Command Palette

Search for a command to run...

Stadfæstelse af afgørelse om beslaglæggelse og destruktion af fødevarer pga. uregistreret fødevarevirksomhed og uretmæssig markedsføring af novel food

Miljø- og Fødevareklagenævnet har behandlet en sag om beslaglæggelse og destruktion af fødevarer, der blev fundet i en uregistreret fødevarevirksomhed. Sagen omhandler en virksomhed, der fik frataget sin registrering som fødevarevirksomhed den 6. december 2022, men som fortsat opbevarede og markedsførte fødevarer.

Baggrund for Fødevarestyrelsens afgørelse

Ved et kontrolbesøg den 29. marts 2023 konstaterede Fødevarestyrelsen, at virksomheden, på trods af frataget registrering, fortsat oplagrede pakkede og uemballerede kaffebønner samt udstyr til pakning af kaffe. Virksomheden havde stadig en aktiv CVR-registrering med branchekoden engroshandel med fødevarer, og dens hjemmeside linkede fortsat til findsmiley.dk. Derudover fremgik virksomhedens danske adresse af produktetiketterne. Fødevarestyrelsen foretog et prøvekøb fra virksomhedens hjemmeside i februar 2023, hvilket yderligere understøttede mistanken om fortsat aktivitet.

Fødevarestyrelsen beslaglagde en betydelig mængde kaffeprodukter, herunder varianter som ”Chaga kaffe”, ”Fungi kaffe”, ”Reishi kaffe”, ”Beauty kaffe” og ”Lion kaffe”, samt uemballerede kaffebønner.

Begrundelse for beslaglæggelse og destruktion

Fødevarestyrelsen partshørte virksomheden den 24. april 2023 og traf den 8. maj 2023 afgørelse om beslaglæggelse og destruktion af fødevarerne. Styrelsen begrundede afgørelsen med, at virksomheden havde bragt fødevarerne ud af fødevarekæden ved at fortsætte sine aktiviteter uden den nødvendige registrering. Dette skete af hensyn til forbrugersikkerheden, da der ikke var tillid til, at virksomheden ville ophøre med fødevareaktiviteterne.

Afgørelsen blev truffet i medfør af Fødevarelovens § 52, stk. 1, da virksomheden ikke havde overholdt Bekendtgørelse om autorisation og registrering af fødevarevirksomheder m.v. § 7, stk. 2. Desuden blev det anført, at produkter indeholdende Chaga ikke var tilladt markedsført i almindelige fødevarer som kaffe, da Chaga ifølge EU-listen kun er godkendt til kosttilskud som pulver og/eller ekstrakt, jf. novel food-forordningens artikel 6, stk. 2. Der forelå ingen dokumentation for konsum af Chaga i almindelige fødevarer før den 15. maj 1997 eller en Novel Food godkendelse.

Klagen til Miljø- og Fødevareklagenævnet

Virksomheden påklagede afgørelsen den 11. maj 2023 og anførte, at den var i strid med fødevarelovgivningen. Klager henviste til en verserende retssag ved Østre Landsret, som omhandlede Fødevarestyrelsens politianmeldelse, og mente, at en destruktion af varerne ville medføre et betydeligt erstatningskrav, hvis landsrettens afgørelse faldt ud til klagers fordel.

Den 24. maj 2023 fremsendte klager en supplerende klage, hvori det blev anført, at de beslaglagte varer tilhørte et svensk selskab og var tiltænkt eksport fra Sverige, hvorfor beslaglæggelsen mod klager var forkert.

Fødevarestyrelsens bemærkninger til klagen

Fødevarestyrelsen fastholdt sin afgørelse og henviste til Miljø- og Fødevareklagenævnets tidligere afgørelse af 15. februar 2023 (sagsnr. 22/16905), hvor nævnet stadfæstede fratagelsen af klagers registrering. Styrelsen påpegede, at klager havde forladt virksomheden under kontrolbesøget, og at der var fundet fakturaer fra 2023, der dokumenterede køb og salg af fødevarer. Styrelsen vurderede, at den verserende retssag ikke havde indflydelse på beslaglæggelsesafgørelsen, da den vedrørte en politianmeldelse.

Fødevarestyrelsen fastholdt desuden, at varerne tilhørte klagers danske virksomhed, da klagers danske adresse og CVR-nummer fremgik af produktmærkning og fakturaer. Styrelsen understregede, at det er ulovligt at markedsføre Chaga kaffe i hele EU uden den rette godkendelse, uanset registreringssted.

Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Fødevarestyrelsens afgørelse af 8. maj 2023 om beslaglæggelse af fødevarer med henblik på destruktion.

Nævnets vurdering af ejerskab og markedsføring

Nævnet vurderede, at de beslaglagte fødevarer tilhørte klagers danske virksomhed. Dette blev begrundet med, at varerne blev opbevaret på klagers danske adresse, og at klagers danske adresse og CVR-nummer fremgik af produktetiketter og fakturaer. Tilstedeværelsen af udstyr til pakning af fødevarer på adressen understøttede yderligere, at varerne var en del af klagers danske virksomhed. Nævnet fandt ikke grundlag for at antage, at fødevarerne tilhørte en svensk virksomhed.

Nævnet fastslog, at klagers opbevaring af fødevarerne sammen med emballage, etiketter og pakkemateriale udgjorde markedsføring i henhold til fødevareforordningens artikel 3, nr. 8, som definerer markedsføring som besiddelse af fødevarer med henblik på salg. Disse aktiviteter blev anset for at være et led i distributionen af fødevarer og dermed fødevarevirksomhed, jf. fødevareforordningens artikel 3, nr. 2.

Manglende registrering og ulovlig novel food

Det blev lagt vægt på, at klager på kontroltidspunktet ikke var registreret som fødevarevirksomhed hos Fødevarestyrelsen, hvilket er et krav efter Bekendtgørelse om autorisation og registrering af fødevarevirksomheder m.v. § 7, stk. 2. Klager havde dermed udført fødevarevirksomhed i strid med Bekendtgørelse om autorisation og registrering af fødevarevirksomheder m.v. § 31.

Nævnet bemærkede desuden, at Chaga er klassificeret som novel food i EU’s novel food katalog og kun må markedsføres i kosttilskud som pulver og/eller ekstrakt. Klager havde markedsført kaffe med Chaga i strid med novel food-forordningens artikel 6, stk. 2.

Konklusion

Miljø- og Fødevareklagenævnet fandt, at afgørelsen om beslaglæggelse og destruktion var en passende og nødvendig foranstaltning i medfør af Fødevarelovens § 52, stk. 1 for at sikre overholdelsen af novel food-forordningens artikel 6, stk. 2, og Bekendtgørelse om autorisation og registrering af fødevarevirksomheder m.v. § 7, stk. 2. Nævnet understregede, at afgørelsen var selvstændigt begrundet i klagers ulovlige markedsføring og manglende registrering, og at den verserende retssag ikke havde indflydelse på nævnets afgørelse.

Lignende afgørelser