Delvis genoptagelse af Planklagenævnets afgørelse om Tårnby Kommunes endelige vedtagelse
Dato
3. juli 2024
Nævn
Planklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
MiljøvurderingslovenPlanloven, retlig (efter 1. februar 2017)
Højdepunkt
Delvis genoptagelse af Planklagenævnets afgørelse om Tårnby Kommunes endelige vedtagelse
Planklagenævnet traf den 1. november 2023 afgørelse i en klagesag vedrørende Tårnby Kommunes endelige vedtagelse af lokalplan nr. 143 og kommuneplantillæg nr. 21, Centerbebyggelse ved Tårnby Torv, med tilhørende miljørapport. Klageren anmodede efterfølgende om genoptagelse af sagen.
Baggrund for Genoptagelse
Planklagenævnet besluttede at genoptage dele af sagen efter en anmodning fra klageren, der blev oversendt via Folketingets Ombudsmand. Anmodningen om genoptagelse fokuserede primært på to hovedspørgsmål:
- Om lokalplanens redegørelse er i overensstemmelse med Planlovens § 16, stk. 1.
- Om miljøvurderingslovens minimumskrav til en miljøvurdering er opfyldt i forhold til trafikstøj.
Klagerens Anmodning om Genoptagelse
Klageren anførte, at kommunen ikke havde inddraget oplysninger om planlagte udvidelser af Øresundsmotorvejen og Øresundsbanen i lokalplanlægningen og den tilhørende miljørapport. Disse udvidelser, herunder en udvidelse af jernbanestationen i Kastrup og yderligere jernbanespor ved Tårnby Station, samt en planlagt udvidelse af Øresundsmotorvejen, ville ifølge klageren medføre øget trafikstøj og miljøbelastning i planområdet. Klageren henviste til, at politiske aftaler om disse udvidelser var indgået før lokalplanens endelige vedtagelse.
Klageren gjorde desuden indsigelse mod andre punkter fra den oprindelige afgørelse, herunder:
- Ukorrekte mål og illustrationer i lokalplanen.
- Strid med Fingerplanen vedrørende en regional sti og manglende høring om nedgradering af stien.
- Kommunens kompetence til at planlægge på statslige arealer.
- Manglende beskrivelse af indbliksgener til nærliggende områder og Tårnby Kirke.
- Utilstrækkelige oplysninger om opholds- og friarealer.
- Manglende beskrivelse af konkrete tiltag mod oversvømmelse.
Planklagenævnets Vurdering af Genoptagelse
Planklagenævnet har kompetence til at genoptage sager, hvis der foreligger nye faktiske oplysninger af væsentlig betydning, væsentlige sagsbehandlingsfejl, eller væsentlige nye retlige forhold. Nævnet har dog ikke pligt til at genoptage sager alene på grund af uenighed i nævnets fortolkning eller praksis, eller på grund af nye klagepunkter, der ikke blev fremført i den oprindelige klagesag. Afgørelser efter miljøvurderingsloven kan påklages efter de klageregler, der er fastsat i den lovgivning, som planen eller programmet er udarbejdet i henhold til, jf. Miljøvurderingslovens § 48, stk. 1. Planklagenævnet kan tage stilling til retlige spørgsmål i forbindelse med en kommunes udarbejdelse af en plan, jf. Planlovens § 58, stk. 1.
Nævnet fandt grundlag for at genoptage sagen specifikt for at uddybe og præcisere vurderingen af kommunens manglende inddragelse af oplysninger om udvidelse af Øresundsmotorvejen og Øresundsbanen. Dette skyldtes, at formuleringerne i den tidligere afgørelse kunne give et fejlagtigt indtryk af, at kommunen generelt ikke skulle inddrage fremtidige kendte planer og projekter. Det følger desuden af Lov om Planklagenævnet § 8, stk. 1, at der skal betales et gebyr for behandling af klager, herunder anmodninger om genoptagelse.
De øvrige klagepunkter, som klageren anførte som grundlag for genoptagelse (uenighed i nævnets vurderinger og nye klagepunkter), blev afvist, da de ikke opfyldte betingelserne for genoptagelse. Nævnet bemærkede, at kommunens skønsmæssige vurdering af planernes indhold og hensigtsmæssighed ikke kan efterprøves af nævnet.
Planklagenævnet genoptog dele af sagen for at foretage en fornyet realitetsbehandling af klagepunktet vedrørende kommunens manglende inddragelse af oplysninger om udvidelse af Øresundsmotorvejen og Øresundsbanen i planlægningen og miljørapporten.
Vurdering af Manglende Inddragelse af Oplysninger
Planklagenævnet konstaterede, at lokalplanen ikke indeholdt oplysninger om den politiske aftale fra 2021 om udvidelse af Øresundsmotorvejen og Øresundsbanen. Nævnet fandt, at lokalplanen led af en retlig mangel i henhold til Planlovens § 16, stk. 1, da kommunen var bekendt med de politiske drøftelser og aftaler på tidspunktet for planens vedtagelse, og planområdet grænser op til de pågældende infrastrukturer.
På trods af den retlige mangel vurderede Planklagenævnet, at manglen ikke var væsentlig, uanset at kommunen burde have oplyst om de planlagte udvidelser og inddraget det i miljørapporten. Nævnet lagde vægt på følgende:
- Øresundsbanen: Systemplan 2050 fra juli 2021 beskrev udbygningen i fem etaper, hvor udbygning til fire spor forbi Tårnby var den sidste og mest vanskelige etape, der krævede yderligere studier af alternative løsninger. Der forelå ikke konkrete oplysninger om en perronudvidelse på Tårnby Station eller en politisk aftale herom på tidspunktet for lokalplanens vedtagelse. Desuden afskærmer den eksisterende overdækning over Øresundsbanen planområdet fra støjpåvirkning, også ved et øget antal tog.
- Øresundsmotorvejen: Projektoversigten til Infrastrukturplan 2035 angav, at udvidelsen af Øresundsmotorvejen med et ekstra spor i hver retning ville inkludere tiltag, der sikrer, at støjbelastningen af boliger langs motorvejen ikke forøges.
Nævnet konkluderede, at der på planvedtagelsestidspunktet ikke forelå tilstrækkelig konkret viden om de to projekter til, at der kunne foretages en vurdering af støjpåvirkningen i miljøvurderingen i henhold til Miljøvurderingslovens § 12. Miljørapporten skal kun indeholde de oplysninger, som med rimelighed kan forlanges med hensyntagen til den aktuelle viden og gængse vurderingsmetoder, jf. Miljøvurderingslovens § 12, stk. 2.
Afgørelse
Planklagenævnet kunne på den baggrund ikke give medhold i klagen over Tårnby Kommunes afgørelse af 21. juni 2022 om endelig vedtagelse af lokalplan nr. 143 og kommuneplantillæg nr. 21 med tilhørende miljørapport. Dette betyder, at planerne fortsat gælder.
Denne afgørelse erstatter Planklagenævnets tidligere afgørelse af 1. november 2023 for så vidt angår nævnets behandling af klagen over kommunens manglende inddragelse af oplysninger om udvidelser af henholdsvis Øresundsmotorvejen og Øresundsbanen. De øvrige dele af den tidligere afgørelse forbliver gældende.
Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Planklagenævnet § 4. Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 3. Eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Lov om Planklagenævnet § 3, stk. 4. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales.
Lignende afgørelser