Afvisning af klage over dispensation til midlertidig autocamperplads inden for strandbeskyttelseslinjen
Dato
16. marts 2022
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
NBL - beskyttelseslinier
Højdepunkt
Afvisning af klage i sag om midlertidig autocamperplads inden for strandbeskyttelseslinjen
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage over Kystdirektoratets afgørelse af 29. april 2021, der meddelte dispensation til etablering af en midlertidig autocamperplads inden for strandbeskyttelseslinjen på en ejendom beliggende ca. to kilometer vest for Gudhjem på Bornholm. Ejendommen, der er en landbrugsejendom på ca. 10,2 ha, ligger delvist inden for den udvidede strandbeskyttelseslinje, og den ansøgte plads skulle placeres ca. 240 meter sydvest for kysten på en græs-/stubmark.
Sagens forhistorie og ansøgning
Kystdirektoratet havde tidligere, den 17. marts 2020, meddelt afslag på en permanent autocamperplads på samme ejendom. En efterfølgende ansøgning om en midlertidig plads til Folkemødet 2020 blev ikke behandlet, da Folkemødet blev aflyst.
Den påklagede afgørelse vedrørte en ansøgning fra 22. februar 2021 om dispensation til ti autocampere i perioden 13. – 20. juni 2021 i forbindelse med Folkemødet 2021. Ansøgningen var begrundet i mangel på autocamperparkering under Folkemødet. Kystdirektoratet vurderede, at arealet var omfattet af undtagelsen i Naturbeskyttelsesloven § 15a, stk. 1, nr. 1, da det var landbrugsjord. Direktoratet anså den midlertidige brug som en dispensationskrævende tilstandsændring, der bar præg af en formalisering af brugen af området, hvilket ville medføre en øget belastning på kystlandskabet. På trods heraf fandt Kystdirektoratet, at der forelå særlige omstændigheder, der kunne begrunde en fravigelse fra den restriktive praksis, idet dispensationen var knyttet til Folkemødet og kun var for en kort periode.
Klagen fra Danmarks Naturfredningsforening
Danmarks Naturfredningsforening, lokalafdeling Bornholm, påklagede afgørelsen den 17. maj 2021. Klager anførte navnlig, at:
- Opstilling af autocampere udgjorde en ændret anvendelse af landbrugsejendommen, der ville medføre større aktivitet og belaste området yderligere, hvilket var uforeneligt med Naturbeskyttelseslovens § 15, stk. 1, der har til formål at friholde kystområder mod indgreb.
- Den ansøgte placering fremstod markant i kystlandskabet.
- En dispensation ville skabe en uheldig præcedenseffekt.
- Folkemødet ikke var et særligt forhold, der kunne begrunde en dispensation efter Naturbeskyttelseslovens § 65 b, stk. 1, og at der fandtes alternative campingpladser på øen.
Ejendommens ejere bemærkede, at der blev drevet økologisk landbrug på ejendommen, og at ti autocampere ikke ville ødelægge oplevelsen af området. De fandt det usandsynligt, at klager var bekendt med den reelle belægning på øen under Folkemødeugen.
Miljø- og Fødevareklagenævnet afviser at realitetsbehandle klagen over Kystdirektoratets afgørelse af 29. april 2021 om dispensation til en midlertidig autocamperplads inden for strandbeskyttelseslinjen.
Begrundelse for afvisning
Nævnet konstaterede, at dispensationen til etablering af den midlertidige autocamperplads var gældende fra den 13. juni 2021 til den 20. juni 2021. Da denne periode var udløbet, og dispensationen således ikke længere kunne udnyttes, var det ikke længere aktuelt at behandle klagesagen. Klagen blev derfor afvist fra realitetsbehandling.
Det indbetalte klagegebyr tilbagebetales som følge af afvisningen.
Vejledning for fremtidige ansøgninger
Miljø- og Fødevareklagenævnet henleder opmærksomheden på, at tilladelser ikke må udnyttes, før klagefristen er udløbet, og at rettidig klage har opsættende virkning for den påklagede afgørelse, medmindre klagemyndigheden bestemmer andet, jf. Naturbeskyttelseslovens § 87, stk. 7. Nævnet anbefaler, at eventuelle fremtidige ansøgninger om lignende arrangementer indgives i så god tid, at der er en realistisk mulighed for Miljø- og Fødevareklagenævnet til at behandle en eventuel klage over projektet.
Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17 og Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2. En eventuel retssag til prøvelse af afgørelsen skal være anlagt inden 6 måneder, jf. Naturbeskyttelseslovens § 88, stk. 1. Afgørelsen er truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser