Stadfæstelse af meldepligt for afvist asylansøger fra Albanien
Dato
14. september 2023
Myndighed
Udlændingenævnet
Ministerium
Udlændinge- og Integrationsministeriet
Sagsnummer
W20230971825
Dokument
Åbn PDFUdlændingenævnet stadfæstede i maj 2023 Hjemrejsestyrelsens afgørelse om at pålægge en albansk statsborger meldepligt tre dage om ugen i et udrejsecenter. Baggrunden var, at klageren ikke havde lovligt ophold i Danmark efter gentagne afslag på asyl og humanitær opholdstilladelse, og at hun havde oplyst, at hun ikke ønskede at medvirke til sin udrejse. Meldepligten blev pålagt i henhold til Hjemrejseloven § 12, stk. 1, nr. 4.
Vurdering af proportionalitet
Udlændingenævnet lagde vægt på, at meldepligten varetog et sagligt hensyn, nemlig at myndighederne løbende havde kendskab til klagerens opholdssted med henblik på udsendelse. Nævnet vurderede, at indgrebet var proportionalt i forhold til retten til respekt for privat- og familieliv i medfør af artikel 8 i Den Europæiske Menneskerettighedskonvention (EMRK). I proportionalitetsvurderingen indgik klagerens manglende lovlige ophold og hendes manglende vilje til at medvirke til udrejse.
Klagerens indvendinger
Klagerens indvendinger mod meldepligten blev ikke imødekommet:
- Oplysninger om behov for personlige møder med advokat og social støtte kunne ikke føre til en ændret vurdering, da meldepligten ikke hindrede sådanne møder eller kontakt med det omgivende samfund.
- Helbredsmæssige problemer, herunder anæmi, blev ikke anset for at være af en sådan særlig karakter, at de forhindrede opfyldelse af meldepligten, da klageren kunne modtage nødvendig sundhedsbehandling på eller i tilknytning til udrejsecenteret.
- Oplysninger om klagerens to børn og deres lidelser som følge af indkvarteringen på centeret kunne heller ikke føre til en ændret vurdering. Nævnet præciserede, at klagen omhandlede meldepligt efter Hjemrejseloven § 12, stk. 1, nr. 4, og ikke opholdspligt efter Hjemrejseloven § 13, stk. 1, som ikke kan påklages, jf. Hjemrejseloven § 22, stk. 3. Meldepligten ændrede ikke på den eksisterende opholdspligt for klageren og hendes børn på udrejsecenteret.
Samlet set fandt Udlændingenævnet, at der ikke forelå særlige grunde, der talte imod den pålagte meldepligt.
Lignende afgørelser