Klage over Frederikshavn Kommunes forslag til lokalplan SAE.B.04.16.02 og kommuneplantillæg nr. 15.35 - afvisning pga. overskredet klagefrist
Dato
13. september 2017
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Frederikshavn Kommunes offentliggørelse af forslag til kommuneplantillæg
Lovreferencer
Frederikshavn Kommune offentliggjorde den 12. april 2017 forslag til lokalplan SAE.B.04.16.02 og kommuneplantillæg nr. 15.35, samt en afgørelse om, at planforslagene ikke var miljøvurderingspligtige. Disse afgørelser blev påklaget til Planklagenævnet den 7. juni 2017 af to ejere af en nærliggende minkfarm. Klagen omhandlede primært spørgsmål vedrørende miljøvurderingspligt og overholdelse af planlovens bestemmelser.
Klagerens anbringender
Klagerne anførte primært, at kommunen havde pligt til at udarbejde en egentlig miljøvurdering. Derudover blev det gjort gældende, at planforslagene ikke opfyldte kravet i Planlovens § 5 b, stk. 1, nr. 1 om særlig planlægningsmæssig begrundelse, og at der ikke var foretaget visualisering i henhold til Planlovens § 16, stk. 3.
Sagens forhistorie
Tidligere havde Frederikshavn Kommune den 25. oktober 2015 offentliggjort forslag til lokalplan SAE.B.04.16.01 og kommuneplantillæg nr. 15.03, samt en afgørelse om ikke at miljøvurdere disse. Denne afgørelse blev påklaget til Natur- og Miljøklagenævnet. Erhvervsstyrelsen nedlagde efterfølgende veto mod de oprindelige forslag, hvilket førte til, at kommunen udarbejdede nye planforslag. Natur- og Miljøklagenævnet afviste den 4. november 2016 at behandle den oprindelige klage, da den blev anset for bortfaldet på grund af uaktualitet.
Den aktuelle sag og klagefrist
De nye planforslag, lokalplan SAE.B.04.16.02 og kommuneplantillæg nr. 15.35, blev offentliggjort den 12. april 2017. Kommunen havde forudgående gennemført en miljøscreening i henhold til Lov om miljøvurdering af planer og programmer § 3, stk. 1, 1. pkt. og vurderet, at planforslagene ikke var omfattet af kravet om miljøvurdering. Afgørelsen om ikke-miljøvurderingspligt blev offentliggjort sammen med planforslagene og indeholdt klagevejledning, der angav en klagefrist på 4 uger fra offentliggørelsen. Afgørelsen blev også sendt individuelt til ejere og lejere inden for høringsområdet, herunder klagerne.
Klagen blev indgivet den 7. juni 2017, og klagerne anmodede om, at overskridelsen af klagefristen blev set bort fra. Dette blev begrundet med, at kommunen var bekendt med, at klagerne var repræsenteret af advokat, og at kommunen derfor i medfør af Forvaltningsloven § 8 burde have underrettet advokaten om offentliggørelsen. Frederikshavn Kommune bemærkede den 21. august 2017, at klagefristen ikke var overholdt, og henviste til, at de ikke havde modtaget fuldmagt fra advokaten, samt at det var klagernes ansvar at informere deres advokat om offentlighedsfasen og klagefristen.
Planklagenævnet afviste at realitetsbehandle klagen over Frederikshavn Kommunes afgørelser.
Klagesagens omfang
Planklagenævnet opfattede klagen som rettet mod de senest offentliggjorte planforslag: lokalplanforslag SAE.B.04.16.02 og forslag til kommuneplantillæg nr. 15.35.
Anvendelse af miljøvurderingsloven
Kommunens afgørelse om ikke at foretage en miljøvurdering blev truffet efter den dagældende Lov om miljøvurdering af planer og programmer. Selvom denne lov blev ophævet den 16. maj 2017 med ikrafttrædelse af Lov om miljøvurdering af planer og programmer og af konkrete projekter (VVM) § 57, stk. 2, skulle klagesagen behandles efter den dagældende lov, da afgørelsen blev offentliggjort den 12. april 2017. I henhold til den dagældende miljøvurderingslovs § 16, stk. 1, kunne afgørelser efter loven påklages efter de klageregler, der var fastsat i den lovgivning, som planen eller programmet var udarbejdet i henhold til, hvilket i dette tilfælde var planloven.
Planklagenævnets kompetence
Efter Planlovens § 58, stk. 1, nr. 3 kan Planklagenævnet tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes afgørelse efter planloven, herunder spørgsmål om miljøvurderingspligt og overholdelse af planlovens bestemmelser om planlægning i kystnærhedszonen.
Overskridelse af klagefrist
En klage skal indgives skriftligt inden 4 uger efter, at afgørelsen er meddelt, jf. Bekendtgørelse om udnyttelse af tilladelser, frist for indgivelse af klage, indsendelse af klage til Planklagenævnet og opsættende virkning af klage for visse afgørelser truffet efter lov om planlægning og visse andre love § 2, stk. 1, nr. 1. Når afgørelsen er offentligt bekendtgjort, regnes klagefristen altid fra bekendtgørelsen.
- Offentliggørelsesdato: 12. april 2017
- Klagefristens udløb: 10. maj 2017
- Klagen indgivet: 7. juni 2017
Da klagen blev indgivet den 7. juni 2017, var den indgivet efter klagefristens udløb. Planklagenævnet fandt ikke, at det forhold, at klagernes advokat ikke havde fået tilsendt oplysninger om offentliggørelsen, kunne føre til, at nævnet så bort fra overskridelsen af klagefristen, da fristen regnes fra offentliggørelsen.
Konklusion
Planklagenævnet afviste derfor at realitetsbehandle klagen. Nævnet bemærkede dog, at såfremt kommunen senere vedtager lokalplanen endeligt, vil planvedtagelsen – for så vidt angår retlige spørgsmål, herunder spørgsmålet om lokalplanforslaget er tilvejebragt i overensstemmelse med planlovens bestemmelser om planlægning i kystnærhedszonen – kunne påklages til Planklagenævnet i henhold til planlovens regler herom. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1.
Lignende afgørelser