Fastholdelse af påbud om undersøgelse af psykisk arbejdsmiljø og brug af rådgiver
Dato
16. september 2015
Myndighed
Arbejdsmiljøklagenævnet
Ministerium
Beskæftigelsesministeriet
Sagsnummer
W20151051425
Dokument
Åbn PDFArbejdsmiljøklagenævnet har fastholdt Arbejdstilsynets påbud til en virksomhed om at undersøge, hvorvidt der forekommer psykiske arbejdsmiljøproblemer i form af mobning, samt at denne undersøgelse skal foretages af en autoriseret rådgiver på arbejdsmiljøområdet. Nævnet hjemviste dog Arbejdstilsynets fastsatte tilbagemeldingsfrist.
Begrundelse for påbud om undersøgelse
Nævnet vurderede, at der trods tidligere foranstaltninger fortsat var en begrundet mistanke om utilstrækkelig forebyggelse af mobning. Dette blev understøttet af skriftligt materiale, herunder medarbejdertilfredshedsundersøgelser fra 2012 og 2013, samt fem anonyme henvendelser via en postkasse, der omhandlede mobning mellem ledere og medarbejdere samt indbyrdes mellem medarbejdere. Medarbejdere havde desuden i gruppesamtaler med Arbejdstilsynet nævnt kollegaer, der var belastet af et dårligt psykisk arbejdsmiljø, selvom der var divergerende meninger om, hvorvidt det var decideret mobning eller kommunikationsproblemer. Ledelsen anerkendte selv, at mobbeproblemerne endnu ikke var afsluttet. Ifølge Arbejdsmiljøloven § 21, stk. 1 skal arbejdsgiveren lade foretage undersøgelser, når Arbejdstilsynet forlanger det, eller når forholdene i øvrigt giver anledning dertil, for at konstatere, om arbejdsforholdene er sikkerheds- og sundhedsmæssigt forsvarlige.
Begrundelse for påbud om brug af autoriseret rådgiver
Påbuddet om brug af en autoriseret arbejdsmiljørådgiver blev fastholdt, da et påbud om undersøgelse af det psykiske arbejdsmiljø automatisk udløser krav om brug af en sådan rådgiver. Dette er i overensstemmelse med reglerne om autoriserede rådgivningsvirksomheder, som giver Arbejdstilsynet hjemmel til at påbyde indhentning af bistand fra en autoriseret arbejdsmiljørådgiver, jf. Arbejdsmiljøloven § 77a, stk. 1.
Begrundelse for hjemvisning af tilbagemeldingsfrist
Arbejdsmiljøklagenævnet hjemviste Arbejdstilsynets fastsatte tilbagemeldingsfrist, da der var tvivl om tidspunktet for tilbagemeldingen. Arbejdstilsynet havde fastsat en frist på en uge efter en efterkommelsesfrist, som ikke var fastsat, og som der ikke var hjemmel til at fastsætte efter de gældende regler på tilsynstidspunktet. Arbejdsgiveren har pligt til at efterkomme krav om tilbagemelding vedrørende skriftlige påbud, når Arbejdstilsynet har krævet det i tilsynsrapporten, jf. Bekendtgørelse om ophævelse af bekendtgørelse om tilsynsbog og tilsynsrapporter § 3.
Lignende afgørelser