Stadfæstelse af afslag på aktindsigt i korrespondance vedrørende råstofindvinding
Dato
4. november 2020
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Aktindsigt
Højdepunkt
Stadfæstelse i sag om Region Sjællands afslag på aktindsigt i korrespondance mellem
Sagen omhandler en klage fra foreningen, [forening1], over Region Sjællands afslag på aktindsigt. Foreningen anmodede om aktindsigt i korrespondance, telefonsamtaler eller lignende mellem formanden for Region Sjællands Udvalg for Regional udvikling og viceborgmesteren i Høje Taastrup Kommune, der også er formand for bestyrelsen i [virksomhed1].
Anmodningen om aktindsigt opstod på baggrund af modstridende oplysninger vedrørende mulige transportruter til og fra et råstofindvindingsområde i Vindinge. Udvalgsformanden havde angiveligt oplyst, at [virksomhed1] havde afvist transport over deres ejendom, mens formanden for [virksomhed1]s bestyrelse havde oplyst det modsatte til klager.
Region Sjælland afslog anmodningen den 18. august 2020. Regionen begrundede afslaget med, at eventuel korrespondance mellem de to politikere ikke havde indgået i den administrative behandling af sagen om råstofindvinding og ikke havde haft indvirkning på regionsrådets beslutning. Desuden oplyste regionen, at der ikke fandtes dokumenter på sagen, som vedrørte en sådan dialog, jf. Offentlighedslovens § 7.
Miljø- og Fødevareklagenævnets kompetence
Miljø- og Fødevareklagenævnet (MFKN) fastslog sin kompetence til at behandle klagen. Dette skyldes, at klagen om aktindsigt relaterede sig til en sag, hvor Region Sjælland havde meddelt tilladelse til råstofindvinding efter Råstoflovens § 13, stk. 1. I henhold til Miljøoplysningslovens § 4, stk. 6, kan afgørelser om aktindsigt i miljøoplysninger påklages til den myndighed, der er klageinstans for den pågældende sag.
Anvendelse af miljøoplysningsloven
MFKN vurderede, at de efterspurgte oplysninger, hvis de havde eksisteret, ville være omfattet af miljøoplysningsbegrebet som defineret i Miljøoplysningslovens § 3. Dette skyldes, at råstofindvinding udgør en foranstaltning eller aktivitet, der kan påvirke miljøelementer som jord, landskaber og naturområder. Loven finder anvendelse på myndigheder omfattet af Offentlighedslovens § 1.
Afslag på aktindsigt
Miljø- og Fødevareklagenævnet stadfæstede Region Sjællands afgørelse af 18. august 2020 om afslag på aktindsigt. Nævnet lagde til grund, at de efterspurgte oplysninger – korrespondance, telefonnotater eller lignende dialog mellem de to navngivne politikere – ikke eksisterede hos Region Sjælland. Retten til aktindsigt i miljøoplysninger, jf. Miljøoplysningslovens § 2, stk. 1, gælder kun for oplysninger, der faktisk eksisterer og er i myndighedens besiddelse eller opbevares for den. En myndighed er ikke forpligtet til at frembringe nye oplysninger eller dokumenter for at imødekomme en anmodning om aktindsigt.
Afgørelsen er endelig og kan ikke indbringes for anden administrativ myndighed, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 17. Afgørelsen blev truffet af formanden på nævnets vegne, jf. Lov om Miljø- og Fødevareklagenævnet § 8.
Lignende afgørelser