Command Palette

Search for a command to run...

Arbejdsmarkedsbidrag af bestyrelsesvederlag i kryptovaluta

Dato

6. juni 2023

Sagsnr

22-0308928

Emne

Inddrivelse

Type

Bindende svar

Henvisning

Dokument

Skatterådet har taget stilling til, hvorvidt bestyrelsesvederlag, der udbetales i den prisstabile kryptovaluta Dai, skal indgå i grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag. Fonden, der er en dansk ikke-erhvervsdrivende fond, har bestyrelsesmedlemmer, der modtager vederlag i Dai, og har hidtil indeholdt arbejdsmarkedsbidrag heraf.

Faktiske Forhold

Spørger er en dansk ikke-erhvervsdrivende fond, der udbetaler bestyrelsesvederlag i kryptovalutaen Dai. Dai er en stablecoin, hvis værdi er knyttet til den amerikanske dollar (USD), og den har historisk set svinget mellem 0,991183-1,01 USD. Vederlagene vil variere i danske kroner på grund af kursudsving mellem DKK og USD. Fondens bestyrelse består af både danske og udenlandske personer, hvoraf de danske er skattepligtige til Danmark og modtager vederlaget som A-indkomst, hvilket pålægger fonden at indeholde A-skat og arbejdsmarkedsbidrag.

Spørgers Opfattelse

Spørger mener, at bestyrelsesvederlag udbetalt i Dai ikke er arbejdsmarkedsbidragspligtigt. Ifølge Arbejdsmarkedsbidragsloven § 2, stk. 1, nr. 2 skal et vederlag være i "penge eller naturalier" for at være bidragspligtigt. Spørger argumenterer for, at kryptovaluta ikke er "penge", da det ifølge praksis (f.eks. ) er en formuegenstand og ikke penge. Kryptovaluta er heller ikke omfattet af den udtømmende liste over "naturalier" i Arbejdsmarkedsbidragsloven § 2, stk. 2.

Spørger henviser til Nationalbankens artikel "Bitcoin er ikke penge" fra 2014, som opstiller fire kriterier for, hvad der udgør penge:

  • Der skal være en udsteder bag.
  • Der skal være en egentlig brugsværdi og en forankring af værdien.
  • Der skal være en indskydergaranti.
  • Der skal være vedtaget forbrugerbeskyttelseslovgivning.

Spørger argumenterer for, at Dai ikke opfylder disse kriterier, da den er decentraliseret (ingen central udsteder), dens værdi er forankret i volatile kryptovalutaer, der ikke er indskydergaranti, og der mangler forbrugerbeskyttelseslovgivning. Spørger afviser også, at Dai kan sidestilles med gavekort, da gavekort er reguleret ved lov og har en central udsteder/indløser, i modsætning til Dai. Desuden påpeges det, at Dai's stabilitet kan brydes, som det er set med andre stablecoins (f.eks. Terra/UST), og at et nyligt udsving i Dai's kurs (ca. 12% afvigelse fra USD) viser, at den ikke er fuldt stabil.

Skattestyrelsens Indstilling og Begrundelse

Skattestyrelsen indstiller, at bestyrelsesvederlag i Dai er arbejdsmarkedsbidragspligtigt. De anfører, at betingelserne for bidragspligt er opfyldt:

  • Skattepligt her til landet: Danske bestyrelsesmedlemmer er fuldt skattepligtige i henhold til Kildeskatteloven § 1, og udenlandske medlemmer er begrænset skattepligtige af bestyrelsesvederlag fra en dansk fond i henhold til Kildeskatteloven § 2, stk. 1, nr. 2.
  • Vederlag: Betalingen i Dai er en honorering for arbejde i en bestyrelse og udgør derfor et vederlag.
  • Indgår i personlig indkomst: Vederlaget er skattepligtigt for modtageren og omfattet af Personskatteloven § 3, stk. 1, som personlig indkomst. Skattestyrelsen bemærker, at om stablecoins som finansielle kontrakter ikke direkte tager stilling til arbejdsmarkedsbidragspligt.
  • Penge eller naturalier: Da Dai ikke er omfattet af de oplistede naturalier i Arbejdsmarkedsbidragsloven § 2, stk. 2, afhænger bidragspligten af, om udbetaling af bestyrelsesvederlag i Dai kan sidestilles med udbetaling i penge.

Skattestyrelsen anerkender, at der ikke er en entydig definition af "penge" i skatteretten eller arbejdsmarkedsbidragsloven. De henviser til forarbejderne til Arbejdsmarkedsbidragsloven § 1, som indikerer, at bidragsgrundlaget skal afspejle beskatningen af arbejdsindkomst bredt. Skattestyrelsen argumenterer for, at Dai kan sidestilles med penge, da det er et omsætteligt aktiv, der kan omveksles til gængs valuta og anvendes som betalingsmiddel. De trækker en parallel til gavekort, der skatteretligt sidestilles med kontanter, hvis de har en bred anvendelsesmulighed eller kan ombyttes til kontanter, og som er arbejdsmarkedsbidragspligtige, jf. .

Skattestyrelsen afviser spørgers argumenter baseret på Nationalbankens kriterier for "penge", idet de mener, at Nationalbankens artikel primært er en forbrugeroplysning og ikke nødvendigvis afgørende for en skatteretlig vurdering. De anerkender, at Dai ikke er en gængs fiatvaluta, men fastholder, at den kan sidestilles med "penge" i arbejdsmarkedsbidragslovens forstand. De bemærker, at selvom Dai oplevede et kortvarigt kursudsving i marts 2023, ændrer dette ikke ved dens generelle stabilitet og omsættelighed, ligesom gavekort også kan miste værdi under visse omstændigheder. Skattestyrelsen understreger, at sidestillingen af gavekort med penge er baseret på administrativ praksis, ikke lovfæstelse, og at en lignende konkret vurdering kan anvendes for Dai.

Skatterådets Afgørelse

Skatterådet tiltrådte Skattestyrelsens indstilling og begrundelse. Det betyder, at bestyrelsesvederlag udbetalt i kryptovalutaen Dai skal indgå i grundlaget for arbejdsmarkedsbidrag.

Lignende afgørelser