Forbrugerombudsmanden: Inkassogebyr og -omkostninger ved forsinket betaling via netbank
Dato
5. november 2014
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Lovreferencer
En forbruger modtog rykkerskrivelser for en ubetalt parkeringsbøde. Efter at have modtaget en sidste rykkerskrivelse med en frist for betaling, betalte forbrugeren via netbank. Betalingen blev trukket fra forbrugerens konto inden for fristen, men kreditor modtog først beløbet efter fristens udløb. Kreditor sendte efterfølgende sagen til inkasso og opkrævede inkassogebyr og -omkostninger.
Forbrugerombudsmandens vurdering
Forbrugerombudsmanden vurderede, at når en virksomhed accepterer betaling via netbank (enten stiltiende eller udtrykkeligt), anses betalingen for at være sket, når beløbet er trukket fra debitors konto. Ved vurderingen af, om inkassoomkostningerne var rimelige og relevante efter Renteloven § 9 a, og om kreditors anmodning om inkasso var sket med rimelig grund efter Renteloven § 9 b, skulle der foretages en konkret rimelighedsvurdering af, hvem der var nærmest til at sikre sig mod omkostningsgenererende inkassoarbejde i perioden mellem betaling og modtagelse.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden fandt, at der ikke var tilstrækkeligt grundlag for at anse opkrævningen af inkassoomkostninger og inkassogebyr i den konkrete sag for at være i strid med reglerne i Renteloven § 9 a og Renteloven § 9 b. Forbrugerombudsmanden lagde vægt på, at debitor som udgangspunkt er i fuld kontrol over, hvornår betalingen foretages, og at kreditor ikke har mulighed for at kontrollere, om betalingen er sket før iværksættelsen af inkasso.
Lignende afgørelser