Huslejenævn godkender flytteafregning vedrørende misligholdelse af lejemål
Sagsnr
161-116635
Dato
3. april 2025
Eksterne links
Læs hele sagenKommune
Glostrup
Medhold
LANDLORD
Besigtigelse
Ikke afholdt
Lejer indbragte en indsigelse mod flytteafregningen for en 3-værelses lejlighed på 75 m2, som lejeren havde beboet siden 1. marts 2010. Indsigelsen omhandlede flere punkter vedrørende istandsættelsesomkostninger, som lejeren mente var udgifter til almindelig slid og ælde, og ikke misligholdelse.
Lejers indsigelser
Lejeren bestred følgende omkostninger i flytteafregningen:
- Elektrikerarbejde (1.220 kr.): Udskiftning af tangenter og fastgørelse af kontakter. Lejer argumenterede, at disse ikke var nye ved indflytning, og at udskiftning efter mere end 10 års leje skyldtes slitage, som boligselskabet skulle dække. Lejer efterspurgte dokumentation for misligholdelse.
- Malerarbejde (10.575 kr.): Lejer anerkendte små huller fra billeder og gardiner, men fandt beløbet overdrevet og uretfærdigt, idet det ifølge lejeren dækkede slidtage.
- Snedkerarbejde (19.425 kr.): Udskiftning af bordplade med vask, lågefronter og skuffefronter. Lejer hævdede, at den afslagende kant på bordpladen skyldtes dårlig montering, og at billeddokumentationen ikke viste skader på låge- og skuffefronter. Lejer afviste omkostningerne.
- Gulvafslibning (4.375 kr.): Fuld afslibning af stuegulvet. Lejer mente, at gulvets tilstand ikke var dårlig, hvilket billeder angiveligt bekræftede, og afviste omkostningen som overdrevet.
- VVS-arbejde (6.131,98 kr.): Lejer afviste kravet, da formålet med arbejdet var uklart.
Udlejers bemærkninger
Udlejer fastholdt kravet og henviste til, at ejendommen var underlagt Vedligeholdelsesordning A. Denne ordning indebærer, at lejeren i boperioden skal vedligeholde boligen indvendigt med maling, tapetsering og gulvbehandling, så boligen ikke forringes udover almindeligt slid og ælde. Udlejer dækker normalistandsættelse ved fraflytning med en gradvis overtagelse af udgiften (1% pr. måned), men lejeren er altid ansvarlig for udgifter forbundet med misligholdelse af det lejede.
Udlejer specificerede misligholdelsen:
- Elektriker: Stikkontakter og afbrydere var malet på, hvilket blev anset for misligholdelse.
- Maler: Lejer havde forsøgt at lappe huller i væggene ukorrekt, og der var hakker i malingen på rør m.v.
- Snedker: En kant på bordpladen var slået af, og der var vandskade på syv lågefronter og tre skuffefronter i køkkenet (installeret 19. november 2019). Dette blev tilskrevet lejers brug og anset for misligholdelse.
- Gulv: Stuegulvet krævede fuld afslibning på grund af mange små fordybninger, hakker, misfarvning og fordybninger, hvilket tydeligt fremgik af billeddokumentationen og ikke blot var almindeligt slid.
Udlejer understregede, at de havde afholdt 100% af udgifterne til normalistandsættelse, herunder pletspartling og maling af lofter og vægge, og at de omstridte poster udelukkende vedrørte misligholdelse, som lejeren var ansvarlig for i henhold til Almenlejeloven § 25, stk. 4.
Formalia
Det blev oplyst, at alle formalia i henhold til Almenlejeloven § 94 var overholdt, herunder indkaldelse til syn, fraflytningsrapport og endelig flytteafregning.
Beboerklagenævnet godkendte flytteafregningen af 2. september 2024, som udlejer havde fremsendt. Nævnet fandt, at omfanget af istandsættelsesarbejderne og rengøringen var veldokumenteret og berettiget.
Nævnets begrundelse
- Nævnet lagde vægt på den fremlagte billeddokumentation, som tydeligt viste omfattende skader på køkkenet (installeret i 2019), vægge, træværk og gulve. Disse skader blev vurderet til at være ud over almindelig slid og ælde og faldt ind under misligholdelse, som lejeren er ansvarlig for i henhold til Almenlejeloven § 25, stk. 4.
- Udover billeddokumentationen blev omfanget af arbejderne understøttet af synsrapporten og regninger fra professionelle håndværkere.
- Nævnet konstaterede, at alle formalia i henhold til Almenlejeloven § 94 var overholdt af udlejer.
Medhold: Udlejer fik medhold i sagen, og flytteafregningen blev godkendt.
Lignende afgørelser