Command Palette

Search for a command to run...

Sagen omhandler en klage over Syddjurs Kommunes afgørelse vedrørende ændring af partsfordelingen i pumpelaget Vestensøen. Pumpelaget blev oprettet i 1939 med en vedtægt, der fastsatte bidragspligten for de interesserede ejendomme baseret på matrikelnummer, geometrisk areal og partantal. Vedtægten foreskrev, at ændringer skulle godkendes af den daværende amtsråd, nu vandløbsmyndigheden.

Baggrund for Partsfordelingen

I 2016 blev der på en generalforsamling i pumpelaget vedtaget en ny partsfordeling. Denne ændring indebar, at sommerhusejere skulle bidrage med en større andel, mens landmændenes parter blev nedsat. Klager, en sommerhusejer, henvendte sig i 2019 til Syddjurs Kommune for at få afklaret, hvordan kommunen var kommet frem til det opkrævede beløb, og hvorvidt den nye partsfordeling var lovlig, da den afveg fra de tinglyste vedtægter fra 1947.

Kommunens Svar og Klagerens Indvendinger

Syddjurs Kommune svarede, at de alene forestod opkrævningen af bidraget baseret på pumpelagets vedtagne partsfordeling og ikke kunne blande sig i denne. Kommunen mente, at partsfordelingen kunne ændres ved en generalforsamling uden kommunens godkendelse. Klager anførte derimod, at kommunen som vandløbsmyndighed havde truffet en afgørelse ved at afvise at tage stilling til uoverensstemmelsen om partsfordelingen og stemmefordelingen. Klager henviste til, at en ændring af partsfordelingen, der ikke skyldes udstykning eller arealoverførsel, er i strid med de oprindelige vedtægter og den lovgivning, pumpelaget blev stiftet på grundlag af. Klager ønskede en afgørelse fra kommunen om, hvorvidt ændringen i partsfordelingen var proportional og lovlig i henhold til Vandløbsloven § 38.

Kommunens Synspunkt

Syddjurs Kommune fastholdt, at vedtægterne var forældede og ikke afspejlede de nuværende ejerforhold og behov, især da flere landmænd havde ekstensiveret driften. Kommunen mente, at den demokratiske proces omkring partsfordelingen på generalforsamlingen ikke krævede en efterfølgende godkendelse eller afgørelse fra kommunen, da det var pumpelaget selv, der havde vedtaget ændringen. Kommunen var dog opmærksom på Vandløbslovens § 41, der henviser til Vandløbslovens § 24 om fordeling af udgifter efter nytteværdi.

Miljø- og Fødevareklagenævnet traf afgørelse efter Vandløbslovens § 40, jf. Vandløbslovens § 80, stk. 1. Nævnet fandt, at Syddjurs Kommunes e-mail af 25. marts 2019 udgjorde en afgørelse, da kommunen som vandløbsmyndighed havde fastlagt, at partsfordelingen kunne ændres af pumpelagets generalforsamling uden kommunens godkendelse.

Kompetence til Vedtægtsændringer

Nævnet vurderede, at Syddjurs Kommunes afgørelse var i strid med Vandløbslovens § 40, stk. 1 og Bekendtgørelse om vandløbsregulering og -restaurering m.v. § 7, stk. 1 og Bekendtgørelse om vandløbsregulering og -restaurering m.v. § 7, stk. 2. Dette skyldes, at partsfordelingen er fastlagt i pumpelagets vedtægter (§ 5), og en ændring heraf kræver en samtidig ændring af vedtægterne. Ifølge nævnets praksis og Bekendtgørelse om vandløbsregulering og -restaurering m.v. § 7, stk. 4 er det vandløbsmyndigheden, der har kompetencen til at udarbejde og ændre et pumpelags vedtægter, og vedtægtsændringer skal godkendes af vandløbsmyndigheden.

Afgørelse og Hjemvisning

Da Syddjurs Kommunes afgørelse led af en væsentlig retlig mangel, ophævede Miljø- og Fødevareklagenævnet afgørelsen og hjemviste sagen til fornyet behandling ved Syddjurs Kommune. Nævnet bemærkede desuden, at spørgsmål om økonomiske forhold, herunder parts- og bidragsfordeling og de anvendte principper herfor, ikke hører under nævnets kompetence, jf. Vandløbslovens § 80, stk. 1. Sådanne spørgsmål kan indbringes for taksationsmyndighederne, jf. Vandløbslovens § 41, 2. pkt..

Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales.

Lignende afgørelser