Bank tilsidesatte oplysningspligten ved kreditaftaler: Manglende overensstemmelse mellem debitorrente og ÅOP
Dato
23. november 2017
Afgørelsestype
Fuld sag
Emner
Sagen omhandler en banks manglende overholdelse af oplysningspligten i forbindelse med kreditaftaler. Det fremgik, at den oplyste debitorrente ikke stemte overens med de øvrige kreditoplysninger, herunder den angivne ÅOP.
Sagens omstændigheder:
- Banken havde ikke givet forbrugerne de lovpligtige kreditoplysninger i henhold til Kreditaftaleloven § 8.
- Dette medførte, at forbrugerne ikke havde et korrekt grundlag for at vurdere kreditaftalens omkostninger.
- Efter dialog med Forbrugerombudsmanden gav banken tilsagn om at rette op på fejlen og informere de berørte kunder om deres fortrydelsesret.
- Fortrydelsesretten løber fra den dag, hvor kreditaftalen er indgået, eller fra den dag, hvor forbrugeren modtager aftalevilkårene og de korrekte oplysninger i henhold til Kreditaftaleloven § 8, hvis dette tidspunkt er senere.
Afgørelse
Forbrugerombudsmanden konstaterede, at banken ikke havde givet forbrugerne de lovpligtige kreditoplysninger i henhold til Kreditaftaleloven § 8. Efter dialog med Forbrugerombudsmanden gav banken tilsagn om at identificere samtlige berørte kunder samt orientere disse kunder om fejlen, og om at kunderne fortsat havde mulighed for at fortryde aftalen i henhold til Kreditaftaleloven § 19. Forbrugerombudsmanden minder om, at tilsidesættelse af et tilsagn, der er afgivet over for Forbrugerombudsmanden efter forhandling, kan medføre et påbud. Tilsidesættelse af et påbud kan straffes med bøde eller fængsel i op til 4 måneder, jf. Markedsføringsloven § 28.
Lignende afgørelser