Beskatning af minkavlers nedlukningserstatning
Dato
11. juli 2024
Sagsnr
23-1613889
Emne
Skat
Type
Bindende svar
Henvisning
Dokument
Skatterådet har taget stilling til en række skattemæssige spørgsmål vedrørende erstatning og kompensation modtaget under den skematiske ordning for nedlukning af minkvirksomheder. Spørger, en minkavler, havde valgt den skematiske model og modtog en afgørelse om endelig erstatning den 14. juni 2023.
Beskatningstidspunkt
Skatterådet bekræftede, at beskatningstidspunktet for fortjenester og genvundne afskrivninger i forbindelse med erstatningen er tidspunktet for den endelige administrative afgørelse, som var den 14. juni 2023. Dette følger retserhvervelsesprincippet, der er udledt af Statsskatteloven § 4, hvorefter indtægter medregnes, når den skattepligtige har erhvervet endelig ret til beløbet. Dette er i overensstemmelse med tidligere praksis, herunder .
Genvundne Afskrivninger og Ejendomsavance
Skatterådet bekræftede, at der skal opgøres genvundne afskrivninger eller tab efter Afskrivningsloven § 21 for den del af erstatnings- og kompensationsbeløbet, der kan henregnes til driftsbygninger. Dette skyldes, at erstatningssummer sidestilles med salgssummer i henhold til Afskrivningsloven § 48.
Det blev også bekræftet, at der skal opgøres en ejendomsavance eller et tab efter Ejendomsavancebeskatningsloven § 1 for den del af erstatnings- og kompensationsbeløbet, der kan henregnes til driftsbygninger. Dette gælder, selvom der ikke afstås jord, da Ejendomsavancebeskatningsloven § 2 sidestiller erstatnings- og forsikringssummer med salgssummer. Skatterådet henviste til, at erstatninger for skader på fast ejendom er omfattet af loven, uanset at skaden ikke tingsretligt udgør en fast ejendom, og at dette princip også gælder for andre erstatninger.
Ekspropriation og Skattefrihed
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at ejendomsavancen var skattefri efter ekspropriationsbestemmelsen i Ejendomsavancebeskatningsloven § 11. Begrundelsen var, at den modtagne erstatning ikke blev anset for at være modtaget i anledning af ekspropriation. Det midlertidige forbud mod minkhold udgjorde som udgangspunkt ikke et ekspropriativt indgreb, og der var ikke fremlagt oplysninger, der afveg fra dette udgangspunkt for Spørger.
Overdragelsen af retten til nedrivning og bortskaffelse af driftsbygningerne til staten blev anset for at være frivillig, da Spørger selv havde ansøgt om erstatning. Der var således ikke tale om et tvangsindgreb, og dermed ikke ekspropriation efter Grundlovens § 73. Der var heller ikke tale om en frivillig afståelse i en ekspropriationssituation, da der ikke eksisterede lovhjemmel til at ekspropriere eller tvangsnedrive bygningerne, og det ikke kunne påregnes, at ekspropriation ville ske i mangel af en frivillig aftale.
Ejendomsvurdering og Genanbringelse
Skatterådet kunne ikke bekræfte, at ejendomsavancen skulle opgøres i henhold til Ejendomsvurderingsloven § 3, stk. 1, nr. 2 (landbrugsejendom). Dette skyldes, at Spørger endnu ikke havde modtaget en ny vurdering efter den nye ejendomsvurderingslov. Indtil en sådan vurdering foreligger, gælder kategoriseringen efter den hidtidige vurderingslov, hvor en minkfarm ikke anses for landbrug, jf. Ejendomsvurderingsloven § 81, stk. 3. Dog vil en senere vurdering pr. 1. marts 2021 som landbrugsejendom kunne give grundlag for genoptagelse af ejendomsavanceopgørelsen med tilbagevirkende kraft.
Skatterådet bekræftede, at Spørger kan anvende reglerne om genanbringelse af ejendomsavance efter Ejendomsavancebeskatningsloven § 6a og Ejendomsavancebeskatningsloven § 6c ved køb af anden erhvervsmæssigt anvendt fast ejendom i indkomstårene 2022, 2023 og/eller 2024. Dette skyldes, at fortjenesten vedrører ejendom anvendt i Spørgers erhvervsvirksomhed, og at erstatningsbeløb, der er omfattet af ejendomsavancebeskatningsloven, giver adgang til at anvende lovens øvrige opgørelsesregler, herunder genanbringelsesreglerne.
Ophørspension
Skatterådet bekræftede, at fortjeneste og genvundne afskrivninger på driftsbygninger, der kan danne grundlag for indbetaling på ophørspension, skal opgøres i det år, hvor erstatningen for driftsbygningerne retserhverves. Da erstatningen retserhvervedes i 2023, skal opgørelsen ske i dette indkomstår. Dette er i overensstemmelse med Pensionsbeskatningsloven § 15a og tidligere afgørelser som .
Oversigt over spørgsmål og svar
Spørgsmål | Svar |
---|---|
1. Beskatningstidspunkt for fortjenester/genvundne afskrivninger er tidspunktet for endelig 1. administrative instans afgørelse (14. juni 2023)? | Ja |
2. Hvis nej til spørgsmål 1, hvornår er beskatningstidspunktet? | Bortfalder |
3. Skal der opgøres genvundne afskrivninger/tab efter Afskrivningsloven § 21 ved erstatningsbeløb for driftsbygninger? | Ja |
4. Skal der opgøres en ejendomsavance/-tab efter ejendomsavancebeskatningslovens regler ved erstatningsbeløb for driftsbygninger? | Ja |
5. Hvis nej til spørgsmål 4, hvordan behandles fortjeneste/tab? | Bortfalder |
6. Hvis nej til spørgsmål 4, bliver genanbragt ejendomsavance ikke beskattet? | Bortfalder |
7. Hvis nej til spørgsmål 4, er der ikke brugt noget af anskaffelsessummen, herunder 10.000 kr. tillæg efter EBL § 5? | Bortfalder |
8. Er en ejendomsavance skattefri efter ekspropriationsbestemmelsen i Ejendomsavancebeskatningsloven § 11? | Nej |
9. Hvis ja til spørgsmål 4, men nej til spørgsmål 8, skal ejendomsavance opgøres i henhold til Ejendomsvurderingsloven § 3, stk. 1, nr. 2? | Nej |
10. Hvis ja til spørgsmål 4, men nej til spørgsmål 8, kan Spørger anvende reglerne om genanbringelse af ejendomsavance efter EBL § 6 A og § 6 C ved køb af anden erhvervsmæssig anvendt fast ejendom i 2022, 2023 og/eller 2024? | Ja |
11. Skal fortjeneste/genvundne afskrivninger på driftsbygninger, der kan danne grundlag for indbetaling på ophørspension, opgøres i året, hvor erstatning for driftsbygninger retserhverves? | Ja |
Lignende afgørelser