Afgørelse om gyldigheden af en sygedagpengeafgørelse truffet af en kommunal sagsbehandler
Dato
10. juli 2013
Eksterne links
Læs hele sagenJuridisk område
Lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen, Sygedagpengeloven
Emner
Kompetence, Instruktionsbeføjelse, Anden aktør, Sygedagpenge, Afgørelse
Lovreferencer:
Sagen omhandler gyldigheden af en afgørelse om ophør af sygedagpenge, som NN modtog. Afgørelsen blev truffet af en kommunal sagsbehandler i en enhed kaldet X, der organisatorisk ikke umiddelbart syntes at være en del af jobcentret.
NN fik afgørelse om ophør af sygedagpenge den 1. juni 2010. Beskæftigelsesankenævnet ophævede kommunens afgørelse, idet de mente, at den var truffet af en anden del af den kommunale forvaltning end jobcentret (X/Y). Nævnet argumenterede for, at kun sagsbehandlere placeret i jobcentret lovligt kunne træffe afgørelse om fortsat ret til sygedagpenge.
A Kommune klagede over nævnets afgørelse. Kommunen anførte, at institutionen X/Y var en enhed organiseret under kommunens arbejdsmarkedschef, som også ledede jobcentret og ydelseskontoret. Kommunen mente derfor, at X/Y ikke kunne sidestilles med en anden aktør. Nævnet fastholdt sin afgørelse, men præciserede, at de alene havde taget stilling til, hvorvidt X/Y var en enhed inden for jobcentret.
Ankestyrelsens Beskæftigelsesudvalg ændrer Beskæftigelsesankenævnets afgørelse. Ankestyrelsen finder, at afgørelsen af 1. juni 2010 om ophør af sygedagpenge til NN er gyldig, da den anses for truffet af Jobcenter A. Sagen hjemvises til beskæftigelsesankenævnet, som skal tage stilling til NNs klage over afgørelsen af 1. juni 2010.
Begrundelse for afgørelsen
Ankestyrelsen finder, at enheden X organisatorisk er placeret inden for jobcentret og er en del af den kommunale enhedsforvaltning på beskæftigelsesområdet. Dette er begrundet i flere forhold:
- A Kommunes arbejdsmarked/jobcenterchef varetager den samlede ledelse af kommunens jobcenter, ydelseskontor og fire institutioner, herunder X.
- Medarbejderne i X er ansat i jobcentret, og jobcentret er midlertidigt organiseret på forskellige adresser.
- Jobcenterchefen har instruktionsbeføjelse over afdelingsledere, herunder for de fire institutioner, og er den eneste chef for den samlede ledelse af disse institutioner.
- Selvom X i kommunens organisationsdiagram er placeret i afdelingen ”Institutioner” sideordnet med ”Jobcenter” og ”Ydelseskontor”, kan den ikke betragtes som en anden del af den kommunale forvaltning end jobcentret.
- X, Y og Jobcenter A har samme CVR-nummer.
Ankestyrelsen har lagt vægt på, at Bekendtgørelse af lov om organisering og understøttelse af beskæftigelsesindsatsen m.v. § 15 pålægger kommunalbestyrelsen at oprette et jobcenter, hvor beskæftigelsesindsatsen varetages, og at lovforslagets bemærkninger tillader etablering af flere afdelinger af jobcentret på forskellige adresser. Desuden har Arbejdsmarkedsstyrelsen i et notat af 30. april 2009 udtalt, at en ”udfører-del” under jobcenterchefen, som er en del af jobcentrets forvaltning, ikke er placeret uden for jobcentret.
Ankestyrelsen bemærker, at det er uheldigt, at afgørelsen er truffet på X’s brevpapir, da en borger ikke bør være i tvivl om, hvorvidt en afgørelse er truffet af en anden aktør eller en medarbejder i jobcentret. Dette forhold kan dog i denne konkrete sag ikke i sig selv føre til, at afgørelsen må anses for truffet af andre end jobcentret.
Lignende afgørelser