Skattefrihed for rabat på ladeboksabonnement
Dato
29. november 2022
Sagsnr
22-0511370
Emne
Skat
Type
Bindende svar
Henvisning
Dokument
Lovreferencer
Skatterådet har bekræftet, at en rabat, som A tilbyder på abonnementsprisen for en ladeboks til privatkunder, der opfylder bestemte objektive kriterier, vil være skattefri for den enkelte privatkunde.
Faktiske Forhold
A A/S er en del af en energi- og kommunikationskoncern, der handler kommercielt med både erhvervs- og privatkunder. Som led i den grønne omstilling og målet om at få flere elbiler på vejene, tilbyder A ladeløsninger til privatkunder. A påtænker at indføre en rabatordning på abonnementsprisen for disse ladeløsninger, hvor ladeboksen alene stilles til rådighed hos privatforbrugeren. Rabatten vil være oplyst forud for aftaleindgåelse og gives til kunder, der opfylder bestemte objektive kriterier, herunder at de har råderet over en bolig, hvor ladeboksen kan opsættes. Kunderne bliver ikke ejere af ladeboksen, men betaler et månedligt abonnement for brugen.
Spørgers Argumentation
Spørger argumenterede for, at rabatten skulle være skattefri. Hovedpunkterne var:
- Rabatordningen omfatter alle private kunder i A, der opfylder objektive kriterier.
- Rabatten er et forretningsmæssigt begrundet prisnedslag, der aldrig overstiger abonnementsprisen.
- Den opnås alene af kunder, der ønsker at benytte en bestemt aftale, og hvor installation er praktisk mulig.
- Lignende rabatordninger findes hos konkurrenter, og ordningen skal bidrage til A's konkurrenceevne og positive image i den grønne omstilling.
- Rabatten ydes alene i kraft af kundeforholdet, baseret på objektive kriterier og med sammenhæng til kundens fremadrettede engagement.
- For medarbejdere, der også er kunder, er det spørgers opfattelse, at rabatten ikke er et personalegode omfattet af Ligningsloven § 16, da den gives på lige fod med andre kunder og ikke som følge af ansættelsesforholdet.
Skattestyrelsens Begrundelse
Skattestyrelsen bemærkede, at som udgangspunkt er al indkomst skattepligtig efter Statsskatteloven § 4. Dog er en rabat i skattemæssig forstand ikke at anse for en skattepligtig indkomst, hvis den er en prisreduktion, hvis størrelse er endeligt fastsat og køberen bekendt ved hvert enkelt køb. Skattestyrelsen henviste til praksis fra Skatterådet:
- I blev en rabat anset for skattefri, når dens størrelse var kendt forud, baseret på fremadrettet omsætning og gjaldt alle forbrugere.
- bekræftede skattefrihed for rabat på fremtidige køb, der var kendt på forhånd og tilgængelig for alle andelshavere.
- fastslog, at en rabat var skattefri, hvis den skete på baggrund af objektive kriterier (f.eks. låneengagementets størrelse eller tilhørsforhold til en kundegruppe), og kundens betaling ikke kom under kostprisen, samt der var en forretningsmæssig begrundelse.
I den foreliggende sag fandt Skattestyrelsen, at rabatten adskiller sig fra skattepligtige prisnedslag ved at være kendt for kunden ved aftaleindgåelse og ikke er en ren kontant udbetaling baseret på overskud eller engagement med et andet selskab. Rabatten gives fremadrettet på en abonnementsordning hos A baseret på objektive kundekriterier. Det forhold, at ikke alle kunder kan opnå rabatten, ændrer ikke ved dens skattefrihed, da den gives på baggrund af objektive forhold, ligesom i .
Vedrørende medarbejdere, der også er kunder, bemærkede Skattestyrelsen, at de ikke beskattes, hvis deres pris for abonnementet mindst svarer til kostprisen, og rabatten gives på samme vilkår som for øvrige kunder og er målrettet kunderne, ikke medarbejderne.
Skatterådets Afgørelse
Skatterådet tiltrådte Skattestyrelsens indstilling og begrundelse og bekræftede, at rabatten vil være skattefri for den enkelte privatkunde.
Lignende afgørelser