Command Palette

Search for a command to run...

Afgørelse om landzonetilladelse til husstandsvindmølle i Lemvig Kommune

Dato

25. september 2014

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om opstilling af husstandsvindmølle på [adresse1] i Lemvig Kommune

Sagen omhandler Lemvig Kommunes afgørelse af 17. februar 2014 om landzonetilladelse til opstilling af en husstandsvindmølle på en ejendom i Lemvig Kommune. Ejendommen er landbrugsnoteret og ligger i et område, der i Kommuneplan 2013-2025 er udpeget som "landskabeligt interesseområde" og kystnærhedszone.

Ansøgningens indhold og placering

Der blev ansøgt om opstilling af en husstandsvindmølle med en navhøjde på 18 m, en rotordiameter på 13 m og en totalhøjde på 24,4 m. Møllen ønskedes placeret ca. 17 m syd for ejendommens eksisterende bebyggelse. Nærmeste nabo var 364 m fra den ansøgte mølle. Nærmeste Natura 2000-område var ca. 3 km øst for ejendommen.

Lemvig Kommunes vurdering og afgørelse

Lemvig Kommunes administration indstillede oprindeligt til afslag, da de vurderede, at møllen ville fremstå dominerende i det åbne, kuperede landskab med udsigt til Limfjorden og Tørring Kirke, og dermed have en væsentlig negativ indvirkning på landskabsoplevelsen. De bemærkede, at ældre møller i nærheden ikke ville kunne erstattes af nye på grund af landskabelige hensyn. På trods af administrationens indstilling besluttede Teknik- og Miljøudvalget at meddele landzonetilladelse. Kommunen begrundede tilladelsen med, at landskabet ville kunne rumme husstandsvindmøllen uden væsentlig negativ indvirkning, da den opstilles i umiddelbar tilknytning til eksisterende bygninger. Tilladelsen blev givet på vilkår om fjernelse af møllen og fundament efter et års driftstop og uden vingeoverslag på naboejendomme.

Klagen til Natur- og Miljøklagenævnet

Afgørelsen blev påklaget af Danmarks Naturfredningsforening (DN), Lokalafdeling Lemvig. DN anførte, at møllen ville være i strid med kommuneplanens retningslinjer for kystnærhedszonen og uforenelig med de hensyn, der skal varetages i det landskabelige interesseområde. De fremhævede, at det rolige landskab, der er en del af Margueritruten, ville blive ødelagt af de små, hurtigtkørende møller, og at kravene er skærpede i beskyttede områder.

Parternes bemærkninger

  • Ansøger bemærkede, at ca. 40 % af Lemvig Kommune er udpeget som landskabeligt interesseområde, og at møllen opføres i tilknytning til eksisterende bygninger. Ansøger bestred, at ejendommen lå inden for kystnærhedszonen.
  • [virksomhed1] ApS (leverandør af møllen) anførte, at Lemvig Kommunes VVM-screening ikke havde fundet konflikter med arealanvendelse, naturområder, Natura 2000, kirker eller fredede områder. De kritiserede DN's klager for at være enslydende og uforståelige, da sagerne var forskellige.
  • DN fastholdt deres ret til at være uenige i skønsmæssige afgørelser og understregede, at de kendte landskabet og placeringerne godt. De gentog, at det konkrete landskab bør friholdes for hurtigtkørende møller, og at ældre møller ikke ville blive erstattet i henhold til kommuneplanen.

Lovgrundlag

Sagen blev behandlet efter Planloven § 35, stk. 1 (landzonebestemmelserne). Natur- og Miljøklagenævnet henviste også til Planloven § 5a om kystnærhedszonen, der skal friholdes for bebyggelse, der ikke er afhængig af kystnærhed, og hvor landzonetilladelse kun kan gives, hvis det ansøgte er af helt underordnet betydning, jf. Planloven § 35, stk. 3. Desuden blev Cirkulære om planlægning for og landzonetilladelse til opstilling af vindmøller § 5, stk. 1 anvendt, som fastslår, at der skal tages størst muligt hensyn til nabobeboelser og øvrige interesser i det åbne land, herunder natur- og landskabsværdier. Cirkulæret angiver også, at landzonetilladelse kun må meddeles, hvis opstillingen er i overensstemmelse med kommuneplanretningslinjer, jf. Cirkulære om planlægning for og landzonetilladelse til opstilling af vindmøller § 5, stk. 2, dog med undtagelse for husstandsmøller op til 25 m i umiddelbar tilknytning til eksisterende bygningsanlæg, jf. Cirkulære om planlægning for og landzonetilladelse til opstilling af vindmøller § 5, stk. 3. Kommunen skal dog altid foretage en konkret vurdering med særlig vægt på landskabelige hensyn.

Natur- og Miljøklagenævnet ændrede Lemvig Kommunes afgørelse af 17. februar 2014 om landzonetilladelse til opstilling af en husstandsvindmølle til et afslag. Afgørelsen blev truffet efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planloven § 35, stk. 1.

Nævnets begrundelse

Nævnet lagde vægt på følgende forhold i sin konkrete vurdering:

  • Landskabelig placering: Husstandsvindmøllen skulle placeres i et åbent, kuperet landskab, der var udpeget som et landskabeligt interesseområde i kommuneplanen.
  • Synlighed: Møllen ville være synlig på lang afstand, hvilket ville have en væsentlig negativ indvirkning på oplevelsen af landskabet.
  • Præcedensvirkning: En tilladelse i dette tilfælde ville kunne skabe en uheldig præcedens for lignende ansøgninger om opsætning af husstandsvindmøller i området eller tilsvarende ansøgninger andre steder.

Lignende afgørelser