Command Palette

Search for a command to run...

Varemærkekrænkelse - Adidas' "tre striber" vs. FDB's stribede jakker

Dato

2. juli 2001

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Finn KittelmannMogens TrepkaSøren Jensen

Parter

adidas Internatinal B.V. (Intellectual Property Department) (Adv. Jan Børjesson v/advokat Anne-mette Lehm, prøve)
modFDB (Adv. Henrik Holm-Nielsen)

Sagen omhandlede et søgsmål anlagt af adidas International B.V. (herefter "adidas") mod FDB. Adidas påstod, at FDB havde krænket deres registrerede varemærke "de tre striber" ved salg af pige- og drengejakker i Kvickly-butikker.

Sagens parter og baggrund

  • Sagsøger: adidas International B.V. (Intellectual Property Department), der anvender det registrerede varemærke "de tre striber" på sportstøj og fritidsbeklædning.
  • Sagsøgte: FDB, der fra oktober 1999 og året ud solgte ca. 6.000 pige- og drengejakker med et stribedesign i Kvickly-butikkerne til en pris af 149,95 kr. pr. jakke.

Adidas har gennem en længere årrække fremstillet og solgt sportstøj og fritidsbeklædning internationalt. Varemærket "de tre striber" er registreret i Patent- og Varemærkestyrelsen i klasse 25 og anses for at være særdeles velkendt og indarbejdet. Adidas har historisk set forfulgt krænkelser af deres varemærke og har opbygget et netværk til at opspore efterligninger, herunder deltagelse i "Projekt Markedsplads" med Nike og Diesel.

Adidas' påstande og argumenter

Adidas påstod, at FDB skulle anerkende at have overtrådt Markedsføringsloven § 1 og Markedsføringsloven § 5 samt Varemærkeloven § 4, jf. Varemærkeloven § 1, ved salg af jakker med et design, der krænker "de tre striber". Adidas krævede endvidere 100.000 kr. i erstatning og vederlag med tillæg af procesrenter, subsidiært et mindre beløb efter rettens skøn.

Adidas argumenterede for, at deres varemærke nyder udvidet beskyttelse mod forvekslelige mærker. De bestred, at mærket var udvandet, og fremhævede, at FDB's anvendelse af parallelle, lige brede, hvide striber kombineret med striber i jakkens farve skabte et helhedsindtryk af et adidas-produkt, uanset at der var syv striber (fire hvide, tre mørke) og at striberne var smallere end adidas' egne.

FDB's påstande og argumenter

FDB påstod frifindelse. De gjorde gældende, at lige lange og lige brede parallelt fortløbende striber ikke er enestående, og at særpræget af adidas' varemærke derfor er beskedent. FDB anførte, at adidas' egen brug af "dynamiske striber" og variationer i stribernes udformning og placering har bidraget til at begrænse beskyttelsen af "de tre striber".

FDB fremhævede, at deres jakke havde fire hvide striber adskilt af tre mørke striber, og at bredden af striberne afveg markant fra adidas' striber. Jakken blev solgt under mærkerne "Password/PSW" og "On The Road/OTR" og i en lavere prisklasse, hvilket ifølge FDB udelukkede forveksling hos den modebevidste ungdom.

Sø- og Handelsretten frifandt FDB.

Retten lagde til grund, at moden inden for sports- og fritidstøj i en årrække har været præget af striber, og at der har været en betydelig udvikling af allerede benyttede stribemotiver, herunder "dynamiske striber", som adidas selv har deltaget i. Denne udvikling har haft indvirkning på alle former for tøj i de nævnte kategorier, også tøj fra velkendte varemærker, hvor forveksling eller associationer til "de tre striber" ikke umiddelbart forekommer tilsigtet.

Retten fandt det godtgjort, at adidas' egne dessiner i et anseligt omfang er blevet afbildet i danske sæsonkataloger sammen med andre varer af tilsvarende art, hvor striber også har været fremtrædende, uden at adidas har reageret. Dette forløb har sløret "de tre stribers" identitet og gennemslagskraft, og adidas har selv bidraget hertil gennem fremstilling af en række varianter af mærket.

På denne baggrund fandt retten det ikke sandsynligt, at FDB's jakke ville give forbrugerne forestillinger om, endsige forveksles med, et adidas-produkt. Jakken blev anset for at have et yderst neutralt design, og den påsyede applikation på ærmerne, domineret af fire hvide striber, skilte sig klart ud fra de tre mellemliggende i samme farve som jakken. Endvidere blev jakkerne tydeligt annonceret under navnene "Password/PSW" og "On The Road/OTR".

FDB blev derfor frifundet for påstanden om overtrædelse af Markedsføringsloven § 1, Markedsføringsloven § 5 og Varemærkeloven § 4, stk. 1.

Adidas International B.V. blev pålagt at betale sagsomkostninger på 25.000 kr. til FDB inden for 14 dage.

Lignende afgørelser