Skattefradrag for tilgift ved abonnementsalg
Dato
19. november 2021
Sagsnr
21-0542642
Emne
Skat
Type
Bindende svar
Henvisning
Dokument
Spørger ønskede at vide, om salgsfremmeordninger med tilgift ved tegning af abonnementer kunne give skattemæssigt fradrag som reklame, repræsentation eller driftsomkostninger, samt momsmæssige konsekvenser heraf. Skatterådet fandt, at udgifterne til tilgiftsprodukter ikke kunne anses som reklame eller repræsentation, men som almindelige driftsomkostninger. Der skulle ikke beregnes udtagningsmoms, og der var adgang til momsfradrag for indkøb af tilgiften. Ved betaling for tilgiften var der fortsat adgang til skattemæssigt og momsmæssigt fradrag.
Faktiske forhold
- Spørger sælger X- og Y-abonnementer primært til private forbrugere.
- Ved indgåelse af aftale om X- eller Y-abonnement i mindst 6 måneder, får kunden et specifikt produkt i tilgift.
- Tilgiftsprodukterne har en indkøbsværdi på ca. 550-1.000 kr. ekskl. moms.
- Eksempler på tilgiftsprodukter: højtaler, TV-tilbehør, øretelefoner.
- Produktet skal returneres ved fortrydelse af aftalen.
- Spørger har kun ét formål med tilgiftsprodukterne: at indgå salgsaftaler med nye kunder om varig levering af X- og Y-abonnementer.
Spørgers opfattelse
- Direkte omkostninger til indkøb af produkter givet i tilgift bør anses som almindelige salgs- og transaktionsomkostninger.
- Der er ikke tale om klassiske reklameomkostninger, repræsentationsomkostninger eller gavesituationer.
- Omkostningerne indregnes direkte i Spørgers salgskalkuler.
- Ejendomsretten til tilgiften bevares hos Spørger de første 6 måneder.
- Spørger henviser til vedrørende internetavis og momsfradrag.
- Spørger mener, at der bør anerkendes fuldt skattemæssigt fradrag som løbende driftsomkostninger, jf. Statsskattelovens § 6, stk. 1, subsidiært fradrag efter Ligningslovens § 8, stk. 1 som reklameomkostninger.
Skattestyrelsens indstilling
- Udgifter, der ligger forud for et køb, kan fradrages som reklameudgift, jf. Ligningslovens § 8, stk. 1.
- Udgiften vedrører en biydelse, der købes samtidig med hovedydelsen (abonnementet).
- Udgiften vedrører selve købet og kan ikke anses som en reklameudgift.
- Udgiften kan heller ikke anses for at tilknytte eller bevare forretningsforbindelser forud for købet.
- Der foreligger en direkte og umiddelbar forbindelse mellem afholdelsen af udgiften og erhvervelsen af indkomsten.
- Produktet gives samtidig med indgåelsen af aftale om X som en salgsfremmende ordning.
- Skattestyrelsen finder, at udgiften til produktet bør anses for en fradragsberettiget driftsudgift efter Statsskattelovens § 6, stk. 1.
- Overdragelsen af tilgiften kan ikke anses for sket vederlagsfrit i momslovens forstand.
- Betingelserne for udtagningsbeskatning efter Momslovens § 5, stk. 2 er ikke opfyldt.
- Spørgers levering af tilgift sker til Spørgers eget brug i momslovens forstand.
- Spørger er berettiget til at fradrage den indgående moms, der er erlagt ved indkøb af tilgiften, jf. Momslovens § 37, stk. 1.
Skatterådets afgørelse
- Skatterådet tiltrådte Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.
Spørgsmål | Svar |
---|---|
1 | Nej |
2 | Nej |
3 | Ja |
4 | Nej |
5 | Nej |
6 | Ja |
7 | Ja |
8 | Ja |
9 | Ja |
10 | Ja |
11 | Ja |
12 | Ja |
Lignende afgørelser