Customer Relation Management ikke omfattet af omvendt betalingspligt
Dato
14. december 2023
Sagsnr
23-1395048
Emne
Moms og lønsumsafgift
Type
Bindende svar
Henvisning
Dokument
Lovreferencer
Skatterådet har taget stilling til, hvorvidt tilvalgsproduktet Customer Relation Management (CRM) til produktpakken "Produkt Z1", som Spørger tilbyder under brandet "Brand Z1", er omfattet af omvendt betalingspligt for moms.
Faktiske forhold
Spørger er en serviceudbyder, der sælger teleydelser og mobiltelefoner. Under brandet "Brand Z1" sælges teleydelser til virksomheder, der primært køber ydelserne med henblik på videresalg. "Produkt Z1" er en løsning, der gør det muligt for kunder at etablere eget teleselskab uden selv at have tekniske kompetencer. Produktpakken inkluderer Radio Access, Core Network/operations, Interconnect, traffic termination and Switching samt Management on Network Parameters. Som en valgfri tilkøbspakke kan "Customer Relation Management" (CRM) tilvælges. Denne pakke består af:
- Marketing og salg
- Customer care (kundeservice via telefon og mail)
- Subscriber management (kundedata og abonnementsoplysninger)
- CDR collection, Rating and Billing (indsamling af kundedata og fakturering) Kunden vælger selv navn, produkter, prisplan og grafisk udtryk for det nye teleselskab, mens driften overlades til Brand Z1.
Spørgers opfattelse
Spørger mener, at salget af CRM-pakken bør være omfattet af omvendt betalingspligt. Dette skyldes, at CRM-ydelserne er en integreret del af det at drive et teleselskab og fungerer som en bi-ydelse til de primære teleydelser i "Produkt Z1". Spørger argumenterer for, at definitionen af teleydelser i Momsloven § 21c, stk. 4 ikke er udtømmende og skal fortolkes bredt, jf. også bagvedliggende EU-regler. Da CRM-ydelserne er nødvendige for at udnytte hovedydelsen (teleydelserne) bedst muligt, og da det er kunstigt at opdele pakken, bør hele "Produkt Z1", inklusive CRM, være omfattet af omvendt betalingspligt, når modtagerens primære formål er videresalg, jf. Momsloven § 46, stk. 1. Spørger fremhæver, at ingen kunder p.t. har fravalgt CRM, og at det i praksis er umuligt for kunderne at håndtere visse dele af CRM selv, da Spørger alene besidder de nødvendige data.
Skattestyrelsens begrundelse
Skattestyrelsen er uenig i Spørgers opfattelse. De anfører, at CRM-pakken, som indeholder administrationsydelser som marketing, kundeservice og fakturering, ikke i sig selv kan anses for en teleydelse i henhold til Momsloven § 21c, stk. 4, da formålet ikke er transmission, udsendelse eller modtagelse af signaler. Skattestyrelsen vurderer, at CRM er et valgfrit produkt og ikke nødvendigt for at udnytte "Produkt Z1" fuldt ud. Det gør ingen forskel for slutkunden, om CRM er tilkøbt eller ej. Der er tale om to selvstændige hovedydelser, som objektivt set ikke udgør én enkelt, udelelig økonomisk ydelse. Selvom Spørger besidder visse kundedata, kan kunderne vælge selv at udføre administrationsydelserne eller få en tredjepart til det ved at modtage data fra Spørger. Derfor er CRM-pakken et selvstændigt og uafhængigt produkt, der ikke er omfattet af omvendt betalingspligt, jf. Momsloven § 46, stk. 1.
Skatterådets afgørelse
Skatterådet tiltrådte Skattestyrelsens indstilling og begrundelse og svarede "Nej" til spørgsmålet. Tilvalgsproduktet Customer Relation Management er således ikke omfattet af omvendt betalingspligt.
Lignende afgørelser