Command Palette

Search for a command to run...

Klage over fakturaer, rykkergebyrer, administrationsgebyr og tabt fortjeneste efter elleverandørskifte

Sagen omhandler en tvist mellem en forbruger og energiselskabet Modstrøm Danmark A/S vedrørende en række opkrævninger i forbindelse med en elaftale, som forbrugeren opsagde før tid. Forbrugeren oprettede sig som kunde den 22. februar 2021, og elleverancen startede den 1. maj 2021.

Sagens forløb og parternes påstande

Efter modtagelse af flere acontoregninger kontaktede forbrugeren selskabet i april 2021 med spørgsmål til faktureringen. I maj 2021 meddelte forbrugeren, at han ikke mente at have modtaget fakturaerne korrekt via e-mail, og at han ønskede at skifte elleverandør pr. 1. juli 2021. Selskabet informerede forbrugeren om, at han var i en bindingsperiode indtil 31. august 2021.

Efter leverandørskiftet den 1. juli 2021 modtog forbrugeren en slutopgørelse, som indeholdt flere omstridte poster:

  • To rykkergebyrer på i alt 200 kr.
  • Et administrationsgebyr på 450 kr. for førtidig udtrædelse af aftalen.
  • En opkrævning for tabt fortjeneste på 84,43 kr.

Forbrugerens argumenter

Forbrugeren gjorde gældende, at han ikke skulle betale de omtvistede gebyrer og kravet om tabt fortjeneste. Han anførte, at han ikke havde modtaget kontrakt og fakturaer korrekt fra selskabet, og at opkrævningerne var uforståelige og uberettigede. Han bestred især gebyret for førtidig opsigelse og kravet om tabt fortjeneste.

Energiselskabets argumenter

Modstrøm Danmark A/S fastholdt, at alle opkrævninger var i overensstemmelse med den indgåede aftale. Selskabet anførte, at forbrugeren var bundet af aftalen i seks måneder, og at en opsigelse før tid medførte de kontraktligt aftalte gebyrer og erstatning for tabt fortjeneste. Selskabet mente at have fremsendt al nødvendig dokumentation til forbrugerens e-mail. Undervejs i sagen indvilligede selskabet dog i at kreditere et opkaldsgebyr på 75 kr.

Nævnet kan ikke give forbrugeren medhold i de fremsatte krav. Selskabet skal ikke betale sagsomkostninger.

Begrundelse for afgørelsen

Nævnet vurderer, at selskabet har dokumenteret at have fremsendt kontrakt og fakturaer til forbrugerens e-mailadresse, og der er en formodning for, at forbrugeren har modtaget disse.

  • Fakturaer for juli og august 2021: Nævnet finder, at selskabet korrekt har fratrukket de tidligere acontoopkrævninger i forbrugerens slutopgørelse. Forbrugeren har derfor ikke ret til fritagelse for betaling af disse fakturaer.

  • Rykkergebyrer: De pålagte rykkergebyrer findes at have tilstrækkelig hjemmel i Renteloven § 9 b, da de er pålagt på baggrund af forbrugerens manglende betaling af sit udestående hos selskabet.

  • Administrationsgebyr (450 kr.): Gebyret for opsigelse før bindingsperiodens udløb fremgår af kontrakten mellem parterne. Nævnet konstaterer, at gebyret har kontraktuel hjemmel. Det vurderes ikke at være et skifterelateret gebyr omfattet af Elleveringsbekendtgørelsen § 8. Nævnet finder derfor ikke grundlag for at tilsidesætte kontraktvilkåret.

  • Tabt fortjeneste (84,43 kr.): Et flertal i nævnet finder, at selskabets opkrævning for tabt fortjeneste har hjemmel i aftalen mellem parterne. Flertallet finder ikke grundlag for at tilsidesætte aftalevilkåret, og forbrugeren får derfor ikke medhold. Et mindretal finder, at aftalevilkåret om et på forhånd fastsat beløb for tabt fortjeneste skal tilsidesættes som urimeligt efter Aftaleloven § 36, jf. Aftaleloven § 38 c, da selskabet ikke har dokumenteret at have lidt et økonomisk tab, der svarer til det i kontrakten fastsatte beløb. Sagen afgøres i overensstemmelse med flertallets opfattelse.

Lignende afgørelser