Beskatning af norsk pension: Fradrag for 20.000 SEK og kompetence vedrørende forskudsopgørelse
Dato
29. november 2012
Hoved Emner
Udenlandsk indkomst
Eksterne links
Læs hele sagenUnder Emner
Norsk pension, Dobbeltbeskatningsoverenskomst, Exemptionslempelse, Fradrag, Overgangsordning, Fuld skattepligt
Sagen omhandler en klagers ret til fradrag for norsk pension i indkomstårene 2009-2011 samt en forskudsopgørelse for 2012. Klageren, der flyttede fra Norge til Danmark i 2001 og siden har været fuldt skattepligtig til Danmark i henhold til Kildeskatteloven § 1, stk. 1, modtog pension fra Norge. Klageren påstod at være berettiget til et fradrag svarende til 20.000 svenske kroner, som tidligere var muligt under den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst.
SKAT havde medregnet den norske pension som udenlandsk personlig indkomst og givet nedslag i den danske skat via exemptionslempelse, men uden det påståede fradrag. SKATs afgørelse var baseret på ændringer i den nordiske dobbeltbeskatningsoverenskomst, der trådte i kraft fra indkomståret 2009, og en specifik overgangsordning.
Sagens baggrund og parternes argumenter
Klageren modtog følgende pensionsbeløb fra Norge og fratrak tilsvarende beløb som modværdien af 20.000 svenske kroner:
Indkomstår | Norsk pension (kr.) | Fradrag påstået (kr.) | Lempelse givet (kr.) | SKATs afgørelse | Klagerens påstand | Landsskatterettens afgørelse |
---|---|---|---|---|---|---|
2009 | 109.440 | 16.000 | 32.139,69 | Ingen fradrag | Fradrag 20.000 SEK | Stadfæstet SKAT |
2010 | 123.027 | 18.604 | 36.004,55 | Ingen fradrag | Fradrag 20.000 SEK | Stadfæstet SKAT |
2011 | 137.772 | 17.000 | 41.806,39 | Ingen fradrag | Fradrag 20.000 SEK | Stadfæstet SKAT |
2012 (forskud) | 123.712 | Ca. 20.000 | 36.798,44 | Ingen fradrag | Fradrag 20.000 SEK | Afvist (kompetence) |
Klageren argumenterede for, at retten til fradraget på 20.000 svenske kroner var overført til Nordisk Dobbeltbeskatningsoverenskomst § 26, stk. 2, selvom Nordisk Dobbeltbeskatningsoverenskomst § 26, stk. 4 var ophævet. Han mente, at fradraget skulle kompensere for bortfaldet af personfradrag i Norge, da han var hjemmehørende i Danmark. Han henviste også til bemærkninger til Lov nr. 1193 af 10. december 2012, der omhandler overgangsordningen for personer, der allerede var fuldt skattepligtige til Danmark og modtog pension fra et andet nordisk land.
SKAT fastholdt, at Nordisk Dobbeltbeskatningsoverenskomst § 18, stk. 1 og Nordisk Dobbeltbeskatningsoverenskomst § 25, stk. 1, litra a (creditlempelse) var gældende fra 2009. Dog anerkendte SKAT, at klageren var omfattet af en særordning (Lov nr. 1193 af 10. december 2008 § 2), der medførte exemptionslempelse. SKAT understregede, at Nordisk Dobbeltbeskatningsoverenskomst § 26, stk. 4 var ophævet uden en overgangsbestemmelse for fradraget.
Landsskatterettens afgørelse
Landsskatteretten stadfæstede SKATs afgørelse for indkomstårene 2009-2011 og afviste klagen over forskudsopgørelsen for indkomståret 2012.
Begrundelse for indkomstårene 2009-2011
- Klageren er fuldt skattepligtig til Danmark i henhold til Kildeskatteloven § 1, stk. 1, hvilket indebærer beskatning af al indkomst, uanset oprindelsesland, jf. Statsskatteloven § 4. Den norske pension skal medregnes til den personlige indkomst efter Personskatteloven § 3 og Personskatteloven § 4.
- Klageren er omfattet af overgangsbestemmelsen i Lov nr. 1193 af 10. december 2008 § 2, da han var fuldt skattepligtig til Danmark den 8. oktober 2008 og modtog pension fra Norge den 31. januar 2009. Dette betyder, at den tidligere affattelse af Nordisk Dobbeltbeskatningsoverenskomst § 18, stk. 1 finder anvendelse, hvorefter Norge har beskatningsretten til pensionen.
- Danmark skal som bopælsland medregne indkomsten, men skal ved skatteberegningen give et fradrag i den danske indkomstskat svarende til den del af den danske skat, der forholdsmæssigt falder på den norske pension (eksemptionslempelse), jf. Nordisk Dobbeltbeskatningsoverenskomst § 25, stk. 1, litra b.
- Den tidligere bestemmelse i Nordisk Dobbeltbeskatningsoverenskomst § 26, stk. 4, som gav hjemmel til et fradrag på op til 20.000 svenske kroner, blev ophævet med virkning fra 1. januar 2009 ved lov nr. 1193 af 10. december 2008. Der blev ikke indført en overgangsbestemmelse for dette fradrag. Derfor er det korrekt, at fradraget ikke længere gives.
Begrundelse for forskudsopgørelsen for indkomståret 2012
- Landsskatteretten har ikke kompetence til at behandle klager over forskudsregistreringer, jf. Skatteforvaltningsloven § 11, stk. 1, nr. 1 og Kildeskatteloven § 55b. Klager over forskudsregistreringer skal behandles af skatteankenævnet, hvis afgørelser ikke kan indbringes for Landsskatteretten.
Lignende afgørelser