Miljøkonsekvensvurdering for Udbygning af Rute 9 ved Nørreballe: Fire Alternative Vejløsninger og Trafikale Konsekvenser
Myndighed
Vejdirektoratet
Publiceringsdato
9. januar 2024
Kilde
HøringsportalenOmråde
Trafik og transport
Type
Debatoplæg
Ikrafttrædelsesdato
9. januar 2024
Tilknyttede dokumenter
Baggrund for Projektet
Vejdirektoratet har gennemført en omfattende miljøkonsekvensvurdering for udbygning af Rute 9 ved Nørreballe på Lolland. Projektet udspringer af Infrastrukturplanen 2035 og har til formål at forbedre trafikforholdene og reducere støjbelastningen i lokalområdet.
Undersøgte Løsninger
Der er undersøgt fire alternative vejløsninger:
- Kort nord (2-sporet landevej)
- Nord (2-sporet motortrafikvej)
- Lang nord (2-sporet motortrafikvej)
- Syd (2-sporet motortrafikvej)
Desuden er en 0+ løsning med cykelsti og lokal støjskærm blevet vurderet.
Trafikale og Miljømæssige Konsekvenser
Trafik
- Forventet daglig trafik på ny omfartsvej: 5.800-6.000 køretøjer
- Trafikreduktion i Nørreballe: 64-73%
- Nuværende årsdøgntrafik: 7.700-9.000 køretøjer
Miljø
- Reduceret støjbelastning for boliger langs den nuværende rute
- Hensyntagen til lokale naturforhold, herunder beskyttede vandløb og dyreliv
- Etablering af regnvandsbassiner til rensning af vejvand
Økonomi
- Samlet anlægsbudget: 394 mio. kr.
- Anlægsoverslag varierer:
- Kort nord: 302,9 mio. kr.
- Nord: 352,6 mio. kr.
- Lang nord: 488,4 mio. kr.
- Syd: 515,4 mio. kr.
Ingen af løsningerne er umiddelbart samfundsøkonomisk rentable, men de vurderes at give væsentlige forbedringer for lokalsamfundet.
Videre Proces
Miljøkonsekvensvurderingen er i høring frem til 6. marts 2024. Borgere opfordres til at indsende bemærkninger via Vejdirektoratets hjemmeside.
Lignende afgørelser