Command Palette

Search for a command to run...

Pressenævnet: Kritik af Radio Louds dækning af Twitter-sag afvises

Dato

21. august 2021

Myndighed

Pressenævnet

Ministerium

Justitsministeriet

Sagsnummer

W20210963225

Dokument

Åbn PDF

Pressenævnet har behandlet en klage fra [Klager] over radioudsendelsen ”Touché Trender #112: [Klager] langer ud efter kvinde på Twitter” fra Radio Loud, sendt den 25. marts 2021. Klagen omhandlede påstande om krænkende oplysninger, utilstrækkelig forelæggelse og en ensidig vinkling af sagen.

Vurdering af korrekt information

[Klager] klagede over flere udsagn fra paneldeltagere, der beskrev hans ageren som ”perfid og smålig”, ”ucharmerende”, og at han ”kan rigtig godt lide at svøbe sig i en victim mentality”, samt at hans følgere var ”mærkelige” og ”bindegale”. Pressenævnet bemærker, at offentlige personer i højere grad må acceptere kritisk medieomtale. Da ”Touché Trender” er et debatprogram, tillades en højere grad af frisprog. Ifølge Medieansvarsloven § 20, stk. 1 er den, der fremsætter en udtalelse i en direkte udsendelse, ansvarlig for indholdet. Pressenævnet fandt, at de påklagede udsagn var paneldeltagernes subjektive vurderinger, og at radioværten ikke kunne forudsige disse. Derfor udtales der ikke kritik af Radio Loud for ikke at gribe ind.

Vinkling og udeladelse af oplysninger

[Klager] mente, at udsendelsen var ensidig og mangelfuld, idet den fokuserede på hans 20.000 følgere mod [Twitter-brugeren]s 400, uden tilstrækkeligt at fremhæve, at [Twitter-brugeren]s opslag blev delt af [Parti C] til over 30.000 mennesker, eller at [Twitter-brugeren] havde bifaldet nedladende kommentarer. Pressenævnet anerkender redaktørens ret til at vælge og fravælge materiale. Nævnet konstaterede, at udsendelsen korrekt gengav, at [Twitter-brugeren]s tweet var ukorrekt og blev delt af [Parti C]. Derfor fandt nævnet ikke grundlag for at kritisere Radio Louds redigering eller vinkling.

Vurdering af forelæggelse

[Klager] anførte, at forelæggelsen var utilstrækkelig og ikke fandt sted i rimelig tid, da han kun modtog en SMS 1 time og 25 minutter før udsendelsen, hvor han blev bedt om en kommentar, men ikke tilbudt at deltage live. Pressenævnet henviste til de vejledende regler for god presseskik om efterprøvelse og rimelig tid til svar. Nævnet fastholdt, at paneldeltagernes udsagn var subjektive og uforudsigelige i en direkte udsendelse. Det blev også bemærket, at Radio Loud kontaktede [Klager] via SMS med information om programmet og anmodning om en kommentar, men [Klager] reagerede ikke før efter udsendelsen. På baggrund heraf udtaler Pressenævnet ikke kritik for manglende forelæggelse.

Lignende afgørelser