Sag om påstået overtrædelse af Markedsføringsloven ved brug af "Hop On Hop Off" på sightseeingbusser med rød/blå bemaling
Dato
26. august 2015
Eksterne links
Læs hele sagenDokument
Dommere
Retsformand Lotte WetterlingAnders MadsenLars Almblom Jørgensen
Parter
modStep On Step Off ApS (advokat Claus Hastrup Knudsen)
Sagen omhandler en tvist mellem Strömma Danmark A/S (tidligere Vikingbus A/S) og Step On Step Off ApS (nu Redblue Bus Tours ApS), begge udbydere af sightseeingture med dobbeltdækkerbusser i Storkøbenhavn. Strömma Danmark A/S påstod, at Step On Step Off ApS's anvendelse af busser med rød/blå bemaling og teksten "Hop On Hop Off" var i strid med god markedsføringsskik og krænkede Strömma Danmark A/S's rettigheder.
Baggrund og Tidligere Afgørelser
Strömma Danmark A/S har siden 1998 kørt sightseeingture og er en del af det internationale "City Sightseeing"-samarbejde, der markedsfører røde busser med teksten "Hop On Hop Off". Selskabet har betydelige markedsføringsomkostninger og har registreret "Hop On Hop Off A/S" som binavn.
En tidligere kendelse fra Østre Landsret af 31. maj 2013 fastslog, at Strömma Danmark A/S ikke har eneret til farven rød, da den er almindeligt forekommende for dobbeltdækkerbusser. Landsretten fandt dengang, at Step On Step Off ApS's busser, med blå nederste halvdel, rød øverste halvdel, og en anden typografi/tekst, adskilte sig tilstrækkeligt fra Strömma Danmark A/S's busser, og at der ikke var risiko for forveksling i strid med Markedsføringsloven § 1 og § 18.
Efter denne kendelse ændrede Step On Step Off ApS teksten på deres busser fra "Step On Step Off" til "Hop On Hop Off", hvilket udløste den nuværende sag. Strömma Danmark A/S hævdede, at denne ændring, kombineret med bussernes farver, nu skabte en forvekslingsrisiko og udgjorde snyltning på deres renommé og goodwill.
Parternes Påstande
Strömma Danmark A/S nedlagde følgende påstande:
- Forbud mod Step On Step Off ApS's anvendelse af teksten "Hop On Hop Off" på rød/blå sightseeingbusser i Storkøbenhavn.
- Forbud mod anvendelse af teksten "Hop On Hop Off" ved markedsføring af sightseeingprodukter i kombination med rød/blå busser.
- Anerkendelse af, at Step On Step Off ApS's brug af teksten "Hop On Hop Off" på rød/blå busser overtræder Markedsføringsloven § 1.
- Erstatning på 250.000 kr. for markedsforstyrrelse med tillæg af procesrente, subsidiært et mindre beløb.
Step On Step Off ApS påstod frifindelse, idet de gjorde gældende, at "Hop On Hop Off" er en generisk betegnelse uden særpræg, og at der ikke var risiko for forveksling, da deres busser adskilte sig visuelt, og at Strömma Danmark A/S's sag var chikane for at begrænse fri konkurrence.
Oplysninger og Vidneforklaringer
Det blev fastslået, at parterne er direkte konkurrenter på de samme ruter. Der blev fremlagt beviser for kundeforveksling, herunder klager fra turister og e-mails fra samarbejdspartnere, der indikerede, at kunder havde svært ved at skelne mellem selskabernes busser. Vidneforklaringer fra begge parters ansatte gav et blandet billede af forvekslingsrisikoen, hvor nogle mente, at forvirringen skyldtes bussernes lighed, mens andre pegede på billet- og salgsmetoder. Strömma Danmark A/S havde en aftale med en tredje konkurrent, Red Buses, der sikrede tilstrækkelig adskillelse af deres busser.
Sø- og Handelsretten frifandt Step On Step Off ApS.
Retten lagde til grund, at Østre Landsret tidligere havde fastslået, at Strömma Danmark A/S ikke havde eneret til farven rød, og at Step On Step Off ApS's busser med rød top og blå bund, samt forskellig typografi og tekst, adskilte sig tilstrækkeligt. Retten vurderede, at den blotte ændring af teksten til "Hop On Hop Off" ikke automatisk medførte en krænkelse af Strömma Danmark A/S's rettigheder.
Rettens Vurdering
Efter en selvstændig vurdering af de fremlagte fotos af busserne fandt retten, at de to selskabers busser fortsat havde et udtryk, der adskilte sig fra hinanden. Strömma Danmark A/S's busser var røde og gule med "City Sightseeing"-logoet, mens Step On Step Off ApS's busser var røde og blå med det britiske flag som gennemgående element og anvendte en anden typografi for "Hop On Hop Off".
Retten konkluderede, at der ikke var en sådan risiko for forveksling baseret på bussernes udseende, at Step On Step Off ApS's anvendelse af farven rød sammen med teksten "Hop On Hop Off" indebar en overtrædelse af Markedsføringsloven § 1.
Forvirringen mellem busserne, som vidneforklaringerne indikerede, blev af retten tilskrevet den måde, hvorpå billetterne blev solgt, og billetternes udseende, snarere end bussernes design eller teksten "Hop On Hop Off".
Retten fandt desuden, at Strömma Danmark A/S ikke havde dokumenteret et tab eller en omsætningsnedgang som følge af Step On Step Off ApS's handlinger. Derfor var der ikke grundlag for at tilkende erstatning i henhold til Markedsføringsloven § 20, stk. 2 og § 20, stk. 3.
Afgørelse
Step On Step Off ApS blev frifundet for alle påstande. Strömma Danmark A/S blev pålagt at betale sagsomkostninger på 30.000 kr. til Step On Step Off ApS, forrentet efter Renteloven § 8a.
Lignende afgørelser