendtgørelse om vedligeholdelse og istandsættelse af almene boliger § 15, stk. 3.

Beboerklagenævnet traf afgørelse om at tilsidesætte flytteafregningen, hvilket betyder, at lejer ikke skal betale for istandsættelse af lejemålet. Lejer fik således fuldt medhold i sagen.

Begrundelse for afgørelsen

Nævnets afgørelse var primært baseret på udlejers manglende overholdelse af fristen for fremsendelse af den endelige flytteafregning. Udlejer sendte den endelige flytteafregning den 11. oktober 2024, mens den seneste håndværkerregning var dateret den 21. juni 2024. Dette indebar en forsinkelse på knapt fire måneder.

Ifølge Bekendtgørelse om vedligeholdelse og istandsættelse af almene boliger § 15, stk. 3 skal den endelige opgørelse tilsendes lejeren uden unødig forsinkelse. Domstols- og nævnspraksis fastsætter denne frist til 35-40 dage. Da udlejer ikke overholdt denne frist, bortfaldt udlejers krav på betaling for istandsættelsesudgifterne. De øvrige stridspunkter vedrørende lejemålets stand ved indflytning og fraflytning blev dermed ikke afgørende for nævnets beslutning.

Lignende afgørelser