Command Palette

Search for a command to run...

Fastholdelse af påbud om effektiv forebyggelse af vold i butik

Arbejdsmiljøklagenævnet har fastholdt Arbejdstilsynets påbud til en butik om at forebygge risikoen for vold effektivt. Dette påbud, som Arbejdstilsynet er bemyndiget til at træffe afgørelse om i henhold til Arbejdsmiljøloven § 77, stk. 1, kræver, at arbejdet planlægges, tilrettelægges og udføres, så risikoen for vold er effektivt forebygget, især i forbindelse med psykisk og/eller fysisk voldelige kunder. Butikken skal desuden sikre, at de ansatte får tilstrækkelig og hensigtsmæssig oplæring og instruktion, og at risikoen for vold ved alenearbejde er effektivt forebygget, eller at alenearbejde undgås, hvis risikoen ikke kan imødegås.

Nævnet vurderede, at arbejdet på tilsynstidspunktet indebar en høj risiko for vold, som ikke var effektivt forebygget. Dette skyldtes, at arbejdet med voldelige kunder ikke var planlagt, tilrettelagt og udført sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt, som krævet af Arbejdsmiljøloven § 38, stk. 1. Desuden var instruktionen af de ansatte ikke tilstrækkelig og hensigtsmæssig, hvilket er i strid med arbejdsgiverens pligt til at give nødvendig oplæring og instruktion i at udføre arbejdet på farefri måde, jf. Arbejdsmiljøloven § 17 og mere specifikt Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø § 10 vedrørende psykisk arbejdsmiljø. Endelig var det ikke i tilstrækkelig grad sikret, at der ikke forekom alenearbejde, hvilket er en overtrædelse af Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø § 29, som fastslår, at alenearbejde med særlig risiko for vold skal imødegås eller forbydes.

Baggrund for afgørelsen

Det fremgik af sagen, at der havde været en høj forekomst af tyveri/røveri, herunder fire voldsomme episoder med kvælertag, hårtrækning og smadring af inventar, samt en alvorlig arbejdsulykke, hvor en ansat blev overfaldet. De ansatte oplevede dagligt tyveri og flere gange ugentligt konfrontationer med butikstyve, der råbte, truede, skubbede eller slog ud efter dem. Nævnet lagde vægt på, at den gældende instruks stadig opfordrede ansatte til at henvende sig til mistænkte tyve, og at det var op til de ansatte selv at vurdere, om de skulle være én eller to personer. Mange af tyvene blev beskrevet som socialt udsatte, misbrugere, psykisk syge og/eller mentalt udfordrede med uforudsigelig adfærd. Instruksen manglede desuden retningslinjer for, hvordan ansatte skulle forholde sig, hvis politiet ikke kom, eller hvordan de konkret skulle kunne søge ud af butikken ved truende adfærd. Selvom der altid var mere end én ansat på arbejde, forekom der perioder med alenearbejde, når kolleger var i kælderen eller ude med skrald, og overfaldsalarm var kun tilgængelig ved kasserne.

Vurdering af forebyggende tiltag

Nævnet anerkendte, at butikken efter Arbejdstilsynets besøg havde iværksat flere tiltag, såsom låste glaslåger, videoovervågning, skriftlige instrukser, geninstruktion og afholdelse af pauser i tilstødende lokaler. Dog fandt nævnet, at disse tiltag ikke var tilstrækkelige til effektivt at forebygge risikoen for vold, da den meget høje forekomst af tyverier og røverier kræver et tilsvarende højt forebyggelsesniveau. Arbejdet skal i alle led planlægges, tilrettelægges og udføres, så det er sikkerheds- og sundhedsmæssigt fuldt forsvarligt på kort og lang sigt i forhold til risiko for arbejdsrelateret vold, jf. Bekendtgørelse om psykisk arbejdsmiljø § 26.

En mindretalsgruppe i nævnet fandt, at afgørelsen burde ophæves, da det ikke var dokumenteret, at arbejdsgiveren ikke havde opfyldt sin pligt, især i lyset af de implementerede forebyggende tiltag og fraværet af voldelige hændelser siden marts 2023.

Lignende afgørelser