Command Palette

Search for a command to run...

Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om landzonetilladelse til vandhul i Ringkøbing-Skjern Kommune

Dato

4. marts 2014

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om anlæg af vandhul i Ringkøbing-Skjern Kommune Natur

Natur- og Miljøklagenævnet behandlede en sag om en landzonetilladelse, der var meddelt af Ringkøbing-Skjern Kommune. Tilladelsen vedrørte anlæggelse af et vandhul på 3.000 m² på en ejendom i Skjern Jorder, som er en del af Skjern Plantage.

Baggrund for ansøgningen

Ejendommen, der er på ca. 11,5 ha, ligger i landzone og er noteret med fredskovspligt. Den er en del af Skjern Plantage, som er en bynær skov ejet af Ringkøbing-Skjern Kommune. Området er udlagt som rekreativt grønt område i kommuneplanen, hvor offentligt tilgængelige friluftsfaciliteter kan indrettes.

Ringkøbing-Skjern Kommune (Kultur, Natur og Fritid) ansøgte om landzonetilladelsen med det formål at forbedre naturområdet, optimere publikums brug af plantagen og skabe bedre forhold for vildtet. Naturstyrelsen havde allerede meddelt tilladelse til vandhullet, da det skulle anlægges på et fredskovspligtigt areal i henhold til skovloven.

Kommunens tilladelse og vilkår

Ringkøbing-Skjern Kommune (Land, By og Kultur) meddelte landzonetilladelse den 29. oktober 2013 i henhold til Planloven § 35, stk. 1. Tilladelsen blev givet på følgende vilkår:

  • Vandhullet skal placeres som angivet på kortbilag.
  • Vandhullet skal anlægges med jævnt og fladt skrånende bund og bredder.
  • Opgravet materiale skal fjernes eller jævnes ud på markarealer i omdrift.
  • Der må ikke laves tilløb til eller afløb fra vandhullet.
  • Der må ikke udsættes ænder, krebs eller fisk.
  • Der må ikke fodres i og ved vandhullet.

Kommunen vurderede, at projektet ville forbedre levestedet for dyre- og planteliv i området. De undlod at naboorientere skriftligt, da de skønnede, at det ansøgte var af underordnet betydning for naboerne. Tilladelsen blev offentliggjort på kommunens hjemmeside.

Klagen til Natur- og Miljøklagenævnet

Afgørelsen blev påklaget af en privat, integreret daginstitution, der ligger sydvest for plantagen. Klager anførte, at de ikke var blevet orienteret om planerne, og at anlæggelse af vandhullet ville gøre det umuligt at bruge skoven af sikkerhedsmæssige årsager, da institutionen ikke er hegnet. De mente, at et hegn ville blive nødvendigt, hvilket ville begrænse den frie adgang til legepladsen for beboere i området.

Ringkøbing-Skjern Kommune bemærkede, at vandhullet ville ligge ca. 250 m fra klagers ejendom, og at institutionen ligger tættere på en trafikeret kommunevej. Kommunen fremhævede desuden, at vandhullet var en del af en større udviklingsproces i plantagen, der sigter mod at forbedre rammerne for friluftsliv og naturoplevelser for borgere og turister.

Natur- og Miljøklagenævnet traf afgørelse efter Planloven § 58, stk. 1, nr. 1, jf. Planloven § 35, stk. 1, og stadfæstede Ringkøbing-Skjern Kommunes landzonetilladelse til anlæg af vandhullet. Tilladelsen bortfalder, hvis den ikke er udnyttet inden 3 år, jf. Planloven § 56, stk. 1.

Vurdering af naboorientering

Nævnet vurderede kommunens skøn om at undlade naboorientering. Ifølge Planloven § 35, stk. 4 skal naboer normalt orienteres skriftligt om ansøgninger, der kan have betydning for dem. Dog kan dette fraviges, hvis det ansøgte er af underordnet betydning for naboerne, jf. Planloven § 35, stk. 5. Natur- og Miljøklagenævnet fandt ikke, at kommunens vurdering var åbenbart urimelig, især da vandhullet ville ligge ca. 250 m fra klagers ejendom.

Samlet vurdering af tilladelsen

Afgørelsen blev truffet efter en samlet vurdering af de planlægningsmæssige og landskabelige hensyn, samt eventuelle urimelige gener for naboer. Nævnet bemærkede, at etablering af søer i landzone generelt kan tillades på vilkår, der sikrer natur- og landskabsværdier. Der bør dog udvises tilbageholdenhed, hvis søer ønskes etableret i store vådområder eller langs åer med særlige beskyttelseshensyn. I dette tilfælde fandt nævnet ikke grundlag for at tilsidesætte kommunens vurdering, da der ikke var afgørende planlægningsmæssige eller landskabelige forhold, der talte imod en tilladelse. Klagerens anbringender kunne ikke føre til et andet resultat.

Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 17. En eventuel retssag skal anlægges inden 6 måneder, jf. Planloven § 62. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Natur- og Miljøklagenævnet § 9.

Lignende afgørelser