Command Palette

Search for a command to run...

Randers Kommune meddelte den 28. februar 2023 dispensation til etablering af et regnvandsbassin og tilhørende anlæg i beskyttet eng og mose ved Fjordvang i Randers. Projektet, der omfatter et regnvandsbassin på 18.571 m², adgangsvej, udvidelse af grøfter, nedgravning af rør, gennemgravning af banedæmning, midlertidige arbejdsarealer samt midlertidig og permanent grundvandssænkning, er begrundet i behovet for separatkloakering af bydelen Vorup for at forsinke og rense tag- og overfladevand inden udledning til Gudenåen og Randers Fjord samt klimasikring af området. Dispensationen blev meddelt i medfør af Naturbeskyttelsesloven § 3 og Naturbeskyttelsesloven § 65, stk. 2.

Naturforhold og påvirkning

Projektområdet er registreret som beskyttet eng og mose, og Randers Kommune har vurderet naturtilstanden som moderat til ringe. Projektet vil medføre fjernelse af 16.854 m² beskyttet eng til bassinet og adgangsvejen, samt anvendelse af 16.235 m² beskyttet eng som midlertidige arbejdsarealer. Derudover vil der ske en midlertidig grundvandssænkning på 74.500 m² og en permanent grundvandssænkning på 21.700 m² i beskyttet eng og mose. Kommunen forventer en reduceret artspulje og dårligere strukturforhold i de berørte områder, men vurderer, at der ikke er særligt værdifulde naturforekomster, der påvirkes.

Alternative placeringer og erstatningsnatur

Randers Kommune har undersøgt flere alternative placeringer, men har vurderet, at ingen er realistiske på grund af geotekniske forhold, terrænforhold, pladsmangel eller uforholdsmæssigt høje omkostninger. Som vilkår for dispensationen er der fastsat krav om udlæggelse af 54.868 m² erstatningsnatur, svarende til to gange det inddragede areal samt det areal, der berøres af permanent grundvandssænkning. Erstatningsnaturen skal tinglyses på matr. nr. M14 og M15 Floes By, Virring, og forventes at udvikle sig til fersk eng.

Klagen fra Dansk Botanisk Forening

Dansk Botanisk Forening påklagede afgørelsen den 24. marts 2023 med følgende hovedpunkter:

  • Erstatningsnaturen er ikke tilstrækkeligt specificeret, hvilket gør det umuligt at vurdere dens egnethed.
  • Ikke alle alternative placeringsmuligheder er afsøgt, herunder muligheden for at pumpe vand til nærliggende arealer.
  • Den aktuelle dispensation skal ses i sammenhæng med tidligere forringelser af beskyttet natur i Storkeengen, herunder etablering af et dige, der har afbrudt den hydrologiske sammenhæng med Gudenåen.

Randers Kommune har i sine bemærkninger til klagen fastholdt, at der er foretaget et omfattende arbejde for at finde den bedste placering, og at der ikke findes realistiske alternativer. Kommunen har desuden præciseret, at erstatningsarealerne er valgt med henblik på at udvikle samme naturtype som den fjernede, og at tinglysning vil finde sted.

Miljø- og Fødevareklagenævnet (MFKN) har ophævet Randers Kommunes afgørelse af 28. februar 2023 om dispensation til etablering af regnvandsbassin og tilhørende anlæg i beskyttet natur og hjemvist sagen til fornyet behandling i førsteinstansen. Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales.

Utilstrækkelig vurdering af bilag IV-arter

Nævnet fandt, at Randers Kommune ikke havde foretaget en tilstrækkelig vurdering af, hvorvidt projektet kan beskadige eller ødelægge yngle- eller rasteområder for bilag IV-arter, specifikt spidssnudet frø, i henhold til Bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale beskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 10, stk. 1, nr. 1 og Bekendtgørelse om udpegning og administration af internationale beskyttelsesområder samt beskyttelse af visse arter § 7, stk. 2, nr. 1. Kommunens vurdering var baseret på for få konkrete oplysninger om artens forekomst i det berørte område, og der manglede undersøgelser af søer inden for 300 meter fra projektområdet, som potentielt kunne være yngleområder for spidssnudet frø.

Særlige omstændigheder og alternative placeringer

Et flertal i nævnet vurderede, at der potentielt kan være tale om et særligt tilfælde, der kan begrunde en dispensation fra Naturbeskyttelsesloven § 3, idet projektet er af væsentlig samfundsmæssig interesse, ligger bynært, og Randers Kommune i tilstrækkeligt omfang har godtgjort, at der ikke er realistiske alternative placeringsmuligheder. Flertallet lagde også vægt på, at der udlægges erstatningsnatur i forholdet 1:2. Denne foreløbige vurdering forudsætter dog, at den fornyede undersøgelse af bilag IV-arter ikke ændrer herpå. Et mindretal fandt derimod, at der ikke var tale om et særligt tilfælde, der kunne begrunde dispensationen, primært på grund af den betydelige påvirkning af beskyttet natur, projektets politiske og økonomiske begrundelse, og at alternative placeringsmuligheder ikke kunne udelukkes.

Vurdering af Natura 2000-områder

Nævnet fandt i overensstemmelse med Randers Kommunes vurdering, at projektets påvirkning af nærmeste Natura 2000-områder er neutral, da projektområdet ligger langt fra disse områder, og der ikke sker en merbelastning med stoffer, der kan påvirke områderne. Nævnet bemærkede desuden, at udpegede fuglearter i fuglebeskyttelsesområde nr. 15 ikke påvirkes, og at almindelige fuglearter tilknyttet engen fortsat vil kunne benytte området.

Yderligere undersøgelser af erstatningsarealer

Miljø- og Fødevareklagenævnet bemærkede, at Randers Kommune ved den fornyede behandling af sagen desuden skal foretage undersøgelser af erstatningsarealerne på matr. nr. M15 og M21 Floes By, Virring. Disse undersøgelser skal sikre, at kommunen kan fastsætte de nødvendige vilkår for pleje af arealerne, så de som minimum opnår en moderat naturtilstand. Dette kan inkludere jordbundsundersøgelser af næringsstoffer og potentielt opstrømmende (artesisk) grundvand.

Lignende afgørelser