Afslag på opsættende virkning vedrørende VVM-tilladelse til vindmøller
Dato
23. januar 2018
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Miljøvurdering af planer og programmer
Højdepunkt
Afgørelse i sag om Brønderslev Kommunes godkendelse af kommuneplantillæg nr. 28 og
Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en klage vedrørende Brønderslev Kommunes godkendelse af kommuneplantillæg nr. 28 og lokalplan nr. 32-T-22.01 for opstilling af vindmøller ved Skovengen. Godkendelsen blev offentliggjort den 19. juni 2017.
En omboende klagede den 19. juli 2017 over kommunens afgørelse. Klageren anførte flere punkter:
- Indblanding fra kommunaldirektøren.
- Områdets uegnethed til vindmølleopstilling ifølge regionalplantillæg 198.
- Afstand mellem planlagte og eksisterende vindmøller under minimumsgrænsen på 28 gange møllehøjde.
- Mangelfulde visualiseringer.
- Manglende særlige planlægningsmæssige begrundelser for den kystnære lokalisering.
Supplerende klagepunkter
Den 1. september 2017 indsendte klageren supplerende bemærkninger, der inkluderede klagepunkter vedrørende den VVM-redegørelse, som kommunen havde udarbejdet forud for planernes vedtagelse. Det er oplyst, at andre klageberettigede også har påklaget VVM-redegørelsen, og disse klager vil blive realitetsbehandlet på et senere tidspunkt.
Miljø- og Fødevareklagenævnet afviser at realitetsbehandle klagen over Brønderslev Kommunes godkendelse af 19. juni 2017 af kommuneplantillæg nr. 28 og lokalplan nr. 32-T-22.01 for opstilling af vindmøller ved Skovengen.
Nævnets kompetence
Nævnet fastslår, at Miljø- og Fødevareklagenævnet kun er klagemyndighed for administrative afgørelser, i det omfang det er fastsat i den øvrige lovgivning, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 1, stk. 1. Klager over en kommunes godkendelse af et kommuneplantillæg og en lokalplan skal påklages til Planklagenævnet, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Miljø- og Fødevareklagenævnet har derfor ikke kompetence til at behandle klagen vedrørende lokalplan og kommuneplantillæg.
Overskridelse af klagefrist
For så vidt angår klagen over VVM-redegørelsen, bemærker nævnet, at klagefristen er 4 uger fra den dag, afgørelsen er meddelt, eller fra offentliggørelsen, jf. Planloven § 60, stk. 1. Afgørelsen blev offentliggjort den 19. juni 2017, hvilket betød, at klagefristen udløb den 17. juli 2017. Klagen vedrørende VVM-redegørelsen blev dog først indgivet den 1. september 2017, hvilket er en overskridelse på over 6 uger.
Nævnets praksis for klagefrister er restriktiv, og en klage indgivet efter fristens udløb afvises normalt. Miljø- og Fødevareklagenævnet vurderede, at der ikke forelå særlige forhold, der kunne begrunde at se bort fra den overskredne frist. Klagen over VVM-redegørelsen blev derfor også afvist.
Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, medmindre andet følger af den øvrige lovgivning, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1. Eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Planloven § 62, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser