Command Palette

Search for a command to run...

Metroxpress' artikel om bikinier: Ikke tilsidesættelse af god presseskik eller krav om genmæle

Dato

26. september 2015

Myndighed

Pressenævnet

Ministerium

Justitsministeriet

Sagsnummer

W20151059125

Dokument

Åbn PDF

Klager indgav en klage over artiklen ”Unge iværksættere sælger billige bikinier som kvalitetsvare” bragt i Metroxpress og på mx.dk, samt mediets afslag på genmæle. Artiklen hævdede, at Klager og en anden person, som ejere af NN Marketing IVS, stod bag en webshop, Fashionbikini.dk, der solgte billige eBay-bikinier som håndsyede kvalitetsvarer.

Klager anførte, at han var trådt ud af samarbejdet to måneder før artiklens udgivelse og intet kendte til webshoppen, og følte sig groft hængt ud. Metroxpress forsvarede sig med, at CVR-registret på udgivelsestidspunktet viste Klager som medstifter og direktør for NN Marketing IVS. Mediet havde desuden forelagt sagen for Klager og gengivet hans kommentar i artiklen.

Pressenævnets vurdering

Pressenævnet fandt ikke, at Metroxpress havde tilsidesat god presseskik. Dette blev begrundet med, at Klager ifølge CVR-registret var medstifter af det firma, der stod bag webshoppen, og at hans fratrædelse ikke fremgik af registret ved offentliggørelsen. Desuden havde Metroxpress forelagt sagen for Klager og inkluderet hans kommentar i artiklen, hvilket opfyldte kravene i de vejledende regler for god presseskik, specifikt punkt A.1 om korrekt information og A.3 om forelæggelse af krænkende oplysninger.

Vedrørende genmæle afviste Pressenævnet Klagerens anmodning. Ifølge Medieansvarsloven § 36, stk. 1 skal en anmodning om genmæle tages til følge, medmindre oplysningernes rigtighed er utvivlsom. På baggrund af nævnets vurdering af god presseskik, hvor mediets oplysninger ikke blev fundet ukorrekte, var Klager ikke berettiget til et genmæle.

Lignende afgørelser