Command Palette

Search for a command to run...

Sag om påstået krænkelse af markedsføringsloven ved snyltning på renommé og risiko for forveksling af tøjkollektioner

Dato

1. juli 2022

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Juridisk dommer Peter Juul AgergaardPer Håkon SchmidtTina Bøggild

Parter

CARRINGTON ApS (advokat Joakim Pitt Winther, prøve)
modKronstadt ApS (advokat Jesper Kr og h Støttrup)

Sagen omhandlede en tvist mellem Carrington ApS (Wood Wood) og Kronstadt ApS vedrørende påstået illoyal konkurrence og krænkelse af forretningskendetegn. Wood Wood, kendt for sit brand Wood Wood og den populære Double A-kollektion lanceret i efteråret 2017, hævdede, at Kronstadt snyltede på Wood Woods renommé og skabte forvekslingsrisiko ved at markedsføre og sælge beklædningsgenstande fra deres Krone-kollektion og Kronstadt Kids kollektioner. Disse kollektioner anvendte et cirkulært og farvet logo, der ifølge Wood Wood lignede deres Double A-logo placeret i en farvet cirkel over venstre bryst.

Wood Woods påstande

Wood Wood nedlagde påstand om, at Kronstadt ApS skulle forbydes at markedsføre, udbyde til salg, sælge, importere eller eksportere specifikke beklædningsgenstande med det omstridte logo. Derudover krævede Wood Wood, at Kronstadt skulle påbydes at tilbagekalde disse beklædningsgenstande fra butikker, distributører og erhvervsmæssige kunder. Endelig krævede Wood Wood en betaling på 500.000 kr. med tillæg af procesrente fra sagens anlæg.

Wood Wood argumenterede for, at deres Double A-logo i en farvet cirkel havde fornødent særpræg og nød beskyttelse under Markedsføringsloven § 3 (god markedsføringsskik) og Markedsføringsloven § 22 (misbrug af forretningskendetegn). De fremhævede Double A-kollektionens betydelige omsætning og popularitet som bevis på dens velkendthed og særpræg. Det blev anført, at Kronstadts systematiske brug af krone-elementet i en farvet cirkel på samme måde som Double A-kollektionen skabte en klar risiko for forveksling og udnyttede Wood Woods goodwill.

Kronstadts forsvar

Kronstadt ApS påstod frifindelse og anførte, at Wood Woods Double A-logo i en farvet cirkel ikke havde det fornødne særpræg til at opnå beskyttelse under markedsføringsloven. De argumenterede for, at brugen af cirkulære logoer i kontrastfarver var almindelig i modebranchen og derfor ikke unikt. Kronstadt fremlagde dokumentation for, at de selv havde anvendt et cirkelformet logo med en krone siden 2012/2013, altså før Wood Woods Double A-kollektion blev lanceret i 2017. De påpegede også, at deres registrerede varemærker (EU, Benelux, WIPO) inkluderede kronen i en cirkulær form.

Kronstadt bestred, at der var risiko for forveksling, idet de fremhævede grafiske forskelle mellem de to logoer (Wood Woods to omvendte A'er vs. Kronstadts abstrakte krone) og forskelle i materialer og pasform på beklædningsgenstandene. De anførte desuden, at selvom salgskanaler som Zalando og Miinto overlappede, var disse store platforme, der forhandler mange forskellige mærker, og at forbrugerkredsene for de to brands var forskellige (Wood Wood: yngre, urban; Kronstadt: ældre, konservativ, miljøbevidst).

Sø- og Handelsretten frifandt Kronstadt ApS for alle Wood Woods påstande. Retten fandt, at Wood Wood ikke i fornødent omfang havde godtgjort, at brugen af Double A-figuren i en farvet cirkel havde den fornødne velkendthed og særprægethed, som er en forudsætning for at kunne nyde beskyttelse efter Markedsføringsloven § 3 og Markedsføringsloven § 22.

Retten lagde vægt på, at Wood Wood ikke havde dokumenteret den kreative idé bag Double A-kollektionen tilstrækkeligt, og at der kun forelå sparsomme oplysninger om design- og markedsføringsprocessen i 2017. Derudover fandt retten, at det ikke var godtgjort, at Kronstadt ved snyltning eller utilbørlig udnyttelse havde krænket Wood Woods rettigheder. Kronstadt blev derfor frifundet for de nedlagte påstande.

Sagsomkostninger

Carrington ApS blev pålagt at betale sagsomkostninger til Kronstadt ApS på 75.000 kr. til dækning af udgifter til advokatbistand. Beløbet forrentes efter rentelovens § 8 a.

Sagen er anket til Østre Landsret den 8. juli 2022.Østre Landsret har afsagt dom i ankesagen den 8. februar 2024. 

Lignende afgørelser