Command Palette

Search for a command to run...

Momsfritagelse for salg af kryptokunst

Dato

7. juli 2023

Sagsnr

23-0286482

Emne

Moms og lønsumsafgift

Type

Bindende svar

Henvisning

Dokument

Skatterådet har taget stilling til, hvorvidt salg og tilrådighedsstillelse af kryptokunst er momsfritaget, og om der i så fald skal betales lønsumsafgift af disse aktiviteter. Spørger udvikler digital kunst, kendt som NFT’er, som sælges via kryptokunst-platforme. Salget indebærer overdragelse af et ejerbevis (non-fungible token) til et unikt digitalt kunstværk, hvor hver version er unik i sin pixelering. Salget sker udelukkende for kryptovaluta, og kunstneren kan modtage royalties ved videresalg. Spørgers kunst er også udstillet på museer og gallerier verden over, hvor den tilrådighedsstilles på store skærme.

Spørgers opfattelse

Spørger mener, at salg og tilrådighedsstillelse af kryptokunst skal betragtes som levering af en kunstydelse, der er momsfritaget i henhold til Momsloven § 13, stk. 1. Dette begrundes med, at fremstillingen af kryptokunsten via kodning er en intellektuel og kreativ proces, der kan sidestilles med traditionel kunstnerisk virksomhed. Spørger henviser til praksis vedrørende tatovørvirksomhed, hvor en konkret vurdering af den kunstneriske aktivitet er afgørende. Da aktiviteten anses for momsfritaget kunstnerisk virksomhed, mener Spørger desuden, at der ikke skal betales lønsumsafgift i henhold til Lønsumsafgiftsloven § 1.

Skattestyrelsens begrundelse og indstilling

Skattestyrelsen vurderede, at Spørger er en afgiftspligtig person i henhold til Momsloven § 3, da der leveres kryptokunst med henblik på at opnå indtægter af varig karakter. Leveringen af kryptokunst anses for en ydelse i momslovens forstand, jf. Momsloven § 4, da den leveres elektronisk og ikke er et materielt gode, som fastslået i . Både den oprindelige købesum og de efterfølgende royalties ved videresalg betragtes som vederlag.

Skattestyrelsen vurderede konkret, at Spørgers kryptokunst udgør en kunstnerisk ydelse, da den tilvejebringes som følge af en intellektuel præstation, og Spørgers værker har udstillet på anerkendte steder. Dette er i overensstemmelse med momsfritagelsen for forfatter- og komponistvirksomhed samt anden kunstnerisk virksomhed i Momsloven § 13, stk. 1. Det blev bemærket, at ophavsretten til værket ikke overdrages ved salget.

Vedrørende tilrådighedsstillelse/udlejning af kryptokunst på udstillinger, fandt Skattestyrelsen, at ydelsen består i at give adgang til offentlig fremvisning af værket, hvilket indebærer en licens/tilladelse. Denne levering af licens til en kunstnerisk ydelse er ligeledes momsfritaget efter Momsloven § 13, stk. 1. Skattestyrelsen differentierede dette fra tidligere praksis (), da den tidligere sag omhandlede en "almindelig" vare og midlertidig fysisk overdragelse, og ikke en licens til en kunstnerisk ydelse.

For så vidt angår lønsumsafgift, fastslog Skattestyrelsen, at levering af kunstneriske ydelser, der er momsfritaget efter Momsloven § 13, stk. 1, ikke er omfattet af lønsumsafgiftslovens anvendelsesområde. Der skal derfor ikke betales lønsumsafgift af hverken salg eller tilrådighedsstillelse af kryptokunst, jf. Lønsumsafgiftsloven § 1.

På grund af igangværende drøftelser i momskomiteen om NFT’er og kryptokunst, fastsatte Skattestyrelsen bindingsperioden for det bindende svar til at udløbe den 20. juni 2025, jf. Skatteforvaltningsloven § 25.

Skattestyrelsen indstillede, at alle fire spørgsmål besvares bekræftende.

Skatterådets afgørelse

Skatterådet tiltrådte Skattestyrelsens indstilling og begrundelse.

Lignende afgørelser