Command Palette

Search for a command to run...

Tvist om gyldig aftale og betaling for ellevering - Velkommen A/S mod forbruger

Sagen omhandler, hvorvidt der er indgået en gyldig aftale om levering af el mellem en forbruger og elselskabet Velkommen A/S. Forbrugeren kræver tilbagebetaling af 2.423,83 kr., som er betalt aconto.

Sagens forløb

Den 1. november 2019 aftalte forbrugeren med Elforbundet, at hans elleverance skulle sendes i udbud. Den 4. november 2019 modtog forbrugeren en e-mail fra Velkommen A/S med en kvittering for tilmelding. Dagen efter, den 5. november 2019, modtog han en e-mail fra Vindstød A/S, som oplyste, at Elforbundet på forbrugerens vegne havde indgået en rabataftale med dem. Forbrugeren betalte efterfølgende aconto-regninger til Vindstød A/S.

Den 2. januar 2020 opdagede forbrugeren, at Velkommen A/S forsøgte at trække et acontobeløb fra hans hustrus konto. Forbrugeren afviste betalingen og meddelte den 4. januar 2020 Velkommen A/S, at han havde en aftale med Vindstød A/S og ikke med dem.

Parternes påstande og argumenter

Forbrugeren fastholder, at han aldrig har indgået en aftale med Velkommen A/S. Han afviser at have givet samtykke til aftalen og henviser til sin eksisterende aftale med Vindstød A/S. Han kræver fuld tilbagebetaling af det indbetalte beløb samt annullering af et opkrævet opsigelsesgebyr på 800 kr.

Velkommen A/S hævder, at der blev indgået en gyldig aftale, som blev bekræftet pr. e-mail den 4. november 2019. Selskabet anfører, at forbrugerens fortrydelsesfrist udløb den 18. november 2019, og at aftalen derfor er bindende. Selskabet mener sig berettiget til betaling for den leverede el samt et opsigelsesgebyr for ophævelse i bindingsperioden.

Nævnet fastslår, at selskabet, Velkommen A/S, skal anerkende, at der ikke er indgået en gyldig aftale med forbrugeren. Som følge heraf skal forbrugeren ikke betale for den leverede el og har ret til fuld tilbagebetaling af alle indbetalte beløb.

Begrundelse for afgørelsen

Nævnets afgørelse er baseret på følgende centrale punkter:

  • For at en aftale om ellevering kan være gyldig, forudsætter Elforsyningsloven § 6, at der foreligger en aftale mellem forbrugeren og elhandelsvirksomheden. Kravene til aftalens indhold er specificeret i Elleveringsbekendtgørelsen § 2.
  • Nævnet lægger til grund, at aftalen blev indgået efter en telefonisk henvendelse fra selskabet. En erhvervsdrivende må ikke rette telefonisk henvendelse til en forbruger uden dennes forudgående anmodning, jf. Forbrugeraftaleloven § 4, stk. 1. Selskabet har ikke kunnet dokumentere, at et sådant samtykke forelå.
  • Et løfte afgivet af en forbruger under en henvendelse, der er i strid med forbuddet, er ikke bindende for forbrugeren. Derfor er den indgåede aftale ugyldig i henhold til Forbrugeraftaleloven § 5.
  • Da elleverancen er sket uden en gyldig aftale og dermed uden forbrugerens anmodning, skal forbrugeren ikke betale for den leverede el. Dette følger af Forbrugeraftaleloven § 6. Nævnet lægger vægt på, at forbrugeren reagerede og skiftede leverandør kort tid efter at være blevet opmærksom på forholdet.

Selskabet pålægges at betale sagsomkostninger og tilbagebetale klagegebyret til forbrugeren.

Lignende afgørelser