Command Palette

Search for a command to run...

Sø- og Handelsretten: Ansvarsfordeling og tabsopgørelse ved kollision mellem tankskib og fiskefartøj

Dato

26. oktober 2020

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Retsformand Mads Bundgaard LarsenJens Fage-PedersenThomas Mørk

Parter

Sealion Enterprises Ltd. (advokat Karina Ekdahl (prøve))
modHenrik Kr og h Larsen (advokat Bjarke Holm Hansen)

Sagen omhandler en erstatningssag som følge af en kollision den 25. september 2017 kl. ca. 02.30 ud for Skagen Red mellem tankskibet Seaqueen (ejet af sagsøger, Sealion Enterprises Ltd.) og fiskefartøjet Stjerne (ejet af sagsøgte, Henrik Krogh Larsen). Seaqueen, et 241 meter langt tankskib under maltesisk flag, lå for anker med en last af råolie, da det mindre, 14,36 meter lange fiskefartøj Stjerne under dansk flag påsejlede Seaqueens styrbordsside midtfor.

Parternes Påstande

Sagsøger, Sealion Enterprises Ltd., krævede oprindeligt betaling af 191.917,70 DKK samt modværdien i DKK af 277.309,29 USD og 125.549,92 EUR, med fradrag af en delvis erstatningsudbetaling på 366.634 DKK, samt procesrente. Sagsøgte, Henrik Krogh Larsen, påstod frifindelse, subsidiært betaling af et mindre beløb efter rettens skøn.

Sagens Kernepunkter

Sagen drejede sig primært om ansvarsfordeling for kollisionen og opgørelse af tabet, herunder spørgsmål om uberettiget berigelse og manglende iagttagelse af tabsbegrænsningspligt.

Kollisionens Forløb:

  • Stjerne var sejlet fra Strandby Havn med autopilot mod Grenen.
  • Den vagthavende ombord på Stjerne faldt i søvn, og vagtalarmen var slukket.
  • Seaqueen holdt behørigt udkig og observerede Stjerne nærme sig, men reagerede ikke, da det var normalt for fiskefartøjer at sejle tæt på tankskibe i området.

Reparationer og Omkostninger: Efter kollisionen blev Stjerne repareret i Strandby, og Seaqueen fik foretaget midlertidig reparation i Skagen, hvorefter den sejlede til Wilhelmshaven for at losse last og derefter til Rotterdam for endelig reparation. I Rotterdam blev samtlige Seaqueens tanke rengjort og gjort gas-frie. Samtidig med reparationerne blev der foretaget et mellemliggende klasseeftersyn af Seaqueen.

Tvisten om Tankenes Tilstand og Klasseeftersyn: En central del af sagen var, om det var nødvendigt at gøre alle tanke gas-frie for reparationen, eller om dette primært var motiveret af klasseeftersynet. Sagsøgte gjorde gældende, at klasseeftersynet ville have fundet sted uanset kollisionen, og at omkostningerne forbundet med at gøre tankene gas-frie (især bortskaffelse af affaldsvand) udgjorde en uberettiget berigelse for sagsøger. Sagsøgte anførte også, at Seaqueen burde have valgt en billigere reparationshavn for at begrænse tabet.

Disputerede Tabsposter: Sagsøgte bestred flere tabsposter helt eller delvist, med henvisning til principperne om uberettiget berigelse og tabsbegrænsningspligt:

TabspostBeskrivelseSagsøgers krav (EUR/USD)Sagsøgtes indsigelseUbestridt del (EUR/USD)
Vopak (6)Havneomkostninger, gasinspektion, slop disposal44.198,84 EURUberettiget berigelse (slop disposal)0
Damen (7)Reparationsarbejde29.556,57 EURDelvist uberettiget berigelse23.550,63 EUR
International Paint (8)Maling1.125,25 USDKun 10,23% nødvendig115,11 USD
Kotug Smit Towage (10)Slæbebådsassistance7.873,20 EURUberettiget berigelse0
Repræsentanter (11-15)Rejse/løn til repræsentanter14.974,61 EUR50% for mange repræsentanter7.487,305 EUR
Off-hire (16)Tabt hyre og bunkerforbrug276.184,08 USDManglende dokumentation, uberettiget berigelse, manglende tabsbegrænsning0

Sagsøger fastholdt, at alle omkostninger var direkte følge af kollisionen, og at valget af Rotterdam og gas-frie tanke var kommercielt og sikkerhedsmæssigt begrundet.

Retten fandt, at skylden for kollisionen udelukkende lå hos fiskefartøjet Stjerne. Dette skyldtes, at den vagthavende ombord på Stjerne faldt i søvn, og at vagtalarmen var slukket. Retten fandt ikke grundlag for at statuere, at Seaqueen havde overtrådt reglerne om behørigt udkig, brug af alle forhåndenværende midler til at afgøre fare for sammenstød, eller afgivelse af lys- og lydsignaler, da Seaqueen holdt behørigt udkig og reagerede i overensstemmelse med normal praksis i området.

Henrik Krogh Larsen, som reder for Stjerne, blev derfor dømt til at erstatte al skade foranlediget af kollisionen, jf. Søloven § 161, stk. 1 og Søloven § 151, stk. 1.

Tabsopgørelse:

  • Retten lagde til grund, at det som udgangspunkt var et krav at gøre tankene gas-frie for reparationer i Rotterdam, men at inerting kunne have været en mulighed for tanke, der ikke lå umiddelbart op til "hot works".
  • Retten fandt, at Seaqueens valg af værft og fremgangsmåde med tankene var truffet på baggrund af saglige kommercielle og sikkerhedsmæssige overvejelser.
  • Det blev ikke godtgjort, at det samtidige klasseeftersyn medførte off-hire tab for Seaqueen, eller at det forlængede opholdet på skibsværftet.
  • Fradrag for uberettiget berigelse: Retten fandt, at omkostningerne til tømning af skibets affaldstanke (slop disposal) på EUR 22.884,40 (del af tabspost 6) skulle fradrages, da disse udgifter under alle omstændigheder ville være afholdt i forbindelse med klasseeftersynet.
  • Retten fandt ikke grundlag for at reducere tabsposten vedrørende udgifterne til de deltagende repræsentanter eller mængden af maling.

Afgørelse: Henrik Krogh Larsen skal betale Sealion Enterprises Ltd. 191.917,70 DKK samt modværdien i DKK på betalingsdagen af 277.309,29 USD og 102.665,52 EUR, med fradrag af 366.634 DKK, tillagt sædvanlig procesrente fra den 2. marts 2018, jf. Renteloven § 3, stk. 2 og Renteloven § 3, stk. 3.

Henrik Krogh Larsen skal desuden betale sagsomkostninger til Sealion Enterprises Ltd. på i alt 280.670 DKK (inkl. moms), forrentet efter Renteloven § 8 a.

 

Lignende afgørelser