Miljø- og Fødevareklagenævnets afgørelse om tilladelse til indvinding af grundvand til markvanding - Ophævelse og hjemvisning
Dato
18. september 2020
Nævn
Miljø- og Fødevareklagenævnet
Eksterne links
Læs hele sagenKategori
Vandforsyningsloven
Højdepunkt
Ophævelse og hjemvisning af tilladelse i sag om indvinding af grundvand til markvanding
Lovreferencer
Sagen omhandler en klage fra Sønderjysk Landboforening på vegne af en ejendomsejer over Tønder Kommunes afgørelse af 26. november 2018. Afgørelsen gav tilladelse til indvinding af 60.000 m3 grundvand pr. år fra to boringer (DGU nr. [DGU nummer 1] og DGU nr. [DGU nummer 2]) til markvanding på [matrikel1]. Klager ønskede en øget indvindingsmængde på 71.000 m3/år for at sikre optimal produktion, især af kartofler, og anførte, at 750 m3 vand årligt pr. ha er nødvendigt for optimal kvælstofudnyttelse. Kommunens tilladelse var en genbehandling af en tidligere sag, hvor Miljø- og Fødevareklagenævnet i 2017 havde ophævet og hjemvist kommunens afgørelse på grund af ændret vandplangrundlag. Den tilladte indvinding på 60.000 m3/år var baseret på en vurdering af, at en højere mængde kunne have en væsentlig negativ indflydelse på vandløbets tilstand og dermed for målopfyldelsen. Kommunen henviste til, at den tilladte mængde svarede til den maksimale oppumpede mængde over de seneste 10 år.
Kommunens vurdering af påvirkning
Kommunen vurderede, at den nuværende indvinding i kumulation med andre indvindinger ikke ville påvirke grundvandsforekomsten væsentligt. For vandløb henviste kommunen til undersøgelser, der viste, at vandindvinding ikke har målbar negativ effekt på vandløbskvaliteten i mellemstore til store vandløb (typologi 2 og 3). Røgelstrøms øvre løb, et målsat vandløb af typologi 2, ville ifølge kommunens beregninger få sin medianminimumsvandføring reduceret med 26,07 % ved den tilladte indvinding, hvoraf den ansøgte indvinding bidrog med 7,95 % af den samlede reduktion. Ved en indvinding på 71.000 m3/år ville den samlede reduktion være 26,44 %.
Miljømål og nyeste viden
Miljømålet for Røgelstrøm er fastsat til god økologisk og kemisk tilstand i Vandområdeplan 2015-2021. Ifølge denne plan var den samlede økologiske tilstand god, mens tilstanden for fisk, vandløbsplanter og kemiske stoffer var ukendt. Basisanalyse for Vandområdeplan 2021-2027 viste dog, at den økologiske tilstand for fisk var ringe, og den samlede økologiske tilstand var ringe, mens den kemiske tilstand var ikke-god. Et notat fra 2014 fra National Center for Miljø og Energi (DCE) om "Vurdering af effekten af vandindvinding på vandløbs økologiske tilstand" fremhævede, at medianminimumsvandføring (Qmm) ikke er en biologisk meningsfuld parameter til at beskrive eller forudsige ændringer i de biologiske kvalitetselementer (smådyr, vandløbsplanter, fisk). Notatet anbefalede i stedet anvendelse af andre modeller, da Qmm ikke forbedrer modellerne og har begrænset relevans.
Miljø- og Fødevareklagenævnet traf afgørelse efter Vandforsyningsloven § 20, stk. 1 og Vandforsyningsloven § 75, stk. 1. Nævnet ophævede Tønder Kommunes afgørelse af 26. november 2018 og hjemviste sagen til fornyet behandling. Det indbetalte klagegebyr blev tilbagebetalt i henhold til Bekendtgørelse om gebyr for indbringelse af klager for Miljø- og Fødevareklagenævnet mv. § 2, stk. 2, nr. 1.
Nævnets begrundelse
Nævnet lagde vægt på, at Tønder Kommunes afgørelse ikke var truffet med inddragelse af den seneste viden vedrørende påvirkning af kvalitetselementerne DVFI, DVPI og DVFFa i Røgelstrøm som følge af grundvandsindvinding. Nævnet fremhævede, at den seneste viden viser, at andre vandføringsvariabler og dertil knyttede modeller bedre beskriver påvirkningen af de biologiske kvalitetselementer i større vandløb (type 2 og 3), og at vandløbets medianminimumsvandføring (Qmm) derfor ikke bør anvendes i forbindelse med vurdering af påvirkningen. Dette er i overensstemmelse med formålet med Vandforsyningsloven § 1 og de hensyn, der skal lægges vægt på ved administrationen, herunder miljøbeskyttelse og bevarelse af omgivelsernes kvalitet, jf. Vandforsyningsloven § 2, stk. 1.
Krav til fornyet behandling
Ved den fornyede behandling af sagen skal Tønder Kommune inddrage den seneste viden beskrevet i Vandområdeplan 2015-2021 for Vandområdedistrikt Jylland og Fyn samt den seneste viden fra basisanalysen 2021-2027 for Vandområdedistrikt Jylland og Fyn. Kommunen bør også overveje andre faktorer, der kan påvirke de biologiske kvalitetselementer i vandløbet, såsom vandløbsvedligeholdelse og vandkvalitet, som nævnt i notatet "Vurdering af effekten af vandindvinding på vandløbs økologiske tilstand". Tilladelser til vandindvinding kan gives for højst 15 år, jf. Vandforsyningsloven § 22, stk. 1, og en ny tilladelse skal meddeles, medmindre samfundsmæssige hensyn er til hinder herfor, jf. Vandforsyningsloven § 22, stk. 2.
Lignende afgørelser