Stadfæstelse af Fødevarestyrelsens påbud om destruktion, returnering eller videresendelse af instantnudler fra Sydkorea
Dato
3. maj 2024
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Fødevarer
Højdepunkt
Stadfæstelse af påbud i sag om nudelprodukter fra Sydkorea Miljø- og Fødevareklagenævnet
Miljø- og Fødevareklagenævnet har stadfæstet Fødevarestyrelsens påbud om returnering, videresendelse ud af EU eller destruktion af tre varianter instantnudler med oprindelse i Sydkorea. Sagen omhandler et parti nudler med animalsk indhold, som Fødevarestyrelsen beslaglagde den 14. februar 2023, da virksomheden ikke kunne fremvise dokumentation for, at produkterne var lovlige i EU. Styrelsen mistænkte, at der var risiko for, at produkterne ikke overholdt markedsføringskravene i EU grundet manglende dokumentation for oprindelsen og forarbejdningen af den animalske ingrediens, samt en potentiel dyresundhedsmæssig risiko. Beslaglæggelsen skete i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/625 om offentlig kontrol og andre officielle aktiviteter artikel 65, stk. 3.
Klagerens anbringender
Virksomheden påklagede Fødevarestyrelsens afgørelse af 21. februar 2024 og anførte, at den urimeligt lange sagsbehandlingstid fra Fødevarestyrelsen og andre instanser har medført, at varerne er udløbet, hvilket nu kun muliggør destruktion. Klager oplyste, at der under kontrolbesøget den 11. januar 2024 blev lovet instruktioner for afhentning og eksekvering af varepartiet, som aldrig blev modtaget. Virksomheden modtog i stedet en rykker for manglende afsendelse.
Klager udtrykte også uforståenhed over at skulle afholde omkostningerne for instruktionen, da virksomheden har været samarbejdsvillig og allerede har lidt et betydeligt tab. Det blev desuden anført, at lignende varer stadig sælges andre steder i Danmark og EU. Klager forventede at modtage afhentningsinstruktionen snarest og fremsatte yderligere synspunkter om kontrolbesøgets udførelse, sagsforløbet og opkrævning af udgifter for vareopbevaring.
Fødevarestyrelsens bemærkninger
Fødevarestyrelsen bemærkede, at klager siden den 14. februar 2023 har afventet fremsendelse af dokumentation, som skulle have været indsendt senest den 20. marts 2023. Sagsbehandlingstiden blev forlænget, da klager påklagede den oprindelige beslaglæggelsesafgørelse, og det ikke var hensigtsmæssigt at følge op, før Miljø- og Fødevareklagenævnet havde truffet afgørelse. Efter nævnets stadfæstelse den 16. november 2023 fik klager rimelig tid til at fremskaffe dokumentation indtil kontrolbesøget den 11. januar 2024.
Styrelsen fastholdt, at sagens udstrækning og varernes udløb skyldes klagers forhold og ikke påvirker afgørelsens udfald. Udløbne varer er ikke til hinder for returnering til leverandøren i EU eller videresendelse til et tredjeland. Fødevarestyrelsen mente, at klager var tilstrækkeligt vejledt via kontrolrapporten, mundtlig vejledning og det skriftlige påbud. Styrelsen understregede, at de altid kan kontaktes telefonisk eller via hjemmesiden, uanset om klager havde de tilsynsførendes direkte kontaktoplysninger. Påbuddet var ikke en rykkerskrivelse, men almindelig praksis ved manglende opfyldelse af betingelser for frigivelse af beslaglagte varer. Omkostninger for opfyldelse af påbuddet er Fødevarestyrelsen uvedkommende, jf. Bekendtgørelse om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v. § 44. Styrelsen skal reagere på konstaterede overtrædelser, uanset om andre virksomheder begår lignende overtrædelser, og har udstedt lignende påbud i 2022 og 2023.
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæster Fødevarestyrelsens afgørelse af 21. februar 2024 om påbud om returnering til importør, videresendelse ud af EU eller destruktion af de beslaglagte instantnudler. Nævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17, stk. 1.
Nævnets vurdering
Nævnet har ikke kompetence til at behandle klager over Fødevarestyrelsens sagsbehandling, herunder sagsbehandlingstid, kontrolbesøgets udførelse og sagsforløbet, da disse ikke er afgørelser efter Fødevareloven § 58 a, stk. 1.
Nævnet finder, at Fødevarestyrelsens afgørelse er korrekt. Den oprindelige beslaglæggelse af 14. februar 2023 var en korrekt foranstaltning efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/625 om offentlig kontrol og andre officielle aktiviteter artikel 65, stk. 3, jf. stk. 1. Da klager ved kontrolbesøget den 11. januar 2024 fortsat ikke kunne fremlægge dokumentation for oprindelsen og forarbejdningen af den animalske ingrediens, blev mistanken om manglende regelefterlevelse bekræftet. Varerne overgik dermed fra at være beslaglagt efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/625 om offentlig kontrol og andre officielle aktiviteter artikel 65, stk. 3, til at være beslaglagt efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/625 om offentlig kontrol og andre officielle aktiviteter artikel 66, stk. 1. Som følge heraf skal styrelsen påbyde sendingen destrueret, videresendt uden for Unionen eller returneret til importøren i EU i medfør af Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/625 om offentlig kontrol og andre officielle aktiviteter artikel 66, stk. 3.
Nævnet bemærker, at Fødevarestyrelsen ikke kan undlade at meddele et påbud efter Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EU) 2017/625 om offentlig kontrol og andre officielle aktiviteter artikel 66, stk. 3, selvom klager lider et tab. Alle udgifter forbundet med beslaglæggelse, returnering og destruktion er styrelsen uvedkommende, jf. Bekendtgørelse om betaling for kontrol af fødevarer, foder og levende dyr m.v. § 44. Det er klagers ansvar at gøre sig bekendt med relevante regler i fødevarelovgivningen, jf. Europa-Parlamentets og Rådets forordning (EF) nr. 178/2002 om generelle principper og krav i fødevarelovgivningen artikel 17, stk. 1.
Det forhold, at varerne er udløbet, ændrer ikke på afgørelsen, da udløbet holdbarhed ikke hindrer videresendelse uden for EU eller returnering til importøren, men kun salg af produkterne. Instruktioner for håndtering fremgår af påbuddet af 21. februar 2024, og klager blev oplyst om at kontakte styrelsen via kontrolrapporten af 11. januar 2024. Styrelsens kontaktoplysninger var tilgængelige. Endelig kan det forhold, at andre virksomheder angiveligt sælger lignende produkter, ikke føre til et andet resultat, da Fødevarestyrelsens kontrol udføres som stikprøvekontrol.
Lignende afgørelser