Danica Pension: Manglende effektuering af pensionsændringer - Spørgsmål om erstatningsansvar og passivitet
Dato
15. maj 2024
Principiel sag
Nej
Forsikringstype
Individuel pension
Afgørelse
Delvis medhold
Firma navn
Danica Pension, Livsforsikringsaktieselskab
Dokument
Sagen omhandler et erstatningskrav fra en pensionsopsparer (Klager) mod Danica Pension, Livsforsikringsaktieselskab (Selskabet) som følge af manglende effektuering af anmodede pensionsomlægninger og investeringsskifte.
Sagens faktiske omstændigheder
Klageren havde flere pensionsopsparinger hos Danica Pension. Den 8. januar 2021 sendte Klagerens pensionsmægler (Mægler) en e-mail til Selskabet med fire underskrevne blanketter. Disse blanketter anmodede om interne overførsler mellem Klagerens policer (f.eks. fra ...0980 til ...9372 og fra ...0978 til ...9372) og skifte af investeringsform for andre policer (f.eks. ...8589 og ...9372) til Danica Link, med investering i "Indeks Globale Aktier". Selskabet bestred ikke at have modtaget anmodningen, men ændringerne blev ikke gennemført. Klageren blev først opmærksom på dette i juni 2023. Selskabet erkendte fejlen og tilbød en kompensation på 400.000 kr., som senere blev justeret til 470.165,02 kr. inklusiv forrentning, med henvisning til at Klagerens samlede tab frem til juni 2023 udgjorde 1.214.344,01 kr.
Parternes hovedpåstande og centrale argumenter
Klagerens påstand og argumenter: Klageren påstod, at Selskabet på erstatningsretligt grundlag skulle stille ham, som om pensionsopsparingerne var blevet indplaceret i overensstemmelse med de fremlagte ændringsanmodninger fra januar 2021. Klageren argumenterede for, at Selskabets fejl var ansvarspådragende, og at han var i god tro om, at ændringerne var udført. Han anførte, at hverken han selv eller Mægleren havde udvist egen skyld, da Selskabet ikke havde en procedure for at bekræfte gennemførelsen af ændringer. Klageren fremhævede, at Selskabets produktnavne var generiske og ikke gav anledning til at opdage fejlen, og at de standardbreve, han modtog, ofte indeholdt formuleringer som "Ændringen træder automatisk i kraft, og du skal ikke gøre noget", hvilket yderligere vildledte ham. Klagerens advokat henviste til, at passivitet forudsætter de facto viden om et givent forhold, og at der i en forbrugersag som denne skal meget til, førend der kan statueres ond tro, jf. princippet i Købeloven § 81. Klageren påberåbte sig desuden Forældelsesloven § 2 og Forældelsesloven § 3, stk. 2, idet han først fik kendskab til kravet medio 2023, og afviste Selskabets henvisning til den 10-årige absolutte forældelsesfrist i Forældelsesloven § 3, stk. 3.
Selskabets argumenter: Selskabet anerkendte fejlen, men gjorde gældende, at Klageren og/eller Mægleren burde have opdaget fejlen langt tidligere, f.eks. allerede i februar 2021, da de ikke modtog en bekræftelse på de anmodede ændringer. Selskabet henviste til, at Mægleren tidligere havde erfaring med Selskabets praksis og burde have fulgt op på den manglende bekræftelse. Selskabet anførte, at Klageren løbende modtog skriftlig orientering via e-Boks og kunne følge sine opsparinger på Netpension, hvilket burde have gjort ham opmærksom på, at ændringerne ikke var gennemført. Selskabet mente, at Klagerens passivitet indebar en mulighed for spekulation i værdistigninger og henviste til tidligere afgørelser fra Ankenævnet for Forsikring, hvor passivitet var statueret efter kortere perioder.
Oversigt over tab og kompensation
Post | Beløb (DKK) |
---|---|
Klagerens samlede tab (jan. 2021 - juni 2023) | 1.214.344,01 |
Selskabets tilbudte kompensation (inkl. forrentning) | 470.165,02 |
Klagerens resterende krav | 744.178,99 |
Nævnet finder, at selskabets manglende effektuering af ændringerne af klagerens policer, som anmodet af mægleren den 8. januar 2021, udgør en ansvarspådragende fejl for selskabet. Der er ikke grundlag for at statuere, at klageren burde have opdaget selskabets fejl på et tidligere tidspunkt end i november 2021. Nævnet har lagt vægt på, at anmodningen angik interne ændringer af klagerens pensionsopsparinger til et andet pensionsprodukt inden for samme selskab (Danica Link), og at produktnavnene ikke adskiller sig væsentligt fra hinanden. Det forhold, at hverken klageren eller mægleren modtog en bekræftelse fra selskabet, kan ikke i sig selv begrunde, at klageren burde have indset, at anmodningerne ikke var blevet effektueret. Derimod burde klageren ved modtagelsen af selskabets breve fra november 2021, der angik Tidspensions-policerne (...0980 og ...0978), som begge skulle ophøre og overføres til Danica Link, have indset selskabets fejl.
Selskabet, Danica Pension, Livsforsikringsaktieselskab, skal på erstatningsretligt grundlag stille klageren, som var hans pensionsopsparinger overført til Danica Link pr. november 2021. Selskabet skal ved opgørelsen af tabet tage udgangspunkt i de tal, der fremgår under "nov-21" i selskabets mail af 5/7 2023 med bilag til pensionsmægleren. Selskabet skal beregne og erstatte klageren det tab, klageren har haft, i det omfang tabet overstiger den allerede tilkendte kompensation på 470.165,02 kr.
Klageren får ikke medhold i øvrigt.
Klagegebyret tilbagebetales.
Lignende afgørelser