Command Palette

Search for a command to run...

Miljøkonsekvensvurdering for Udbygning af Rute 9 ved Nørreballe: Fire Alternative Vejløsninger og Trafikale Konsekvenser

Myndighed

Vejdirektoratet

Publiceringsdato

9. januar 2024

Område

Trafik og transport

Type

Debatoplæg

Ikrafttrædelsesdato

9. januar 2024

Tilknyttede dokumenter

Resume af MKV

Klik for at åbne
  • Vejdirektoratet har undersøgt fire alternative omfartsvejsløsninger nord og syd om Nørreballe
  • Projektet har til formål at reducere gennemkørende trafik og støjbelastning i Nørreballe
  • Anlægsbudgettet er på 394 mio. kr., med to løsninger inden for den økonomiske ramme
  • Alle løsninger inkluderer etablering af nye cykelstier og regnvandsbassiner
  • Trafikken gennem Nørreballe forventes reduceret med 64-73% med en ny omfartsvej
  • Baggrund for Projektet

    Vejdirektoratet har gennemført en omfattende miljøkonsekvensvurdering for udbygning af Rute 9 ved Nørreballe på Lolland. Projektet udspringer af Infrastrukturplanen 2035 og har til formål at forbedre trafikforholdene og reducere støjbelastningen i lokalområdet.

    Undersøgte Løsninger

    Der er undersøgt fire alternative vejløsninger:

    • Kort nord (2-sporet landevej)
    • Nord (2-sporet motortrafikvej)
    • Lang nord (2-sporet motortrafikvej)
    • Syd (2-sporet motortrafikvej)

    Desuden er en 0+ løsning med cykelsti og lokal støjskærm blevet vurderet.

    Trafikale og Miljømæssige Konsekvenser

    Trafik

    • Forventet daglig trafik på ny omfartsvej: 5.800-6.000 køretøjer
    • Trafikreduktion i Nørreballe: 64-73%
    • Nuværende årsdøgntrafik: 7.700-9.000 køretøjer

    Miljø

    • Reduceret støjbelastning for boliger langs den nuværende rute
    • Hensyntagen til lokale naturforhold, herunder beskyttede vandløb og dyreliv
    • Etablering af regnvandsbassiner til rensning af vejvand

    Økonomi

    • Samlet anlægsbudget: 394 mio. kr.
    • Anlægsoverslag varierer:
      • Kort nord: 302,9 mio. kr.
      • Nord: 352,6 mio. kr.
      • Lang nord: 488,4 mio. kr.
      • Syd: 515,4 mio. kr.

    Ingen af løsningerne er umiddelbart samfundsøkonomisk rentable, men de vurderes at give væsentlige forbedringer for lokalsamfundet.

    Videre Proces

    Miljøkonsekvensvurderingen er i høring frem til 6. marts 2024. Borgere opfordres til at indsende bemærkninger via Vejdirektoratets hjemmeside.

    Lignende afgørelser