Stadfæstelse af afslag på landzonetilladelse til støjvold i Holbæk Kommune
Dato
21. august 2023
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, landzone (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Holbæk Kommunes afslag på landzonetilladelse til etablering
Holbæk Kommune afslog den 23. marts 2023 en ansøgning om landzonetilladelse til etablering af en støjvold på ejendommen [A1], 4390 Vipperød. Ansøgeren klagede efterfølgende over denne afgørelse til Planklagenævnet.
Ejendommen og den ansøgte støjvold
Ejendommen er beliggende i landzone og er i kommuneplan 2021 for Holbæk Kommune udpeget som særligt værdifuldt landbrugsområde og kirkeomgivelse for Arnakke Kirke. Området ligger desuden inden for kystnærhedszonen, cirka 920 meter fra kysten. Kommuneplanens retningslinje 6.1.1 angiver, at særligt værdifulde landbrugsområder i videst muligt omfang skal friholdes for aktiviteter, der ikke understøtter jordbrugserhvervet, og at arealforbruget skal begrænses mest muligt ved inddragelse til ikke-jordbrugsmæssige formål.
Den ansøgte støjvold var planlagt til at være cirka 380 meter lang og mellem 11-14 meter høj. Formålet med volden var at mindske støjgener fra Holbækmotorvejen, hvor det eksisterende støjniveau ligger mellem 63-68 dB, hvilket overstiger den vejledende grænse på 58 dB. Volden var tænkt udformet med varierende højde, hældning og voldkrone for at opnå et mere organisk udtryk, der skulle indpasses i det omkringliggende terræn.
Kommunens begrundelse for afslag
Holbæk Kommune begrundede sit afslag med, at den ansøgte støjvold ville fremstå markant og dominerende i det omkringliggende landskab og udgøre et unaturligt og kunstigt landskabselement. Kommunen vurderede, at støjvolden ikke var i overensstemmelse med de landskabelige hensyn, der varetages med landzonebestemmelserne. Det blev desuden fremhævet, at støjvolden alene ville mindske støjgener for én enkelt ejendom, hvilket ikke blev anset for tilstrækkeligt til at begrunde en landzonetilladelse, henset til den negative effekt på landskabet. Kommunen lagde også vægt på, at en tilladelse kunne skabe uønsket præcedens for lignende sager ved ejendomme i det åbne land, der ligger ud til større trafikanlæg.
Planklagenævnet stadfæstede Holbæk Kommunes afslag på landzonetilladelse til etablering af en støjvold.
Krav om landzonetilladelse
Planklagenævnet fastslog, at etablering af støjvolden kræver landzonetilladelse i henhold til Planlovens § 35, stk. 1, da ingen af undtagelserne i Planlovens § 5 u og Planlovens §§ 36-38 fandt anvendelse. Nævnet har kompetence til at behandle afgørelser efter Planlovens § 35, stk. 1, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 1.
Generelle principper for landzonetilladelser
Hovedformålet med landzonereglerne er at forhindre byspredning i det åbne land og at sikre, at bymæssig udvikling sker, hvor der gennem planlægningen er åbnet mulighed for det. Administrationen af landzonereglerne skal varetage landskabelige, rekreative og arealressourcemæssige hensyn samt andre samfundsmæssige interesser. Områder i landzone skal som udgangspunkt friholdes for spredt og uplanlagt bebyggelse, medmindre det er nødvendigt for driften af landbrug, skovbrug og fiskeri. Nævnet lægger stor vægt på lovens almene formål og overvejer præcedensvirkning for fremtidige lignende sager.
Terrænregulering og kystnærhedszonen
Jordvolde af et vist omfang anses for en ændret anvendelse af ubebyggede arealer og kræver derfor landzonetilladelse. Sådanne jordvolde påvirker landskabet og bør kun tillades, hvis der foreligger en særlig begrundelse for det. I kystnærhedszonen skal der kun gives landzonetilladelse, hvis det ansøgte er af helt underordnet betydning i forhold til de nationale planlægningsinteresser i kystområderne, jf. Planlovens § 5 a, stk. 1 og Planlovens § 35, stk. 3.
Planklagenævnets vurdering
Planklagenævnet fandt ikke grundlag for at tilsidesætte Holbæk Kommunes vurdering. Nævnet lagde vægt på følgende:
- Støjvoldens markante størrelse (ca. 380 meter lang og 11-14 meter høj), som ville fremstå dominerende i det omkringliggende landskab.
- Placeringen i et særligt værdifuldt landbrugsområde, hvor inddragelse til ikke-jordbrugsmæssige formål skal begrænses mest muligt.
- Støjvolden ville udgøre et kunstigt og unaturligt landskabselement.
- Hensynet til at reducere støjgener fra motorvejen for én enkelt ejendom blev ikke anset for en tilstrækkelig særlig begrundelse til at tillade støjvolden.
- En tilladelse til det ansøgte ville kunne medføre en uønsket præcedens i andre, lignende sager.
Afgørelse
Planklagenævnet stadfæstede Holbæk Kommunes afgørelse af 23. marts 2023. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4, stk. 1.
Lignende afgørelser