Command Palette

Search for a command to run...

Dommersag om overtrædelse af lodsloven: Kaptajn og rederi idømmes bøder for manglende lods ved transport af rapsolie

Sagstype

Øvrige straffesager

Status

Appelleret

Dato

28. maj 2010

Sted

Retten i Aarhus

Sagsemner

SøfartStrafferetlige sanktioner og andre foranstaltninger

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Sagen omhandler en kaptajn og et rederi, der er tiltalt for overtrædelse af lodsloven ved at have sejlet et skib lastet med rapsolie i dansk territorialfarvand uden en pligtig lods.

Sagens Baggrund

Natten til den 8. august 2008 forlod skibet "Skibet", ført af Tiltalte (kaptajnen) og ejet af Tiltalte ApS (rederiet), Århus havn med en last rapsolie med destination Helsingborg. Anklagemyndigheden påstod bødestraf for overtrædelse af Lodsloven § 4, stk. 1, nr. 2 jf. Lodsloven § 34, stk. 1 og 2, da skibet sejlede uden at medtage en pligtig lods.

Kaptajnens Forklaring

Kaptajnen forklarede, at der kom to lodser ombord i Århus, en havnelods og en sølods. Han var overrasket over tilstedeværelsen af sølodsen, da han ikke var klar over, at reglerne for rapsolie var ændret pr. 1. januar 2007, således at der nu var lodspligt for denne type last i visse farvande. Han var under tidspres og havde bestilt kajplads i Helsingborg. Sølodsen ønskede at blive sat af i Grenå eller Kalundborg, hvilket var ude af kaptajnens planlagte rute. Kaptajnen afviste derfor at tage lodsen med og meddelte, at han ville benytte sin oprindelige rute, som var lodspligtig. Han blev informeret om, at han ville blive meldt til politiet. Kaptajnen mente, at hvis lodsen havde accepteret at blive sat af ved Helsingørbøjen, ville sejladsen have været lovlig.

Vidneforklaringer

  • Vidne 1 (Sølods): Bekræftede, at han var bestilt til at lodse skibet fra Århus til bøje 23, men ordren blev ændret til Grenå. Han tilbød at sejle med til Helsingør, men kaptajnen afviste dette. Vidnet gjorde kaptajnen opmærksom på lodspligten og indberettede ham.
  • Vidne 2 (Havnelods): Overværede diskussionen mellem sølodsen og kaptajnen om afsætningsstedet.
  • Vidne 3: Forklarede, at reglerne for lodsfritagelse var blevet skærpet, og at Lodsloven henviser til internationale regler (IBC-koden) for transport af kemikalier. Søfartsstyrelsen havde informeret havne, agenter og Rederiforeningen om, at rapsolie var kommet på listen over lodspligtige laster pr. 1. januar 2007, og at informationen var tilgængelig på deres hjemmeside. Vidnet understregede, at kaptajner på kemikalieskibe skal gennemgå specielle kurser.

Rettens Afgørelse

Retten fandt både kaptajnen (Tiltalte) og rederiet (Tiltalte ApS) skyldige i overtrædelse af Lodsloven § 4, stk. 1, nr. 2 jf. Lodsloven § 34, stk. 1 og 2.

Begrundelse for Skyldighed

Det blev lagt til grund, at skibet forlod Århus havn med en last rapsolie og sejlede til Helsingborg uden en ombordværende sølods, på trods af at ruten befandt sig i dansk territorialfarvand med lodspligt for transport af rapsolie. Retten henviste til:

  • Lodsloven § 4, stk. 1, som fastsætter lodspligt for skibe lastet med kemikalier.
  • Lodsloven § 4, stk. 2, som angiver, at lodstilsynet fastsætter definitionen af kemikalier i overensstemmelse med internationale definitioner.

Det blev bekræftet, at rapsolie var blevet tilføjet listen over lodspligtige laster pr. 1. januar 2007, og at kaptajnen var ansvarlig for at sikre skibets overholdelse af lodsloven. Retten fandt, at kaptajnen særskilt var blevet gjort bekendt med, at transport af rapsolie nu var omfattet af lovgivningen om farlig transport og lodspligt.

Strafudmåling

Straffen blev fastsat til bøder, som indstillet af lodstilsynet, baseret på den økonomiske vinding på 4.780 kr. ved den manglende brug af lods.

TiltaltStrafForvandlingsstraf
Kaptajnen10.000 kr. bøde10 dages fængsel
Rederiet30.000 kr. bøde-

Begge tiltalte blev desuden pålagt at betale sagens omkostninger.

Lignende afgørelser