Command Palette

Search for a command to run...

Sag om påstået krænkelse af DBU's rettigheder ved markedsføring i forbindelse med EM-slutrunden

Dato

20. april 2023

Eksterne links

Læs hele sagen

Dokument

Dommere

Retsformand Peter Juul AgergaardBitte DyrbergJens Krog

Parter

Power A/S (advokat Jane Frederikke Land)
modDBU A/S (advokat Peter Schønning) og DANSK BOLDSPIL-UNION (advokat Peter Schønning)

Sagen ved Sø- og Handelsretten omhandlede to hovedspørgsmål: hvorvidt Power A/S havde krænket Dansk Boldspil-Unions (DBU) rettigheder efter Markedsføringsloven i forbindelse med reklamer under EM-slutrunden i 2021, og hvorvidt DBU havde krænket Power A/S's rettigheder efter Markedsføringsloven og Varemærkeloven ved udtalelser i Radio4 Morgen.

Parternes påstande

Power A/S's påstande:

  • DBU skal anerkende, at Power A/S's reklamer (bilag 1, 7 og 10) ikke krænker DBU's rettigheder til det danske fodboldherrelandshold.
  • DBU skal anerkende at have handlet i strid med Markedsføringsloven § 3 og § 20, stk. 3, samt Varemærkeloven § 4 ved at have fremsat visse udsagn om Power A/S i Radio4 Morgen den 6. juni 2021.
  • DBU skal sende en berigtigende meddelelse til Radio4 Morgen.
  • DBU skal betale Power A/S 100.000 kr. med tillæg af sædvanlig procesrente.
  • Frifindelse over for DBU's selvstændige modpåstand.

DBU's påstande:

  • Frifindelse over for Power A/S's påstande.
  • Selvstændig modpåstand: Power A/S skal betale 1 mio. kr. til DBU med sædvanlige procesrenter.

De omtvistede reklamer fra Power A/S

Power A/S bragte reklamer (bilag 1, 7 og 10) i perioden 27. maj til 2. juni 2021 i forbindelse med EM 2020 (afholdt i 2021). Reklamerne viste en animeret figur i en jubelsituation iført en fodboldtrøje med tallet "1", stående på en græsplæne på et stadion med tilskuere. Reklamerne henviste til "den store fodboldfest", og en af reklamerne (bilag 1) henviste til en konkurrence om billetter til "EM-kampen i Parken mellem Danmark og Finland".

DBU gjorde gældende, at reklamerne skabte en association til fodboldlandsholdet og udgjorde en krænkelse af DBU's immaterielle og kommercielle rettigheder. Power A/S bestred dette og fremhævede, at trøjen på den animerede figur var orange (Power A/S's brandfarve siden 2015) og bar Power A/S's eget logo, ikke DBU's.

En Kantar Gallup-analyse viste, at kun en lille procentdel af respondenterne forbandt reklamerne direkte med det danske herrelandshold eller landskampe, mens en betydeligt større del forbandt dem med Power A/S, fodbold generelt, eller reklame/tilbud/salg.

DBU's udtalelser i Radio4 Morgen

Den 6. juni 2021 udtalte Ronnie Hansen, daværende kommerciel direktør i DBU, i Radio4 Morgen, at Power A/S havde "virkelig mange sager ved Forbrugerombudsmanden" og var "notorisk kendt for at gå lige til grænsen også lidt over, når det kommer til markedsføring". Power A/S mente, at disse udsagn var faktuelt forkerte, vildledende og miskrediterende, og at de var i strid med Markedsføringsloven §§ 3 og 20, stk. 3, samt Varemærkeloven § 4. DBU henviste til, at udtalelserne var baseret på offentligt tilgængelige oplysninger om Power A/S's tidligere sager.

DBU's rettigheder og tidligere sager

DBU er indehaver af de kommercielle og immaterielle rettigheder til fodboldlandsholdene, herunder logo og den karakteristiske rød-hvide landsholdsdragt. DBU har kommercielle retningslinjer, der forbyder kommerciel udnyttelse af landsholdene uden tilladelse. DBU henviste til en tidligere dom (LeoVegas-sagen, U.2020.1411 SH), hvor et bettingselskab blev dømt for at krænke DBU's rettigheder ved lignende markedsføring. Power A/S argumenterede, at LeoVegas-sagen ikke var sammenlignelig, da Power A/S's reklamer ikke brugte rød/hvide dragter eller nuværende/tidligere landsholdsspillere.

Retten tog stilling til de to hovedspørgsmål i sagen.

Rettens vurdering af Powers reklamer

Retten fandt, at Power A/S's reklamer skabte en association til fodbold og EM 2020, og dermed også til det danske fodboldlandshold. Dog lagde retten vægt på følgende forhold:

  • Reklamerne illustrerede en generisk situation med en jublende spiller på et stadion, uden direkte reference til landsholdet.
  • Den animerede figur var genereret af Power A/S i 2018 og havde været anvendt tidligere i deres markedsføring.
  • Trøjen på figuren var orange (Power A/S's varemærkefarve) og bar Power A/S's eget logo, ikke DBU's logo.
  • Den fremlagte markedsanalyse understøttede, at reklamerne i højere grad skabte associationer til fodbold generelt og EM 2020 end til det danske landshold.
  • Det er naturligt for en detailkæde at markedsføre sig i tilknytning til store samfundsbegivenheder som EM.

På baggrund heraf fandt retten, at reklamerne hverken direkte eller indirekte indeholdt en reference eller skabte en så tydelig konkret association til det danske landshold, at det var i strid med god markedsføringsskik, jf. Markedsføringsloven § 3.

Afgørelse: Power A/S's påstand 1 blev taget til følge, og Power A/S blev frifundet for DBU's selvstændige modpåstand om betaling af 1 mio. kr.

Rettens vurdering af DBU's udtalelser

Retten vurderede Ronnie Hansens udtalelser i Radio4 Morgen. Det blev lagt til grund, at der på tidspunktet for programmet var indgivet 12-13 klager om spam til Forbrugerombudsmanden mod Power A/S. Retten fandt ikke grundlag for at tilsidesætte dette som faktuelt forkert.

Retten lagde vægt på konteksten af udtalelserne, som blev fremsat i et radioprogram, der dækkede en aktuel konflikt mellem DBU og Power A/S, og som havde et vist underholdende sigte. Udtalelserne blev fremsat i en situation, hvor Ronnie Hansen tog til genmæle over for et synspunkt fra Power A/S.

Under disse omstændigheder fandt retten, at udtalelserne ikke havde en sådan karakter, at de udgjorde misrekommandering af Power A/S eller aggressiv/utilbørlig handelspraksis over for Power A/S, jf. Markedsføringsloven §§ 3 og 20, stk. 3. Der var desuden ikke grundlag for at konkludere, at Varemærkeloven § 4 var overtrådt.

Afgørelse: DBU blev frifundet for Power A/S's påstande 2, 3 og 4.

Sagsomkostninger

Retten anså Power A/S for at have fået mest medhold i sagen, da Power A/S fik medhold i påstande 1 og 5, som udgjorde den væsentligste del af bevisførelsen.

PartAfgørelseTilkendte sagsomkostninger (kr.)
Dansk Boldspil-UnionSkal betale til Power A/S50.750
Power A/SSkal betale til DBU A/S10.000

Sagsomkostningerne forrentes efter Renteloven § 8 a.

Anket den 3. maj 2023 til Østre Landsret. Sagen er sluttet ved Østre Landsret den 4. juni 2024.

Lignende afgørelser