Command Palette

Search for a command to run...

Natur- og Miljøklagenævnets afgørelse om påbud vedrørende erhvervsdrift i strid med lokalplan

Dato

1. december 2014

Nævn

Planklagenævnet

Eksterne links

Læs hele sagen

Kategori

Planloven, landzone (før 1. februar 2017)

Højdepunkt

Afgørelse i sag om Holbæk Kommunes påbud om at ophøre med erhverv, der ikke er liberalt

Ejendommens ejer påklagede Holbæk Kommunes afgørelse af 25. juli 2013, som påbød ophør med erhverv, der ikke var liberalt, samt fjernelse af ulovligt opførte bygninger og oplag af træmaterialer på ejendommen. Ejendommen er beliggende i landzone og omfattet af Lokalplan nr. 2.6 for boligformål på storparceller i Undløse.

Lokalplanens bestemmelser

Lokalplanens § 3 fastsætter, at området kun må anvendes til boligformål, dog med mulighed for at drive "liberalt erhverv" jf. § 3.6.

Kommunens konstateringer

Under en besigtigelse konstaterede kommunen deponering af træ og maskiner samt bygninger/overdækninger, der ikke var registreret i BBR og var opført uden de fornødne landzonetilladelser. Kommunen vurderede, at der blev drevet tømrervirksomhed på ejendommen, hvilket omfattede forarbejdning, udarbejdelse af produkter og oplagring af materialer. Dette ansås ikke for at være liberalt erhverv. Det blev også bemærket, at der fra ejendommen blev solgt træmøbler/havemøbler, langborde, bænke og hegn via en hjemmeside.

Klagerens indsigelser

Klageren anførte, at det ikke var i strid med lokalplanen at drive erhverv fra privatboligen. Klageren bestred, at der skete forarbejdning af træ på ejendommen, men forklarede, at nye modeller blev udviklet og samlet på ejendommen efter forarbejdning andetsteds. Klageren oplyste, at den mindre mængde træ på ejendommen var planke eg til tørre, beklædningsbrædder til en anden ejendom samt et mindre lager restbrædder. Klageren mente ikke, at der blev drevet tømrervirksomhed. Endvidere anførte klageren, at kommunen ikke efter byggelovgivningen kunne modsætte sig opførelsen af de nævnte bygninger. Klageren fastholdt, at virksomheden, der solgte egenproducerede produkter via internettet, med kontor, administration og udstilling på ejendommen, var et liberalt erhverv.

Kommunens fastholdelse

Kommunen fastholdt sin vurdering baseret på de store lagre af træ, der blev konstateret under besigtigelsen, og klagerens oplysninger om udarbejdelse af prototyper, der produceres andetsteds og sælges fra ejendommen via en hjemmeside.

Natur- og Miljøklagenævnet kunne ikke give medhold i klagen over Holbæk Kommunes påbud.

Nævnets kompetence og lokalplanens bindende virkning

Nævnet kunne alene tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med kommunens afgørelse efter en lokalplan, jf. Planlovens § 58, stk. 1, nr. 4. Det blev fastslået, at bestemmelserne i en lokalplan er bindende over for borgerne, jf. Planlovens § 18. Dispositioner, der ikke er i overensstemmelse med lokalplanen, forudsætter dispensation.

Fortolkning af "liberalt erhverv"

Nævnet definerede "liberalt erhverv" efter almindelig sproglig forståelse som selvstændig virksomhed, der ikke producerer et produkt eller sælger varer, men derimod sælger tjenesteydelser (f.eks. advokater, læger, ejendomsmæglere, revisorer eller arkitekter).

Vurdering af erhvervet på ejendommen

Den type erhverv, der blev drevet fra klagerens ejendom, og som bestod af salg og udstilling af producerede trævarer, blev ikke anset for at være et liberalt erhverv. Dette var gældende uanset, om der var tale om egentlig tømrervirksomhed eller ej. Da erhvervet ikke var liberalt, var det ikke umiddelbart tilladt efter lokalplanens § 3 og dermed i strid med Planlovens § 18.

Kommunens hjemmel til påbud

Kommunen har som tilsynsmyndighed pligt til at påse overholdelsen af planloven og lokalplanbestemmelserne og kan foranledige ulovlige forhold lovliggjort, jf. Planlovens § 51, stk. 1. Holbæk Kommune havde således hjemmel til at træffe påbud om at ophøre med at drive den nævnte type erhverv fra ejendommen.

Ulovlige bygninger og oplag

Hvad angår de ulovligt opførte bygninger/overdækninger og oplag af træmaterialer, bemærkede nævnet, at Holbæk Kommune også havde hjemmel til at kræve forholdene lovliggjort i relation til planlovens landzonebestemmelser.

På baggrund af ovenstående kunne klagen ikke gives medhold.

Lignende afgørelser