Lovforslag om PEPP-forordningen, nye outsourcingregler og forsikringsmægleres uafhængighed
Kort Titel
2019/1 SF.L L 109
Dato
6. februar 2020
Vedtaget
13. maj 2020
Ikraft
20. maj 2020
Lovudkast
Åbn LinkMinisterie
Erhvervsministeriet
- Indfører nationale regler for at implementere EU's forordning om et paneuropæisk personligt pensionsprodukt (PEPP), herunder udpegning af Finanstilsynet som tilsynsmyndighed.
- Moderniserer og harmoniserer reglerne for outsourcing på tværs af den finansielle sektor, herunder for banker, forsikringsselskaber, betalingsinstitutter og pensionskasser.
- Udvider definitionen af outsourcing til at omfatte enhver form for ordning, hvor en leverandør udfører en opgave, som virksomheden ellers selv ville udføre, i overensstemmelse med EBA's retningslinjer.
- Præciserer uafhængighedsprincippet for forsikringsformidlere ved eksplicit at forbyde placering af kundeopsparinger i virksomheder, som formidleren har snævre forbindelser med.
- Opdaterer og skærper revisorers pligt til straks at indberette væsentlige problematiske forhold i finansielle virksomheder til Finanstilsynet.
- Indfører en ny afgiftsmodel til finansiering af tilsynet med betalingsområdet, baseret på faste årlige afgifter for mindre institutter og en variabel afgift for pengeinstitutter.
- Loven har en differentieret ikrafttrædelse, hvor hovedparten træder i kraft den 1. juli 2020, mens bestemmelser relateret til PEPP-forordningen afventer ministerens beslutning.
Dette lovforslag har tre hovedformål: at gennemføre EU-regler om et nyt paneuropæisk personligt pensionsprodukt (PEPP), at modernisere og ensarte reglerne for outsourcing i den finansielle sektor, og at præcisere reglerne for uafhængige forsikringsformidleres virke. Derudover indeholder forslaget en række mindre justeringer af den finansielle lovgivning.
Ændringer som følge af PEPP-forordningen
Lovforslaget implementerer Europa-Parlamentets og Rådets forordning om et paneuropæisk personligt pensionsprodukt (PEPP). Formålet er at skabe et standardiseret, grænseoverskridende pensionsprodukt for private opsparere.
- Tilsyn og kompetence: Finanstilsynet udpeges som den kompetente myndighed, der skal føre tilsyn med, at udbydere og distributører af PEPP-produkter overholder forordningens krav.
- Bemyndigelser: Erhvervsministeren får bemyndigelse til at fastsætte nærmere regler om bl.a. kompetencekrav for rådgivere af PEPP-produkter samt betingelser for opsparings- og udbetalingsfasen for de nationale underkonti, som er en del af PEPP-strukturen.
- Sanktioner: Der indføres straf i form af bøde for overtrædelse af en lang række centrale artikler i PEPP-forordningen. Dette gælder bl.a. regler om produktregistrering, informationskrav til kunder (f.eks. PEPP KID-dokumentet), rådgivning, portabilitet (mulighed for at flytte opsparingen over grænser) og klagebehandling.
Nye Regler for Outsourcing
Lovforslaget gennemfører en omfattende revision af reglerne for outsourcing for at skabe klarhed og ensartethed samt for at implementere nye retningslinjer fra Den Europæiske Banktilsynsmyndighed (EBA).
- Ny definition: Definitionen af outsourcing i lov om finansiel virksomhed udvides markant. Fra kun at omfatte "væsentlige aktivitetsområder" dækker den nu enhver form for ordning, hvor en leverandør udfører en proces, tjenesteydelse eller aktivitet, som virksomheden ellers selv ville udføre. Dette gælder for de fleste finansielle virksomheder.
- Differentierede regler: Der indføres specifikke og harmoniserede regelsæt for forskellige typer af finansielle virksomheder:
- Pengeinstitutter, fondsmæglerselskaber m.fl. (§ 72 a): Der fastsættes en ny ramme, hvor erhvervsministeren bemyndiges til at udstede detaljerede regler om bl.a. risikostyring, kontrol, rapportering og krav til outsourcingkontrakter. Finanstilsynet kan påbyde, at en outsourcingaftale bringes til ophør.
- Forsikringsselskaber (§ 72 b): Der indføres en særskilt paragraf, som ensarter reglerne for alle forsikringsselskaber (både gruppe 1 og 2) i overensstemmelse med Solvens II-principperne. Outsourcing af kritiske eller vigtige funktioner må ikke forringe ledelsessystemet, øge den operationelle risiko eller forringe tilsynsmulighederne. Der indføres pligt til at underrette Finanstilsynet om sådan outsourcing.
- ATP og Lønmodtagernes Dyrtidsfond (§ 7 og § 8): Disse institutioner omfattes af nye outsourcingregler, der i vidt omfang svarer til reglerne for forsikringsselskaber.
- Betalingsinstitutter (§ 4): Reglerne i lov om betalinger justeres, så alle outsourcing-arrangementer (ikke kun de væsentlige) skal anmeldes til Finanstilsynet. Terminologien ændres til "kritisk eller vigtig" outsourcing for at matche EBA's retningslinjer.
Præcisering af Forsikringsmægleres Uafhængighed
For at styrke forbrugerbeskyttelsen og klarheden i markedet præciseres reglerne for forsikringsformidlere, der markedsfører sig som uafhængige.
- Forbud mod placering af kundeopsparinger: Det fastslås eksplicit i § 16 i lov om forsikringsformidling, at en uafhængig forsikringsformidler ikke må placere kundeopsparinger i virksomheder, som formidleren har snævre forbindelser med. Dette er en udvidelse af det eksisterende forbud, der kun nævnte forsikringskontrakter, og kodificerer Finanstilsynets praksis.
Andre Væsentlige Ændringer
- Revisorers indberetningspligt (§ 200 og § 200 a): Pligten for eksterne og interne revisorer til straks at indberette alvorlige forhold til Finanstilsynet præciseres og udvides. Der oprettes en særskilt bestemmelse for forsikringsselskaber (§ 200 a) for at sikre overensstemmelse med Solvens II-direktivet. Forhold, der skal indberettes, omfatter bl.a. væsentlige lovovertrædelser, trusler mod den fortsatte drift og risiko for manglende opfyldelse af kapitalkrav.
- Ny afgiftsmodel for betalingstilsyn (§ 4, nr. 6): Der indføres en ny model for finansiering af Konkurrence- og Forbrugerstyrelsens og Forbrugerombudsmandens tilsyn med betalingsområdet. Modellen består af faste årlige afgifter for en række institutter og en variabel afgift for pengeinstitutter, der dækker restomkostningerne.
Virksomhedstype | Årlig afgift (2020-niveau) |
---|---|
Betalingsinstitutter | 26.820 kr. |
E-pengeinstitutter | 45.880 kr. |
Udenlandske betalingsinstitutter (filial) | 8.940 kr. |
Virksomheder med begrænset tilladelse (betalingstjenester) | 3.150 kr. |
Virksomheder med begrænset tilladelse (e-penge) | 4.450 kr. |
Kontooplysningstjenester | 8.560 kr. |
- Digital kommunikation: Kravet om digital indsendelse af årsrapporter og revisionsprotokollater til Finanstilsynet lovfæstes.
Ikrafttrædelse
Lovens bestemmelser træder i kraft på forskellige tidspunkter.
Paragraf i lovforslaget | Emne | Ikrafttrædelsesdato |
---|---|---|
Størstedelen af loven | Generel ikrafttrædelse | 1. juli 2020 |
§ 5, nr. 5 | Undtagelse til tick size-regler | Dagen efter bekendtgørelse i Lovtidende |
§ 4, nr. 7 | Straf for overtrædelse af regler om vekselgebyrer | 19. april 2020 |
§ 5, nr. 8 og 9 | Straf for overtrædelse af EMIR REFIT-regler | 18. juni 2020 |
§ 5, nr. 7 | Straf for overtrædelse af EMIR REFIT-regler | 18. juni 2021 |
Diverse bestemmelser om PEPP | Implementering af PEPP-forordningen | Fastættes af erhvervsministeren |
Lignende afgørelser