Klage over påbud om lovliggørelse af skur/udhus på [A1], 5800 Nyborg
Dato
10. marts 2025
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Planloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Afgørelse i klagesag om Nyborg Kommunes påbud om lovliggørelse af et skur/udhus på
Nyborg Kommune udstedte den 14. maj 2024 et påbud om lovliggørelse af et skur/udhus på 8 m² beliggende på ejendommen [A1], 5800 Nyborg. Påbuddet krævede nedrivning af skuret senest den 8. juli 2024, da det var placeret i strid med lokalplanens bestemmelser.
Ejendommen og lokalplanen
Ejendommen er omfattet af lokalplan nr. 9, Sommerbyen. Ifølge lokalplanens § 7.8 skal bebyggelse holdes mindst 2,50 m fra skel mod nabo. Skuret var placeret i naboskel, hvilket var i strid med denne bestemmelse.
Kommunens afgørelse og begrundelse
Kommunens påbud var en konsekvens af et tidligere afslag på lovliggørende dispensation af 20. december 2023, hvor kommunen havde varslet påbuddet. Kommunen henviste til, at der ikke var givet dispensation fra lokalplanen, og at forholdet derfor var ulovligt i henhold til Planloven § 18. Kommunen påpegede sin pligt til at påse overholdelsen af planloven og lokalplaner, jf. Planloven § 51, stk. 1, og sin forpligtelse til at foranledige ulovlige forhold lovliggjort, medmindre de har underordnet betydning, jf. Planloven § 51, stk. 3. Endvidere blev det fremhævet, at ejeren har ansvaret for at lovliggøre ulovlige forhold, jf. Planloven § 63, stk. 1.
Klagen til Planklagenævnet
Ejeren klagede over påbuddet og anførte, at kommunen ikke havde begrundet afgørelsen tilstrækkeligt, jf. Forvaltningsloven § 22 og Forvaltningsloven § 24. Klageren gjorde desuden gældende, at der tidligere havde ligget et skur på samme placering, og at der var udøvet forskelsbehandling. Planklagenævnet behandlede dog kun spørgsmålet om begrundelseskravet, da de øvrige klagepunkter relaterede sig til kommunens afslag på lovliggørende dispensation af 20. december 2023, for hvilken klagefristen var overskredet.
Planklagenævnet kunne ikke give medhold i klagen over Nyborg Kommunes påbud af 14. maj 2024. Dette betyder, at kommunens afgørelse forbliver gældende.
Planklagenævnets kompetence
Planklagenævnet har kompetence til at behandle retlige spørgsmål vedrørende kommunale afgørelser efter planloven, jf. Planloven § 58, stk. 1, nr. 3. Dette omfatter også kommunens tilsynsafgørelser, herunder påbud om lovliggørelse af ulovlige forhold i henhold til Planloven § 51, stk. 3.
Vurdering af begrundelseskravet
Klageren anførte, at påbuddet ikke var tilstrækkeligt begrundet. Planklagenævnet bemærkede, at en skriftlig afgørelse skal indeholde en begrundelse, der henviser til de retsregler, afgørelsen er truffet efter, og en forklaring på afgørelsens resultat, jf. Forvaltningsloven § 22 og Forvaltningsloven § 24, stk. 1. Begrundelsen skal om nødvendigt også indeholde en kort redegørelse for de faktiske omstændigheder, der er tillagt væsentlig betydning, jf. Forvaltningsloven § 24, stk. 2.
Planklagenævnet fastslog, at det ikke kunne efterprøve begrundelsen for kommunens tidligere afslag på lovliggørende dispensation af 20. december 2023, da klagefristen for denne afgørelse var udløbet. Nævnet vurderede, at selve påbuddet af 14. maj 2024 var tilstrækkeligt begrundet, idet det henviste til de relevante retsregler samt til den forudgående afgørelse om afslag på dispensation og varsel om påbud. Da påbuddet var meddelt på baggrund af et afslag på lovliggørende dispensation, fandt nævnet det tilstrækkeligt, at påbuddet som begrundelse henviste til denne forudgående afgørelse.
Afsluttende bemærkninger
Planklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal anlægges inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4.
Lignende afgørelser