Command Palette

Search for a command to run...

Ugyldig El-aftale indgået ved Uanmodet Telefonsalg - Blue Energy ⅍

Sagen omhandler gyldigheden af en aftale om levering af el, som blev indgået efter en telefonisk henvendelse fra energiselskabet Blue Energy A/S til en forbruger den 24. juli 2015.

Sagens forløb

Efter telefonsamtalen fremsendte energiselskabet en velkomstmail til forbrugeren. Forbrugeren gjorde gældende, at aftalen blev opsagt samme dag via en e-mail sendt til 'no-reply@blueenergy.dk'. Energiselskabet modtog efter eget udsagn aldrig denne opsigelse og mente desuden, at forbrugeren ikke havde fulgt den korrekte procedure for fortrydelse.

Den 17. august 2015 sendte selskabet en bekræftelse på, at elleverancen ville begynde den 1. september 2015. Da parterne ikke kunne blive enige om, hvorvidt aftalen var annulleret, og efter forgæves forsøg på at opkræve betaling, blev sagen den 3. marts 2016 overdraget til retslig inkasso, hvorefter den blev indbragt for Ankenævnet på Energiområdet.

Parternes påstande

  • Forbrugeren hævdede, at aftalen var blevet opsagt rettidigt samme dag, som den blev indgået, og derfor var ugyldig.

  • Energiselskabet hævdede, at der var indgået en gyldig aftale, at de aldrig havde modtaget en opsigelse, og at forbrugeren var bundet af aftalen.

Energiselskabet Blue Energy A/S skal anerkende, at aftalen om levering af el er ugyldig. Selskabet skal inden 30 dage tilbagebetale 159 kr. til forbrugeren og fritage vedkommende for betaling af alle regninger og gebyrer. Beløbet forrentes i henhold til renteloven fra 1. maj 2016.

Nævnets begrundelse

Ankenævnet lægger til grund, at der blev indgået en aftale om ellevering ved en telefonsamtale den 24. juli 2015. Nævnets vurdering tager udgangspunkt i de leverings- og kontraktretlige forhold, herunder reglerne for uanmodet telefonisk henvendelse.

  • Ifølge Forbrugeraftaleloven § 4, stk. 1 må en erhvervsdrivende ikke rette telefonisk henvendelse til en forbruger med henblik på salg uden forbrugerens forudgående samtykke. Bevisbyrden for, at et sådant samtykke er indhentet, påhviler den erhvervsdrivende.

  • Nævnet konstaterer, at Blue Energy A/S, trods opfordring, ikke har fremlagt dokumentation for, at forbrugeren havde givet forudgående samtykke til den telefoniske henvendelse.

  • Da henvendelsen skete uberettiget, er et eventuelt løfte afgivet af forbrugeren under samtalen ikke bindende, jf. Forbrugeraftaleloven § 5.

  • På denne baggrund finder nævnet, at elleveringsaftalen er indgået i strid med loven og derfor er ugyldig. Forbrugeren får derfor medhold i kravet om tilbagebetaling og fritagelse for yderligere omkostninger.

Energiselskabet skal desuden betale sagsomkostninger på 8.500 kr. til ankenævnet i henhold til ankenævnets vedtægter § 27, stk. 1, og klagegebyret på 160 kr. skal tilbagebetales til forbrugeren.

Lignende afgørelser