Command Palette

Search for a command to run...

Brugtbilforhandler fik tilsidesat regnskab og forhøjet moms pga. manglende dokumentation og uoverensstemmelser

Dato

21. september 2023

Hoved Emner

Moms

Eksterne links

Læs hele sagen

Under Emner

Brugtmoms, Skønsmæssig ansættelse, Mangelfuldt regnskab, Dokumentationskrav, Forhøjelse af moms, Ekstraordinær genoptagelse, Bilhandel

Sagen omhandler en virksomhed, der køber og sælger brugte biler, og som fik sit regnskab for 2014 tilsidesat af Skattestyrelsen. Dette førte til en skønsmæssig forhøjelse af virksomhedens momstilsvar med 2.103.024 kr. Tilsidesættelsen var begrundet i en række alvorlige mangler og uoverensstemmelser i regnskabsmaterialet.

Skattestyrelsen konstaterede flere problematiske forhold:

  • Køb uden bilag: Der var bogført udgifter til bilkøb for 6.824.843 kr., hvor der manglede bilag.
  • Salg med differencer: I flere tilfælde stemte den bogførte salgssum ikke overens med salgssummen på fakturaen, hvilket resulterede i en underrapporteret omsætning på 1.030.827 kr.
  • Ikke-bogførte salg: Der blev fundet bilag for salg på i alt 1.764.905 kr., som slet ikke var bogført i regnskabet.
  • Indsætninger på privat konto: Betalinger for bilsalg på i alt 1.123.551 kr. var indsat på indehaverens samlevers private bankkonto uden at være indtægtsført i virksomheden.

Klageren bestred Skattestyrelsens afgørelse og påstod, at regnskabet var retvisende, og at der ikke skulle ske en skønsmæssig forhøjelse. Klagerens repræsentant anførte, at der ville blive fremlagt yderligere dokumentation, hvilket dog ikke skete.

Skattestyrelsen baserede sin afgørelse på, at regnskabet var så mangelfuldt, at det kunne tilsidesættes, og at momstilsvaret derfor kunne fastsættes skønsmæssigt i henhold til Opkrævningsloven § 5, stk. 2. Da den ordinære ansættelsesfrist var overskredet, blev afgørelsen truffet med henvisning til reglerne om ekstraordinær genoptagelse i Skatteforvaltningsloven § 32, idet styrelsen fandt, at klageren havde handlet forsætligt eller groft uagtsomt.

Skattestyrelsens forhøjelser af udgående moms

Punkt i afgørelsenForhøjelse (kr.)
Køb af biler uden bilag (2.3.a)1.364.968
Differencer mellem salgsbilag og bogføring (2.3.b)206.165
Ikke-bogførte salg af biler (2.3.c)352.981
Indsætninger på privat bankkonto (2.3.d)224.710
Samlet forhøjelse2.148.824
Nedsættelse pga. ikke-fratrukne køb (2.3.e)-45.800
Netto forhøjelse i afgørelsen2.103.024

Landsskatteretten stadfæstede Skattestyrelsens afgørelse om at tilsidesætte virksomhedens regnskab og foretage en skønsmæssig ansættelse af momstilsvaret. Retten fandt, at regnskabsmaterialet var så mangelfuldt, at det ikke kunne danne grundlag for en korrekt opgørelse af momsen. Der var væsentlige differencer mellem bilag og bogføring, uregistrerede salg og køb, samt indsætninger på samleverens private konto, som kunne henføres til virksomheden.

Anvendelse af brugtmomsordningen

Landsskatteretten fastslog, at virksomheden ikke opfyldte betingelserne for at anvende brugtmomsordningen, jf. Momsloven § 71 og Momsbekendtgørelsen § 122. Kravene til løbende bogføring, dokumentation for købspriser og specifikation af hver enkelt handel var ikke opfyldt. Derfor skulle momsen opgøres efter momslovens almindelige regler.

Stadfæstelse og ændring af reguleringer

Landsskatteretten gennemgik Skattestyrelsens specifikke reguleringer:

  • Køb uden bilag (Bilag 1): Forhøjelsen af salgsmomsen blev stadfæstet. Da brugtmomsordningen ikke kunne anvendes, og der manglede dokumentation for købene, kunne virksomheden ikke opnå et indirekte momsfradrag ved at modregne købsprisen i salgsavancen.
  • Salg med differencer og uregistrerede salg (Bilag 2-4): Forhøjelserne blev stadfæstet, da de udgjorde yderligere omsætning, som er momspligtig efter Momsloven § 4.
  • Ikke fratrukne køb (Bilag 5): Landsskatteretten ændrede Skattestyrelsens afgørelse på dette punkt. Skattestyrelsen havde nedsat den udgående moms med 45.800 kr. Retten fandt, at da de pågældende biler var købt under brugtmomsordningen, var der ikke fradragsret for købsmoms efter Momsloven § 37. Nedsættelsen på 45.800 kr. blev derfor tilbageført. Udgiften blev i stedet godkendt som et driftsfradrag i den tilhørende skattesag.

Genoptagelsesfrister

Landsskatteretten fandt, at betingelserne for ekstraordinær genoptagelse efter Skatteforvaltningsloven § 32, stk. 1, nr. 3 var opfyldt. Virksomheden havde handlet groft uagtsomt ved at have et mangelfuldt regnskab og undlade at medtage betydelige indtægter. Skattestyrelsens reaktionsfrist på 6 måneder var overholdt.

Lignende afgørelser