Forbud mod sprøjtning, gødskning og omlægning af § 3-beskyttede arealer
Kort Titel
2019/1 SF.L L 164
Dato
1. april 2020
Vedtaget
26. juni 2020
Ikraft
30. juni 2020
Lovudkast
Åbn LinkMinisterie
Miljø- og Fødevareministeriet
- Indfører et generelt forbud mod sprøjtning, gødskning og omlægning på naturarealer beskyttet under naturbeskyttelseslovens § 3.
- Formålet er at forbedre levesteder for vilde dyr og planter og dermed styrke biodiversiteten, især på ca. 37.000 hektar enge.
- Der indføres en undtagelse for Forsvarets trænings- og øvelsesaktiviteter.
- Kommuner kan give dispensation til brug af bekæmpelsesmidler mod f.eks. invasive arter og til beskyttelse af fortidsminder.
- Miljøministeren får mulighed for at ekspropriere råderetten over en ejendom mod erstatning, hvis forbuddet vurderes at være et ekspropriativt indgreb.
- Overtrædelse af forbuddet kan straffes med bøde.
- Loven træder i kraft den 1. juli 2022, med en særregel for økologiske arealer, hvor sprøjteforbuddet gælder fra 1. september 2022.
Dette lovforslag har til formål at styrke naturbeskyttelsen og biodiversiteten i Danmark ved at indføre et generelt forbud mod sprøjtning, gødskning og omlægning på naturarealer, der er beskyttet i henhold til naturbeskyttelseslovens § 3. Forslaget er en opfølgning på den politiske forståelse "Retfærdig retning for Danmark" fra juni 2019.
Det nye forbud i § 4
Lovforslaget indsætter en ny paragraf, § 4, i naturbeskyttelsesloven. Denne paragraf etablerer et forbud mod tre specifikke aktiviteter på § 3-beskyttede arealer (heder, moser, strandenge, ferske enge og biologiske overdrev):
- Sprøjtning: Et forbud mod enhver anvendelse af bekæmpelsesmidler, herunder pesticider, herbicider og insekticider.
- Gødskning: Et forbud mod alle former for gødning, såsom kunstgødning, husdyrgødning og bioaske. Gødning fra græssende dyr er dog undtaget.
- Omlægning: Et forbud mod jordbehandling (f.eks. pløjning), jordforbedring (f.eks. kalkning), såning og plantning, når det sker med henblik på at øge det landbrugsmæssige udbytte.
Forbuddet berører ikke fortsat lovlig anvendelse af arealerne til afgræsning, høslæt eller rørskær. Det primære anvendelsesområde for forbuddet er estimeret til at være ca. 37.000 hektar engarealer, hvor disse driftsformer hidtil har kunnet fortsætte lovligt.
Undtagelser og dispensationer
Lovforslaget indeholder flere undtagelser og dispensationsmuligheder for at sikre fleksibilitet i særlige situationer.
- Forsvaret: Forbuddet gælder ikke for aktiviteter, der udføres af hensyn til Forsvarets trænings-, uddannelses-, øvelses- eller missionsaktiviteter.
- Ekspropriative indgreb: Miljøministeren kan i særlige tilfælde dispensere fra forbuddet. Dette er primært tænkt anvendt i situationer, hvor forbuddet for en specifik ejendom vurderes at have karakter af et ekspropriativt indgreb.
Derudover får kommunalbestyrelserne mulighed for at dispensere fra sprøjteforbuddet i særlige tilfælde:
Myndighed | Dispensationstype | Betingelser og eksempler |
---|---|---|
Miljøministeren | Dispensation fra hele forbuddet (§ 4, stk. 1) | I "særlige tilfælde", primært når forbuddet udgør et ekspropriativt indgreb. |
Kommunalbestyrelsen | Dispensation fra sprøjteforbuddet (§ 4, stk. 1, nr. 1) | Til målrettede foranstaltninger, f.eks. bekæmpelse af invasive arter, giftige planter, eller beskyttelse af fortidsminder mod skader fra plantevækst. |
Alle dispensationssager skal underlægges en vurdering i henhold til habitatreglerne for at sikre, at de ikke skader internationale naturbeskyttelsesområder.
Ekspropriation og erstatning
For at håndtere tilfælde, hvor forbuddet rammer en lodsejer særligt hårdt, indføres en ny bestemmelse, § 59 a.
- Hvis forbuddet i et konkret tilfælde vurderes at være et ekspropriativt indgreb, kan miljøministeren vælge enten at dispensere fra forbuddet eller at ekspropriere råderetten over ejendommen.
- Ved ekspropriation ydes der erstatning til ejeren. Afgørelsen om erstatningens størrelse kan påklages til Taksationskommissionen.
Straf og håndhævelse
Overtrædelse af det nye forbud i § 4 vil blive strafbart med bøde. Strafferammen forventes at følge det eksisterende niveau for overtrædelser af naturbeskyttelseslovens § 3.
Ikrafttrædelse
Loven foreslås at træde i kraft på forskellige tidspunkter:
- Hovedregel: Loven træder i kraft den 1. juli 2022. Dette giver lodsejere tid til at tilpasse driften af deres arealer.
- Særregel for økologisk arealtilskud: For arealer med tilsagn om økologisk arealtilskud træder forbuddet mod sprøjtning først i kraft den 1. september 2022. Dette skal forhindre, at tilsagn, der udløber 31. august 2022, skal revideres.
- EU-note: En mindre teknisk rettelse til lovens EU-note træder i kraft umiddelbart efter lovens bekendtgørelse i Lovtidende.
Lignende afgørelser