Command Palette

Search for a command to run...

Kommunes afslag på 2-timers parkering på privat fællesvej ophævet pga. alvorlige sagsbehandlingsfejl

Dato

20. februar 2024

Kommune

Brøndby Kommune

Eksterne links

Tags

Skøn under regelparkeringsordningprivat fællesvejbegrundelsepartshøringUndersøgelsesprincippetprivat vejparkeringparkeringskontrolklagevejledning

En boligorganisation klagede over Brøndby Kommunes afslag på at indføre en privat parkeringsordning med 2-timers tidsbegrænsning på private fællesveje. Kommunen ville kun tillade en 3-timers begrænsning med den begrundelse, at det var en "god tidsbegrænsning for gæster". Vejdirektoratet fandt kommunens afgørelse ugyldig på grund af flere alvorlige sagsbehandlingsfejl og hjemviste sagen til fornyet behandling.

Kommunens mangelfulde afgørelse

Brøndby Kommune meddelte den 31. juli 2023 afslag på ansøgningen om en 2-timers parkeringsrestriktion. Afgørelsen var mangelfuldt begrundet og henviste ikke til relevante lovbestemmelser. Kommunen anførte blot, at en 3-timers begrænsning var mere passende for besøgende og for at undgå langtidsparkering, uden at forholde sig til de trafikale og vejtekniske hensyn, der er påkrævet efter Privatvejslovens § 57, stk. 1.

Vejdirektoratets vurdering

Vejdirektoratet konstaterede, at kommunens afgørelse led af så alvorlige fejl, at den måtte anses for ugyldig. Kritikpunkterne omfattede flere centrale forvaltningsretlige principper.

FejltypeBeskrivelseLovhenvisning/Princip
Uklar formuleringAfgørelsen specificerede ikke, hvilke veje den omfattede, hvilket skabte tvivl om dens rækkevidde.Almindelige forvaltningsretlige grundsætninger
Mangelfuld begrundelseAfgørelsen manglede henvisning til retsgrundlag og en saglig vurdering af trafikale hensyn.Forvaltningslovens § 22 og § 24
Skøn under regelKommunen syntes at have fulgt en fast intern regel om en 3-timers minimumsgrænse i stedet for at foretage et konkret og individuelt skøn i sagen.Princippet om pligtmæssigt skøn
Manglende klagevejledningAfgørelsen indeholdt ingen vejledning om klageadgang, hvilket er i strid med Forvaltningslovens § 25.

Konklusion

Vejdirektoratet konkluderede, at Brøndby Kommunes afgørelse var ugyldig på grund af de mange og alvorlige sagsbehandlingsfejl. Sagen blev derfor hjemvist til kommunen, som skal foretage en ny og lovlig behandling af ansøgningen. Dette indebærer, at kommunen skal foretage et konkret skøn baseret på saglige, trafikale hensyn og levere en klart formuleret afgørelse med en korrekt begrundelse og klagevejledning.

Vejdirektoratet ophæver Brøndby Kommunes afgørelse. Ansøgningen hjemvises til fornyet behandling i Brøndby Kommune.

Lignende afgørelser